آیت الله اعرافی گفت: طلبه موفق کسی است که هویت اخلاقی جزء ذات او باشد و اگر تنها به علم اندوزی فکر کند و اخلاق را درخود تجلی ندهد، سقوط خواهد کرد.
مدیر حوزههای علمیه عنوان کرد؛
اخلاق هویت ذاتی حوزه است
سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 26 دی 1397 ساعت 12:45
آیت الله اعرافی گفت: طلبه موفق کسی است که هویت اخلاقی جزء ذات او باشد و اگر تنها به علم اندوزی فکر کند و اخلاق را درخود تجلی ندهد، سقوط خواهد کرد.
به گزارش قم نیوز آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه امروز در جمع مدیر، اساتید و طلاب حوزه علمیه شهرستان بناب که در مسجد رضائیه قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت توجه به کتاب مهم نهج البلاغه به عنوان کتاب بالینی درحوزههای علمیه گفت: دلیل همنشینی طلاب با کتاب نهج البلاغه این است، چون از اندیشه منظومه فکری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و از سوی دیگر دارای محور اخلاقی متمایز باسایر کتابها و از جامعیت علمی و همراه باشور، حماسه و ادبیات بسیار متعالی است.
وی افزود: معتقدیم این اخلاقی که در نهج البلاغه از سوی حضرت امیر (ع)، بیان شده در ما طلاب و حوزویان میتواند بسیار اثرگذار باشد، چون دارای جذابیت ویژه است و حضرت دراین کتاب تنها به بیان نکات اخلاق بسنده نکرده است؛ بلکه شالوده کلمات مولی، همراه با اثرگذاری درعمق و جان است. این ویژگیها باعث میشود درکنار نهج البلاغه باشیم و درسبد کتابهای مطالعاتی از آن بهره ببریم.
مدیر حوزههای علمیه ادامه داد: طلبه موفق کسی است که هویت اخلاقی جزء ذات او باشد. صبح و شام خود را با معارف الهی و سیره اخلاقی اهل بیت (ع) همراهی کند. اگر تنها به علم اندوزی فکر کند و اخلاق را درخود تجلی ندهد، سقوط خواهد کرد.
آیت الله اعرافی در محور دوم بحث خود بیان داشت: اگر حوزه را بخواهیم به سمت قلههای بلند پیش ببریم و آن معارفی که ازامام راحلها آموخته ایم، پیاده کنیم، با حوزه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم خود را به حوزه مطلوب برسانیم.
وی افزود: در شرایطی قرار داریم که درمورد حوزه داوریهایی وجود دارد، نباید اهل افراط و تفریط در بحث دستاوردهای حوزه باشیم.
امام جمعه قم افزود: مسئله دیگر که باید با استفاده از کتاب نهج البلاغه درکنار اخلاق به آن توجه ویژهای داشته باشیم، مسئله دنیا شناسی از نگاه حضرت علی (ع) است. اگر بخواهیم حرکت درست در دنیا داشته باشیم، ابتدا باید وضعیت خودمان را در دنیا بشناسیم. اگر دنیا شناسی ما درست نباشد، نمیتوانیم حرکت درستی به سمت آخرت برداریم.
وی ادامه داد: این اولین شرط برای حضور در میدان رزم و جنگ و قلمروهای گسترده علمی دنیای معاصر است. باید بدانیم کجا قرارداریم، حضرت در خطبه ۱۱۶ فرمودند: این جهانی که شما با آن دست و پنجه نرم میکنید، دارای ویژگیهایی، چون فناء پذیر بودن است. این فناء پذیری در سطوح فردی و کلان اتفاق میافتد. هر انسان و اساسا جهانی، نقطه پایانی دارد. دنیا دار فناء در سطح فردی و کلان است و همه بشریت و جهان مادی به نقطه پایان میرسند. از اول بدانیم دنیا پایانی دارد و بقاء در آن همیشگی نخواهد بود.
مدیر حوزههای علمیه عنوان کرد: ویژگی دوم این است دنیا جای رنج وسختی است. یعنی علاوبر اینکه در زندگی به خط پایانی خواهیم رسید، در کنار این، همه زندگی در آمیخته با رنج است. این حرف چند تا معنا دارد، گاهی رنج خاص وموردی مانند مرگ و گاهی رنج بی پایان، عام و همیشگی است مانند لذتهایی که در درون آن رنج است، نشان دهنده این است خوشیها ناپایدار است.
آیت الله اعرافی افزود: نشان دیگر این است هر انسانی آرزوهای بی پایان دارد و هیچ کس در این عالم به همه آرزوهای خود نرسیده است. خوشیهای آدمها، با این حرفها ابدی نخواهد بود و همه داشتههای خود را وقتی مقایسه کند، میبیند چیز کمی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ویژگی سوم، این جهان جای تحولات است. هیچ لحظه این عالم ثبات ندارد، انسان، دنیا و نعمت درهر لحظه در حال تحول است. انسان زیرک به عمق خصوصیات دنیا توجه دارد و در کنار آن به ویژگی چهارم دنیا که عبرت است توجه ویژهای میکند.
امام جمعه قم یادآور شد: اگر حوزه را بخواهیم مقایسهای کنیم، باید بگویم در مقایسه با سالهای قبل و کمی بعد انقلاب، درابعاد مختلف شاخصهایی میتوانیم نشان دهیم که حوزه پیشرفت کرده یا با آرمان بلند فاصله داشته است.
آیت الله اعرافی افزود: حوزه متعالی حوزهای است که درمتن کلان بشر اثرگذار باشد و بتواندقلههای بلند را به بشر نشان دهد. اما چگونه میتوان اثرگذار بود.
عضو شورای عالیحوزههای علمیه گفت: اولین محور آن، توسعه مرزهای علوم اسلامی است و علوم اسلامی از فقه، کلام و تفسیر، آن عمق گذشته را باید حفظ کند. همه ابواب فقه و اصول و تفسیر باید باهمان قوت گذشته که بوده، بماند؛ ولی باید با بکار گیری علوم جدید درآمیخته و توسعه یابد و برای تحقیق این منظور باید وقت بیشتری برای آن گذاشته شود. اگر کسی ارزش میراث کهن را بی ارزش کند، حرف نادرستی است و نمیتواند به بخشهای نوین قلمرو علوم نو برسد.
امام جمعه قم ادامه داد: کسانی میتوانند به علوم نوپدید و قلمرو جدید دانشی که در گذشته مانند امام راحلها و شهید مطهریها در آن تفکر کردند و قلم زدند، برسد که ازفقه گذشته غفلت نکند و فریب حرفهای دیگران را درمورد بی اثر ماندن آن علوم نخورد و در عین حال نباید حرفهای دیگران باعث شود پایههای فقهی و اصولی گذشته را دست کم بگیرد، ولی برای اثرگذاری در قلمرو علوم جدید باید آن علوم سابق مانند فقه را توسعه داد و با فکر و اندیشه مرزهای جدید وقلمروهای علوم نوپدید را شکافت.
مدیر حوزههای علمیه افزود: محور اول فقه است. باید فقه در مرزهای جدید و مختلف توسعه و تسری پیدا کند تا شاهد شکوفایی مرزهای دانشی فقهی در حوزه برای پاسخ به نیازهای جدید و در قلمروهای جدید باشیم و اگر این کار صورت نگیرد با توسعه قلمروهای جدید و نوپدید شاهد انزوای فقه گذشته خواهیم بود.
آیت الله اعرافی ادامه داد: باید همه ابواب فقه با نگاه به مباحث روز آمیخته و توسعه یابد تا شاهد تعالی حوزههای علمیه در قلمرو حوزههای دانشی و نوپدید باشیم و در شرایط فعلی این امر برای حوزههای علمیه ضرورت است. معتقدیم در همه ابواب فقه باید دهها مسئله نو و جدید آمیخته شود و این از کاستیهای حوزه است که درگذشته ایجاد نشده و این کار باید صورت بگیرد. حوزه باید در مرزهای علوم جدید توسعه یابد و باید به سمت حوزههای نو بیاید تا بتواند به مسائل جدید فقهی پاسخ دهد. اگر فقه با مرزهای جدید آمیخته نشود، مردن و انزوای آن حتمی است.
وی افزود: برای این مسئله در موضوع فقه کارهایی باید انجام داد که از جمله آن این است گاهی حجم در مسائل جدید نیاز به فصول جدید دارد مانند شرکتهای جدید که دارای حقوقی هستند و اگر اینها با فقه سنتی آمیخته شود، میتواند کارایی فقه را بیشتر کند.
امام جمعه قم مطرح کرد: گام دیگر در بحث فقه این است ابواب موجود کم است نیاز به کتابهای جدیدی داریم، غیر از ۵۰ کتاب فقهی که درشرح لمعه است نیاز داریم چارچوب کتاب فقهی تغییر کند که از جمله آن کتاب فقهی تعلیم و تربیت و حکومت است.
آیت الله اعرافی افزود: محور دیگر برای نگاه جدی به فلسفه فقه و علم اصول است که این بحث هم از امور ضروری در حوزه است و نیاز به توجه و غنای بیشتری دارد. در همه اینها کارهای در حوزه انجام شده که از جمله آن راه اندازی شورای فقهی و فقه معاصر با کرسیهای متعدد در حوزه علمیه قم است. برای توسعه فقه حتی نظام رشتهای در حوزه طراحی و تصویب شد و در همین رابطه میتوان به شناسایی ۵۰۰ استاد در ۲۷۰ رشته در قلمروهای متعدد نام برد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه مرزهای فقهی، ۷ الی ۸ رشته طراحی شده است و میتواند پاسخ گوی نیاز روز باشد.
امام جمعه قم ادامه داد: حوزه دیگر، توسعه مرزهای مباحث کلامی و فلسفی است. کلام قدیم نیاز به کارهای نو دارد، ولی به صورت کارهای سطحی دراین رابطه نخواهیم بود.
مدیر حوزههای علمیه افزود: بالاتر از همه باید علوم جدیدی اندازی کنیم تا بتوانیم در علوم جدید هم نقش آفرین باشیم. اینکه بگویم در حوزه کار نشده و یا اینکه خیلی کار شده کار اشتباهی است، ولی این موارد گفته شده را میتوان با مقایسه با دههای گذشته کرد وبراساس معیارها و شاخص ها، مورد مقایسه قرار داد.
امام جمعه قم اظهار داشت: هم اکنون در شرایطی قرار داریم که مراکز علمی و اندیشمندان دنیا برای شناخت حوزه وانقلاب کارهای انجام داده، ولی متأسفانه ما طلاب وحوزویان نسبت به حوزه وانقلاب شناخت چندانی نداریم و این ضعف است وبه همین دلیل باید مرزهای جدید با نگاه تمدنی، کلان و با ابزار نو توسعه یابد.
آیت الله اعرافی افزود: پروژه کاربست هوش مصنوعی یکی از علوم جدید است که در این بخش انجام شده و باید حوزه به این نوع علوم توجه کند.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت: شما طلاب باید به زیر ساختهای علمی توجه ویژهای داشته باشد تا بتوانید در آینده حوزه نقش آفرین باشید.
امام جمعه قم ادامه داد: علی رغم اینکه دست ما از هر امکاناتی خالی است، ولی مدیریت جدید تلاش کرده نگاه منظومهای در حوزه داشته باشد و با همه کاستیها در حال حاضر سند چشم انداز ۱۴۱۴ و برنامه ۵ ساله حوزه طراحی و تدوین شده است و همه اینها دارای طرحهای زیادی است که از جمله آن طرح آمایش، درختواره دانش و کار ویژه روحانیت است.
انتهای پیام/ 110
کد مطلب: 73477