توسعه محدوده ترافیک و ایجاد خطوط BRT مشوقی برای استفاده حمل و نقل عمومی است و مزیت حمل و نقل عمومی نسبت به استفاده از وسیله نقلیه شخصی محسوب میشود.
توسعه محدوده ترافیک مشوق استفاده از حمل و نقل عمومی
خبرگزاری فارس , 28 دی 1397 ساعت 12:02
توسعه محدوده ترافیک و ایجاد خطوط BRT مشوقی برای استفاده حمل و نقل عمومی است و مزیت حمل و نقل عمومی نسبت به استفاده از وسیله نقلیه شخصی محسوب میشود.
به گزارش قم نیوز ساعات رفت و برگشت کارمندان ادارات از جمله اوقات اوج ترافیک شهری است. کسانی که از اتوبوس استفاده میکنند بیشترین زمان را برای رسیدن به مقصد در این زمانها صرف میکنند.
علت استفاده افراد از وسیله نقلیه شخصی به صورت تک سرنشین، کمبود امکانات حمل و نقل عمومی و کاهش مزایای آن است. حتی مشاهده میشود در بسیاری اوقات کندی حرکت اتوبوسها و ترافیک به دلیل وجود خودروهای تک سرنشین است.
افزایش کیفیت و سرعت اتوبوس از جمله موارد تأثیرگذار در حمل و نقل عمومی است که از جمله آنها اختصاص خطوط ویژه حرکت اتوبوس محسوب میشود. این خطوط به مسافران این امکان را میدهد که در مدت زمان کمتر در فضایی ایمن سفر درون شهری داشته باشند.
با توجه به مزایای تردد با اتوبوس در خطوط پرسرعت تمایل عمومی برای استفاده از این وسیله حمل و نقلی افزایش پیدا میکند.
روح الله امراللهی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مزایا و معایب اجرای BRT در قم اظهار کرد: باید در زمینه مدل های حمل و نقلی بازخورد گرفته شود بنابراین ابتدا اجرا میشود تا نتایج آن مشاهده شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نوع ساختار شهر قم تک کانونی است و به محدوده هسته مرکزی میانجامد کمتر پیش میآید فردی بخواهد از یک طرف شهر مستقیم به سمت دیگر برود بنابراین همه باید به هسته مرکزی رفته و از آن نقطه جا به جایی سفر داشته باشد.
زمان کمتر و ایمنی بیشتر اولویت مسافران است
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه رسیدن به مقصد در زمان کمتر و با ایمنی بیشتر اولویت یک مسافر است گفت: باید طراحی مجدد در خطوط اتوبوس روی دهد. اکنون طرحی تهیه شده که در شورای ترافیک و کمیسیون فنی ترافیک در حال تکمیل است.
وی معتقد است: به طور طبیعی رضایتمندی مردم با توجه به کاهش زمان سفر افزایش پیدا میکند ولی تا زمانی که مصوبه شورای ترافیک دریافت نشود خطوط اتوبوس به شکل پیشین ادامه فعالیت میدهند.
امراللهی تصریح کرد: خطوط BRT یا اتوبوس پرسرعت به طور الزامی این نیست که اتوبوس یک مسیر بلند را طی کنند زیرا بیشتر در محورهای شریانی درجه یک و بزرگراهی اجرایی میشود که به طور معمول در قم وجود ندارد.
وی با اشاره به مشکلات اجرایی شدن BRT گفت: با توجه به عرض کم معابر و پارک حاشیهای در قم نمیتوان طرح اتوبوس پرسرعت را اجرایی کرد بلکه باید شکل و الگوی سفر با توجه به شرایط و مقاطع عرضی خیابانهای موجود تغییر کند.
راهکار جذب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت تعیین مشوقها برای فرهنگسازی استفاده از وسیله نقلیه عمومی گفت: باید محدودیتهایی برای وسیله نقلیه شخصی در برخی بخشهای شهر ایجاد شود. بسیاری از معابر در بخش اصلی شهر است که از ظرفیت عبور وسیله نقلیه شخصی محروم است بنابراین توسعه محدودیت ترافیک در این بخشها ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: بهترین عامل برای هدایت به استفاده از حمل و نقل شخصی در فاز نخست توسعه محدوده ترافیک است. باید در نظر داشت هر اندازه از هسته مرکزی فاصله گرفته میشود حجم سفر درون شهری کاهش پیدا میکند.
لازم است محدوده ترافیک برای وسیله نقلیه شخصی ایجاد شود تا مقطع عرضی مناسب برای ایجاد خطوط پرسرعت اتوبوس به وجود آید به این وسیله رغبت عمومی در استفاده از وسیله نقلیه شخصی کاهش پیدا میکند.
اگر به افزایش مزایای استفاده از حمل و نقل عمومی توجه نشود عموم مردم ترجیح میدهند از وسیله نقلیه شخصی برای تردد استفاده کنند. توسعه محدودیت ترافیک و ایجاد خطوط BRT مشوق عمومی برای استفاده حمل و نقل عمومی است.
حمل و نقل آسان، ایمن و اقتصادی از مواردی است که شهروندان به آن اهمیت میدهند بنابراین با افزایش مزایای حمل و نقل عمومی میتوان به کاهش آلودگی هوا، ترافیک و افزایش آسایش خاطر عموم مردم کمک کرد.
انتهای پیام / 137
کد مطلب: 73559