تبیین و بسترسازی تحقق رهنمودهای ارزشمند تبلیغی مراجع تقلید قم بویژه در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، وظیفه مهمی است که باید در فضای جدید مدیریتی این اداره کل مورد توجه قرار گیرد
رهنمودهای تبلیغی مراجع معظم تقلید و ضرورت نهادینه سازی آن در قم
خبرگزاری فارس , 11 دی 1397 ساعت 12:03
تبیین و بسترسازی تحقق رهنمودهای ارزشمند تبلیغی مراجع تقلید قم بویژه در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، وظیفه مهمی است که باید در فضای جدید مدیریتی این اداره کل مورد توجه قرار گیرد
به گزارش قم نیوز معارفه حجت الاسلام رضا عزت زمانی به عنوان مدیرکل جدید تبلیغات اسلامی استان قم و آغاز به کار وی در دوره جدید مسؤولیت، فرصتی است تا آخرین رهنمودها و ارشادات مراجع معظم تقلید قم به دست اندرکاران و مسؤولان سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید کاری این سازمان مورد توجه و عنایت بیشتر قرار گیرد؛ به ویژه آن که هم رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی، هم مدیرکل جدید تبلیغات اسلامی استان قم و هم برخی دیگر از مسؤولان تازه نفس این سازمان، از جوانان نسبتا باتجربه دهه های پنجاه و شصت هستند و می توان امیدوار بود تا با حضور آنان، فضای جدیدی برای این سازمان رونق گیرد.
این رهنمودها و توصیه های مراجع عظام تقلید خطاب به مسؤولان جدید این سازمان را می توان در این سرفصل ها خلاصه کرد:
1. کلیات
لزوم توجه به کادرسازی
بدون تردید این امر یکی از مهم ترین توصیه های مراجع عالیقدر تقلید قم به دست اندرکاران سازمان تبلیغات اسلامی است چراکه همه مسؤولیت ها و شرح وظایف این سازمان در گرو توجه لازم و کافی به کادرسازی، تربیت نیروی انسانی اندیشمند، پویا و البته خلاق و همچنین تمرکز همیشگی بر این امر خطیر است.
ارتباط تنگاتنگ با تولیدکنندگان علم در کنار حفظ هویّت طلبگی
از آن جا که بحث «تبلیغات» و بویژه تبلیغات اسلامی، ارتباطی وثیق با امر تولید علم و پژوهش دارد؛ از این رو یکی از راهبردهای این سازمان در نگاه آیات عظام، ضرورت تعامل بانشاط و مستمر با تولیدکنندگان علم و پژوهشگران علوم مختلف بویژه علوم انسانی و اسلامی است که از جمله در توصیه های آیت الله جوادی آملی به دست اندرکاران این سازمان مورد توجه قرار دارد.
مفسّر برجسته قرآن کریم همچنین با بیان تعبیر «حفظ هویت طلبگی تا وقتی نفس در بدن داریم؛ اهمیت دارد»، همه طلاب و دست اندرکاران حوزه های علمیه و مسؤولان روحانی را به این مهم توجه داده است که باید در همه فعالیت هایشان و از جمله در درس خواندن ها، درس دادن ها، پژوهش ها و همچنین پاسداشت قلم، این حفظ هویت را بروز و ظهور دهند.
2. تبلیغ
بدیهی است کلیدواژه «تبلیغ»، در رأس امور سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد و از این رو، بخش مهمی از رهنمودهای مراجع تقلید قم به دست اندرکاران این سازمان، حول این محور می چرخد.
این نکته البته از آن جهت بیشتر حائز اهمیت است که مدیرکل جدید تبلیغات اسلامی استان قم، پیش از این سابقه ای چون دبیری تشکل فراگیر گروه های تبلیغی سراسر کشور را تجربه کرده و به همین دلیل، قطعا و با جدیّت بیشتر، پیگیر مطالبات مراجع عالیقدر در این حوزه است.
