کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدير موسسه آموزش عالي مجتهده امين (ره) اصفهان:

هنرمندان به عرصه معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) ورود کنند

خبرگزاری حوزه نیوز , 14 اسفند 1397 ساعت 1:00

مدير موسسه آموزش عالي مجتهده امين (ره) اصفهان گفت: روح بی اعتنایی به دنیا و حقیر شمردن مظاهر فریبندة آن، روح پارسایی و ساده زیستی و پرهیز از تجمّل گرایی منشاء رفتاری حضرت زهرا(س) بود.


خانم ناهيد قاسمپور مدير موسسه آموزش عالي مجتهده امين(ره) اصفهان از مهمترین اهداف خلقت انسان را رسیدن به کمال دانست و گفت: خطوط اصلی زندگی انسان ها به گونه‌ای ترسیم شده که بدون الگو، دستیابی به کمال امکان پذیر نیست، بنابراین گرایش به الگو و تأثیر پذیری از آن هم فطری انسان است و از آنجایی که انسان کمال جوست؛ قرآن كریم‌ نیز که برای هدایت انسان نازل شده به نیازهای فطری او پاسخ داده وبه صراحت، کامل‌ترین الگوها‌ را پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت آن حضرت معرفی کرده است.

وي افزود: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) از جمله الگوهای معرفی شده از این خاندان مطهّر است که اسوه زنان و مردان عالم و گل سرسبد هستی و عصاره خلقت می‌باشد.

 قاسمپور با بيان اينكه الگوپذيري از حضرت زهرا (سلام الله علیها)  به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است گفت: الگوپذيري مستقيم آن است كه گفتار و رفتار حضرت زهرا(س) را عيناً برنامه و راه و رسم زندگاني خويش قرار دهيم و الگوپذيري غير مستقيم آن است كه روح و حقيقت گفتار يا كردار آن حضرت را درك نماييم و با تحليل و استنباط از سيرة علمي و عملي آن بزرگوار، وظيفة خويش را در همة ابعاد زندگاني دريابيم و آن را در شكل‌ها و كالبد‌هايي نوين، طبق اقتضاي شرايط زماني و مكاني خويش، تحقق دهيم.

وي افزود: از جمله نقش‌آفرينى‌هاى حضرت زهرا سلام الله علیها بالا بردن فرهنگ جامعه، رشد فكر و انديشه مردم و رفع مشكلات و شبهات آنان است. آن حضرت از مسائل ساده گرفته، تا پيچيده‌ترين مشكلات را پاسخگو بود، و اين ميسّر نبود، مگر با احاطه علمى، قوت فكرى و همت بلند ايشان.

مدير موسسه آموزش عالي مجتهده امين(ره) اصفهان يادآور شد: حضرت فاطمه زهرا(س) اين بانوى بزرگ اسلام، در راه هدايت جامعه، نورافشانى كرده و با سوختن خود به دل و جان مردم، گرمى بخشيد و پاسدارى از ارزش‌ها و مبارزه با جهل، و ركود جامعه را خط مشى خود قرار داد. روح بی اعتنایی به دنیا و حقیر شمردن مظاهر فریبندة آن، روح پارسایی و ساده زیستی و پرهیز از تجمّل گرایی منشاء رفتاری ایشان بود.

وي با اشاره به ارزش مقام و منزلت بانوان در اسلام گفت: بسیاری از کارهای مهم انسان ها، بر عهده زنان قرار دارد. مثلا تربیت فرزند و فراهم آوردن آرامش و حرارت در محیط خانه، بر عهده زنان است.

قاسمپور افزود: انسان ها جامعه را می سازند و به تعالی می رسانند و زنان تربیت این انسان ها و زمینه سازی تعالی و رشد آن ها را بر عهده دارند. یکی از مهمترین ثمرات ایشان تربیت فرزندانی همچون حسن و حسین و زینب کبری ـ علیهم السلام ـ می باشد که عالم بشریت هنوز هم بر سر سفره آن بزرگواران نشسته است.

مدير موسسه آموزش عالي مجتهده امين(ره) اصفهان تصريح كرد: رفتارهای حضرت زهرا «سلام الله علیها» در عبادت، همسرداری، فرزندپروری همگی شاخصه‌های رفتاری زندگی فاطمی است.

وي بزرگ‌ترین تجلیّ اهل بیت را مربوط به مسأله خانواده دانست و گفت: در حدیث شریف آمده: وقتی به معرفی اهل‌بیت پرداختـه می‌شود آنچه نِمود بیشتری دارد، بحث خانواده و اهل‌بیت است. هنگامی که جبرئیل پرسید: «و من تحت الکساء»؟ جواب آمد: فاطمه است و پدرش و شوهرش و پسرانش یعنی مرکزیت با فاطمه است.

خانم قاسمپور وظیفه کارشناسان دینی در اوضاع و شرایط کنونی را آگاه سازي جامعه نسبت به خطبه فدکیه حضرت زهرا «سلام الله علیها» بيان کرد و گفت: در این خطبه 23 محور اساسی وجود دارد که خود یک دوره کامل عقاید اسلامی است.

وي افزود: متولیان امور فرهنگی، کارشناسان دینی و طلاب که مبلغین و مروجین رسالت هدایت افراد جامعه را بر عهده دارند با برپایی کارگاه‌هایی پیرامون خطبه حضرت زهرا «سلام الله علیها»، برای بانوان به طرح مباحث فکری و عقیدتی حضرت زهرا«سلام الله علیها» بپردازند.

 قاسمپور به  راهکارهای مناسب و اثر گذار در اين زمينه اشاره كرد و گفت: هنرمندان ما بیش از پیش به عرصه‌های دینی ورود کنند و به گونه‌های مختلف مانند داستان‌نویسی و به تصویر کشیدن معارف و مفاهیم زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها درس‌هایی همچون ولایت‌مداری، ایثارگری، دوری از تجملات، بصیرت سیاسی حضرت زهرا «سلام الله علیها» را که زنان و دختران جامعه در زندگی شخصی و اجتماعی آن بدان نیازمندند را در قالب هنر فرا گیرند.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 75197

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/75197/هنرمندان-عرصه-معرفی-شخصیت-حضرت-زهرا-س-ورود-کنند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir