رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با بیان اینکه گردشگری میتواند مروج دین و مکتب شیعه باشد، گفت: به جنبههای روحی و معنوی گردشگری کمتر توجه شده و مغفول مانده است.
رئیس انجمن علمی گردشگری ایران:
جنبههای روحی و معنوی گردشگری مغفول مانده است
خبرگزاری مهر , 11 مهر 1397 ساعت 1:00
رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با بیان اینکه گردشگری میتواند مروج دین و مکتب شیعه باشد، گفت: به جنبههای روحی و معنوی گردشگری کمتر توجه شده و مغفول مانده است.
به گزارش قم نیوز محمد حسین ایمانی بعد از ظهر سهشنبه در نشست علمی «گردشگری و انسان دینی معاصر» که در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: گردشگری دینی یک مقوله پیچیده است و چهار سال است که در محافل علمی به این مهم میپردازیم چون به جنبههای روحی و معنوی گردشگری کمتر توجه شده و مغفول مانده است.
وی ادامه داد: با تکیه بر مفاهیم علمی و دینیمان در حوزه گردشگری میتوانیم بگوییم معنی و مفهوم گردشگری معنوی چیست و این نکته که گردشگر به دنبال آرامش روح است را نباید از نظر دور دید.
دبیر کارگروه فرهنگ و هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ایران علیرغم منابع غنی گردشگری از لحاظ آمار و ارقام در انتهای لیستهای جهانی قرار دارد، ادامه داد: هنوز در برخی افکار دینی و گروههای ارزشی نگاه تشکیک آمیز نسبت به این مقوله وجود دارد و نگاه توسعهای نیست، در حالی که گردشگری میتواند محور توسعه باشد.
وی با تأکید بر اینکه هنوز در پشت صحنههای تصمیمگیری نگاه باز به مقوله گردشگری ندارند و همراه با ترس نگاه میکنند، ادامه داد: اگر از زاویه دین و معنویت به این موضوع بنگریم سفر مقدس است و باید به «سیروا فی الارض» که قرآن میفرماید توجه کرد و در واقع مشکل اینجاست که قبول نداریم عظمت انقلاب اسلامی هر چیزی را جذب میکند.
ایمانی افزود: در هیچ کتاب دینی به این صراحت امر به سفر نکرده است و این مهم مورد توجه سایر جوامع قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه موضوع گردشگری انسان است و تا انسان نباشد گردشگری وجود ندارد و از تعامل انسانها گردشگری ایجاد میشود، بیان کرد: اگر ماهیت انسان را مرور کنیم متوجه میشویم گردشگری رویکرد دینی و معنوی دارد.
رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به اینکه اعتماد، اخلاص، صبر، عبودیت و بندگی خدا، نظم، ثبات، شجاعت، سلامت تن، اهتمام به کار دیگران، تعهد و توکل، شادمانی، بصیرت، قدرت یادگیری و رشد و حرکت در مسیر کمال از ویژگیهایی است که با سفر کردن ایجاد میشود، عنوان کرد: کاهش مفاسد اجتماعی و تعامل جامعه میهمان با جامعه میزبان که خوبیها و تجارب مثبت در این تعاملها رد و بدل میشود.
وی انگیزه اصلی انسان از سفر کردن فرار از خستگی روحی و رسیدن به آرامش دانست و گفت: انسان اگر بخواهد به کمال نزدیک شود باید در مسیر شناخت قرار گیرد که نهایتاً به شناخت هستی و خالق میرسد ویکی از راههای شناخت حرکت یعنی همان سیروا فی الارض است تا ارض الله واسعه را ببینید.
گردشگری بر شناخت انسان میافزاید
ایمانی تصریح کرد: گردشگری وسیله شناخت انسان است و حرکتی است که بر شناخت انسان میافزاید و گردشگری باید با نگاه معنوی باشد و انسان مسافر را انسانی بدانیم که نه برای غرایض جسمانی بلکه برای تازه کردن و رفع خستگی روحی سفر میکند.
وی تأکید کرد: سفر باعث ارتقاء روح انسان میشود و اگر با نگاه شک و تردید به سفر نگاه کنیم و بگوییم چون محدودیت هست گردشگر نمیآید نشان دهنده بی علمی و بیتدبیری است
دبیر کارگروه فرهنگ و هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: گردشگر فرهنگی کسی است که قواعد و ضوابط کشور میزبان را میپذیرد و ۳۳ درصد از گردشگران، گردشگر فرهنگی هستند و چون ما مدیران تجربه نداریم ضعف کار خودمان را پوشش دهیم میگوییم کسی وارد کشور نمیشود.
وی با تأکید بر اینکه ما میتوانیم گردشگری ایام ماه محرم داشته باشیم، ادامه داد: بسیاری از افراد در سایر کشورها وقتی تصاویر محرم را میبینند میگویند کاش میشد این مجالس را حضوری میدیدیم، پس باید از این فرصتها استفاده کنیم چون منبع گردشگری را در موارد مختلف داریم اما تدبیر نداریم.
ایمانی با اشاره به گردشگری حلال، عنوان کرد: در گردشگری حلال مسلمانها نگرانی برای محصولاتی مانند غذا ندارند و طبق ضوابط اسلامی تهیه میشود. گردشگری حلال به شکل ماهیتی همان گردشگری دینی است و وقتی نگاه دینی داریم و ملزومات را فراهم کردیم به تعبیر ما حلال و پاک است که این مهم موضوعی برای مطالعه محققین است.
رئیس انجمن علمی گردشگری ایران تصریح کرد: گردشگری میتواند مروج دین، دستاوردهای نهاد اسلامی و مکتب شیعه باشد و اینها را در بستر خودش قرار دهد و وقتی این پشتوانه فکری را داشته باشیم گردشگری مقدس میشود و سفر یک عبادت میشود.
انتهای پیام / 137
کد مطلب: 69783