مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت: تعداد واحدهای آموزشی این شهر در سال 57، 158 باب بود که امروز با افزایش هشت برابری به حدود یک هزار و 400 واحد رسیده است.
رشد هشت برابری ساخت واحدهای آموزشی قم بعد از انقلاب
خبرگزاری ايرنا , 21 بهمن 1397 ساعت 13:00
مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت: تعداد واحدهای آموزشی این شهر در سال 57، 158 باب بود که امروز با افزایش هشت برابری به حدود یک هزار و 400 واحد رسیده است.
به گزارش قم نیوز حمیدرضا شیخ الاسلام افزود: در 40 سال گذشته، جمعیت دانش آموزی استان با رشد بیش از سه برابری به 255 هزار تَن افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: عمده دانش آموزان قبل از انقلاب در دوره ابتدایی به تحصیل مشغول بودند، ولی بعد از انقلاب ترک تحصیل نکردن دانش آموزان موجب شد تا مدارس دوره متوسطه رشد قابل توجهی داشته باشد.
وی با بیان این که قبل از انقلاب مدارس فنی و حرفه ای سهم بسیار کمی از کل مدارس استان داشت، ادامه داد: بعد از انقلاب با توجه به اهمیت صنعت و تولید، تربیت نیروی متخصص و توسعه متوازن دانش آموزان در شاخه ها و رشته های تحصیلی باعث شده سهم مدارس فنی و حرفه ای رشد قابل توجهی یابد.
به گفته شیخ الاسلام، در حال حاضر 73 هنرستان فنی و حرفه ای و کار دانش با 15 هزار و 140 هنرجو و 67 رشته در قم فعال است.
وی گفت: قبل از انقلاب به ازای هر 36 دانش آموز یک نیرو وجود داشت، بعد از انقلاب در راستای افزایش کیفیت و ایجاد عدالت آموزشی، این شاخص به یک نیرو در ازای هر 20 دانش آموز کاهش یافته است.
وی افزود: در دوران ستم شاهی به ازای هر 229 دانش آموز یک مدرسه و به ازای هر 40 دانش آموز یک کلاس وجود داشت، بعد از انقلاب این شاخص به یک مدرسه در ازای هر 179 دانش آموز و به یک کلاس در ازای هر 27 دانش آموز کاهش یافته است.
مدیرکل آموزش و پرورش قم خاطرنشان کرد: در زمان گذشته سهم دانش آموزان دختر از کل دانش آموزان 30.08 درصد بوده، بعد از انقلاب در راستای کاهش نرخ بی سوادی و جذب دختران بازمانده از تحصیل این شاخص به 50.78 افزایش یافته است.
وی با اشاره به عملکرد معاونت پرورشی و فرهنگی، گفت: برگزاری 36 دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز با شرکت پنج هزار و 188 تَن از دانش آموزان مستعد استان، برگزاری 36 دوره مسابقات فرهنگی و هنری با شرکت 375 هزار و 451 تَن از دانش آموزان در رشته های گروهی و همچنین 62 هزار و 356 تَن در رشته های انفرادی از جمله فعالیت های این معاونت بوده است.
وی ادامه داد: کسب رتبه برتر کشوری توسط 31 دانش آموز در 14 رشته قرآن و معارف اسلامی و همچنین 45 رتبه برتر در مسابقات فرهنگی و هنری از جمله موفقیت های دانش آموزان در این مسابقات می باشد.
شیخ الاسلام بیان کرد: قبل از انقلاب دانش آموزان فقط در رشته های انفرادی مانند کشتی و وزنه برداری مقام کسب نموده بودند، در حالی که بعد از پیروزی انقلاب بیش از 60 عنوان کشوری در رشته های ژیمناستیک، دو و میدانی، هندبال، تنیس روی میز، بدمینتون، کشتی و وزنه برداری توسط دانش آموزان قمی به ارمغان آورده شده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون 600 معلم تربیت بدنی در استان قم فعالیت دارند که بیش از 80 درصد این مربیان دارای مدارک تحصیلی مرتبط و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشند.
وی افزود: در حال حاضر 102 سالن مجهز ورزشی، 6 زمین چمن و سه استخر با تجهیزات کامل در استان وجود دارد که قبل از انقلاب فقط 2 سالن ورزشی در قم فعال بود.
شیخ الاسلام به موفقیت های حوزه معاونت پژوهشی اشاره و بیان کرد: کسب 25 رتبه برتر کشوری توسط معلمان پژوهنده، کسب رتبه برتر کشوری تجریه های پژوهشی برتر توسط گروه تحقیق و پژوهش، پایان نامه برتر، طرح پژوهشی برتر در سطح ملی توسط گروه تحقیق، رتبه اول آراستگی سازمانی و کسب 300 رتبه پژوهشی در سطح ملی توسط دانش آموزان استان از جمله این موفقیت ها بوده است.
به گفته وی، سالانه 120 همایش علمی پژوهشی، 800 جلسه ارائه یافته های پژوهشی و 135 جلسه شورای تحقیقات برگزار می شود و در همین راستا چهار هزار معلم عضو کتابخانه مرکز تحقیقات فرهنگیان هستند.
جمعیت دانش آموزی استان قم در سال تحصیلی 98-97 حدود 255 هزار تن است که 95 درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.
از کل جمعیت دانش آموزی، 89 درصد در مدارس دولتی و 11 درصد در مدارس غیردولتی حضور دارند که حدود 122 هزار تن معادل بیش از 50 درصد از دانش آموزان در مقطع ابتدایی، حدود 50 هزار تن در متوسطه اول و 34 هزار تن در متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.
انتهای پیام /110
کد مطلب: 74395