به گزارش قم نیوز، آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در بزرگداشت پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفاء قم برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله حق شناس هم در خدمت کتاب مبین وهم در خدمت کتاب مکنون بود و تنها کسانی می توانند در خدمت قرآن باشند که طاهر و مطهر باشند.
وی با بیان این که نشانه ارتباط و خدمت به قرآن "تجافی از دار غرور" است تصریح کرد: سیره و صورت آیت الله حق شناس "تجافی از دارغرور" و "شرح صدر" بود.
آیت الله مجری فیض الهی شدن تجافی است
وی با اشاره به این که کلام الهی برای این است که مستمع متکلم را ببیند و به مقام شهود برسد گفت: آیت الله حق شناس کلام الهی را می فهمید، می دید و در این رابطه تجافی و تجلی داشت.
مفسر قرآن کریم در ادامه افزود: کسی که می خواهد متکلم کلام الهی را ببیند باید پرواز کند، شرط پرواز بال و پر است و حوزه های دین و مساجد محل تهیه بال و پر هستند.
جوادی آملی بیان کرد: طالبان علم الهی باید بال و پر پیدا کنند تا بتوانند پرواز کنند و به شهود برسند و در غیر این صورت عمرشان تلف شده است.
وی با بیان این که انسان باید از دنیا پرواز کند ابراز داشت: با توجه به آیاتی از سوره فاطر فرشتگان فراشان کسانی هستند که از دار غرور و طبیعت پرواز می کنند و فرشته خوی می شوند.
استاد فلسفه اسلامی اظهار داشت: بنا بر حدیثی از امام جواد(ع) هرکس کلامی را می شنود که آن را بپذیرد گوینده را عبادت می کند، اگر گوینده حق بگوید شنونده خداوند را عبادت می کند و اگر گوینده باطل بگوید شنوده شیطان را عبادت می کند.
جوادی آملی با ابراز تاسف از این که کتاب ارزشمند نهج البلاغه مانند قرآن کریم در جامعه مهجور مانده است، افزود: اگر انسان کلام حق را بدون خوف جهنم و شوق بهشت بپذیرد و عمل کند محبوب حق می شود و خداوند لسان و کلام و رفتار او را خدایی می کند.
وی با اشاره به این که دل کعبه و کلید آن در اختیار صاحب دل است، عنوان کرد: اگر شیطان احرام بست تا به طواف کعبه دل برود، مردان الهی طردش می کنند و انسان های غافل به آن اجازه می دهند تا وارد شود.
استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: شیطان با ورود به دل انسان در آنجا آشیانه می سازد، تخم می گذارد و آن ها رشد می کنند و همه وجود انسان را فرا می گیرند تا جایی که چشم و زبان و رفتار انسان شیطانی شود.
وی تاکید کرد: این که انسان صالح، طیّب،مومن و مشروح الصدر به جایی می رسد که لسان و چشم و گوش خدا می شود و انسان غافل لسان شیطان افسانه نیست و تفسیر کلام قرآن و اهل بیت(ع) است.
جوادی آملی ابراز داشت: انسان برای مواظبت و مراقب باید یک معلم درونی و واعظ نفس داشته باشد یا خودش آن واعظ درونی بسازد، همچنین باید حرف حق را از دیگران بپذیرد و عمل کند.
وی تصریح کرد: کسی که صدای نامحرم در او تاثیر دارد، یا به دنبال حرف بیگانگان و ستون پنجم آن ها است و حرف های باطل آن ها را پذیرفته و باز گو می کند مریض است و باید طبیب آن ها را معالجه کند، نه طبیب حیوانی، طبیب نفس و طبیب روح.
مفسر قرآن کریم اذعان داشت: باید خداوند را شناخت و اگر کسی به درون خود سر بزند خود را خواهد شناخت.
وی اضافه کرد: ما همواره به دنبال سیر آفاقی هستیم و در طبیعت به دنبال خداوند می گردیم، در صورتی که اگر کسی سیر انفسی داشته باشد و به درون خویش سر بزند خداوند را خواهد شناخت.
جوادی آملی با بیان این مطلب که انسان به همین سادگی و صرفا به خاطر روح مجرد احسن مخلوقات نیست گفت: انسان مدینه فاضله است و خداوند متعال هرچه که در یک کشور عقل و عدل باید وجود داشته باشد را در درون انسان قرار داده است.
وی تصریح کرد: قانون، علم و فرهنگ سه خصوصیتی است که خداوند در وجود انسان قرار داده است.
استاد برجسته حوزه علمیه ابراز داشت: قوانین عقلانی قوه مجریه مدینه فاضله درون انسان و نفس لوامه داور و قاضی این شهر است.
وی درپایان یادآور شد: افرادی مانند آیت الله حق شناس با تجافی و شرح صدر این مدینه فاضله را در خود متجلی کرده و طی ۸۰ سال عمر خود مزاحمتی برای کسی ایجاد نکرده و از خود نام خوشی باقی گذاشتند.
انتهای پیام/۱۰۵