و اما در این سرفصل، نکات راهبردی فراوانی از منظر مراجع عظام مورد اشارت قرار دارد که مهم ترین آن ها به این شرح است:
لزوم تهیه اطلس از وضعیت فعلی تبلیغ در کشور و تهیه نقشه راه بر اساس آن
وظیفه دانستن تبلیغ از سوی طلاب و فضلا
ضرورت پاسخ به مشکلات فکری جامعه با زبان روز با توجه به دو اصل «شناسایی اتاق فکر دشمن» و همچنین «شناسایی ظرفیت های حوزه های علمیه بویژه حوزه علمیه قم»
لزوم عُمق بخشی به مهارت های تبلیغی طُلّاب و مُبلّغان
ضرورت برنامه ریزی دقیق برای اعزام مبلّغان به مناطق محروم
اهمیت فوق العاده اخلاق و فرهنگ در امر تبلیغ و توجه به این که باید در تبلیغ، بر موضوع «اخلاق» تأکید شود و این که مبلّغان، خود باید معلّم اخلاق هم باشند.
جالب این است که درباره ضرورت اعزام مبلّغان به مناطق محروم، این نکته در بیان آیت الله مکارم شیرازی مورد اشارت قرار گرفته که مناطقی در کشور وجود دارد که هنوز پای مبلّغان به آن جا باز نشده و حتی معظم له در این باره مثالی از روستایی در غرب کشور زده است.
به این نکته، می توان اشاره یکی دیگر از مراجع و همچنین آمارهای رسمی از فقدان وجود امام جماعت را برای تعداد قابل توجهی از مساجد سراسر کشور و حتی مساجدی در تهران اضافه کرد؛ آماری که همچنین بیان می دارد مهم ترین علّت کاهلی برخی نوجوانان و جوانان در امر نماز، تنبلی و سستی آنان در اقامه این فریضه مهم است که از این رو هم باید برای مساجد فاقد امام جماعت فکری کرد و هم باید با برنامه ریزی دقیق در امر تبلیغ، آن کاهلی و سستی در اقامه نماز را رفع نمود.
3. مسائل اجتماعی، سیاسی و بین المللی
ضرورت توجه مبلغان و اهالی سازمان تبلیغات اسلامی به مسائل گوناگون اجتماعی، سیاسی و بین المللی، نکته دیگری است که از منظر مراجع معظم تقلید مهم می نماید. بر همین اساس است که بزرگواران، مطرح کردن مشکلات مردم و از جمله مشکلات معیشتی و گرانی ها و تذکر این موارد را به مسؤولان، وظیفه مبلغان و علما می دانند و بر آن پای می فشرند.
به این نکته باید لزوم سدّ بودن در برابر افکار انحرافی را نیز اضافه کرد؛ آن جا که آیت الله مکارم شیرازی در این باره به مسؤولان جدید سازمان تبلیغات اسلامی می فرماید:
«دو گروه در کشور در حال سم پاشی هستند؛ یکی مغرضان و دیگری نادانان که باید آنان را آگاه کرد.»
نکته دیگر در این سرفصل آن است که سازمان تبلیغات اسلامی می تواند خود را واسطه ای بین مردم و حوزه های علمیه بداند و تلاش کند تا این تعامل را عُمق بخشد.
و اما تبلیغ دین مبین اسلام به عنوان «دین محبت و مهرورزی» و این که مردم دنیا به دلیل خسته شدن از مادی گرایی، تمایل زیادی برای پذیرش اسلام و مکتب اهل بیت (ع) پیدا کرده اند، از دیگر توصیه های آیات عظام قم به مبلّغان است که البته باید در برنامه ریزی های سازمان تبلیغات اسلامی هم مورد تأکید قرار گیرد.
4. پاسخ گویی شبانه روزی به شبهات/ مبلّغان فضای مجازی را دریابند
پایان بخش این گفتار، اشاره به دو نکته جامع اشاره شده توسط مراجع تقلید قم است. نکته نخست این که بر اساس راهبرد این بزرگواران، پاسخ گویی به شبهات باید شبانه روزی شود؛ امری که قطعا باید از اولویت های کاری سازمان تبلیغات اسلامی باشد. همچنین حساسیت این سازمان به فضای مجازی و امور رسانه ها نیز توصیه دیگری از مراجع تقلید قم درباره مسائل تبلیغی و مبلغان است که هر دو این نکات به عنوان نکات جامع تبلیغی، اجتماعی و ... شایسته توجه ویژه اند.
اکنون امید است تا مسؤولان جدید و نسبتا جوان سازمان تبلیغات اسلامی در ستاد مرکزی و استان ها با به کار بستن این رهنمودها، گام جدیدی را در عملکرد این سازمان رقم زنند و با تبلیغ آگاهانه و در عین حال خلاقانه، زمینه بیشتری برای تعالی جامعه و نظام اسلامی به وجود آورند.
انتهای پیام/ 110
کد مطلب: 72825