در حالی که فناوری ها روزبه روز گسترش پیدا می کند و زندگی های سنتی کمرنگ تر می شود پست با به روز کردن خود از این فناوری عقب نمانده است.
پست زیر ذره بین فناوری های دیجیتالی /121 دفتر پستی در قم فعال است
خبرگزاری فارس , 20 خرداد 1398 ساعت 12:00
در حالی که فناوری ها روزبه روز گسترش پیدا می کند و زندگی های سنتی کمرنگ تر می شود پست با به روز کردن خود از این فناوری عقب نمانده است.
به گزارش قم نیوز مریم مرادی گنجه بیان کرد : یکی از قدیمی ترین اسناد و مدارک پستی دنیا یک ورق پاپیروس مربوط به سال ۲۵۵ قبل از میلاد مسیح است که در ناحیه هیبه مصر پیدا شده و متضمن اطلاعاتی درباره طرز عمل و سازمان و تشکیلات پیکی و نامه رسانی در مصر قدیم است. واژه پست از واژه قرون وسطی poste گرفته شده که آن نیز از اسم مفعول فعل ponere لاتین ("وضع یا محل") نشات میگیرد.
ایرانیان با پایهگذاری چاپارخانهها در دوران هخامنشی اولین سیستم پستی قابل اعتنا در جهان را ایجاد کردند. در واقع در ایران باستان، چاپارخانه ها مشهورترین و حساس ترین تشکیلات اداری هخامنشیان بود که گروه چابک سواران آن با اسب های تند رو و طی مسافت های طولانی، ارتباط دایمی بین مرکز و ایالات را برقرار می کردند و در کوتاهترین زمان اخبار و گزارش های واصله از گوشه و کنار ممالک را به مرکز و از مرکز به دور ترین نقاط کشور می بردند.
پست در ایران تا پیش از سال 1258 به صورت «اداره» بود و تمامی امور پستی در آن زمان توسط همین اداره صورت میگرفت. در پی موفقیت های پست در انجام امور کشور، "ناصرالدین شاه قاجار" دستور تاسیس وزارت پست را صادر کرد. هم زمان با صدارت "میرزا تقی خان امیرکبیر" تحولات تازهای در پست کشور رخ داد و پست نوین بنیان شد. در این دوره سرویس های پستی منظم بین شهرها ایجاد، تعرفه های پستی تعیین و آیین نامه پستی به تصویب رسید.
با پیروزی انقلاب اسلامی، شیوه های نوین پستی روز به روز گسترش و کمیت و کیفیت خدمات ارتقا یافت. حذف ساختار سنتی پست و اجرای مکانیزاسیون و اتوماسیون شبکه پستی ایجاد سرویس های نوین و متنوع نظیر پست پیشتاز، پست مستقیم، سلف سرویس پستی، تحویل هوشمند مرسولات به گیرندگان، پست تصویری، پست جواب قبول، پست یافته، صندوق شخصی، پست تلفنی 193، پست اکسپرس، پست خرید، پست رستانت، خرید اینترنتی، پست ویژه، پیک ویژه و دهها خدمت دیگر از جمله پیشرفت های پست در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
در حالی قدم به ساختمان پست مرکزی می گذارم که گرمای هوا کلافه ام کرده و متصور هستم که در حال حاضر کارکنان اداره کل پست هر کدام زیر باد خنک کولر و بیکار نشسته اند!
از دیدن جمعیتی که در مقابل هر باجه تجمع کرده اند متعجب می شوم و به سراغ خانمی که تعدادی پاکت نامه در دست دارد می روم.
زهرا محمدی دانشجو و منشی یکی از شرکتهای خصوصی است. از وی در مورد علت حضورش جویا می شوم که می گوید تعدادی از نامه های رییسش برای دعوت به همکاری برای رقبای خود در شهرهای دیگر را آورده تا تحویل پست بدهد. وی می گوید درست است که امروز بسیاری از شبکه های اجتماعی جایگزین نامه نگاری های سنتی و روتین شده اند اما هیچ چیز نمی تواند جای این نامه ها را بگیرد.
کمی آن طرف تر در باجه پست پیشتاز جوانی را می بینم که برگه چکی در دست دارد و درخواست پاکت از مسوول باجه دارد. علی نویدی کارپرداز یک شرکت است که برای تحویل چک به شرکتی که از وی خرید داشته اند به دفتر پست مرکزی مراجعه داشته است. وی می گوید شرکت های باربری هم بعضا این کار را انجام می دهند اما اطمینانی که به پست برای تحویل مرسوله است در آنها یافت نمی شود. او معتقد است پست در سریع ترین زمان ممکن مرسوله را به مقصد می رساند و به همین دلیل به گفته وی استفاده از پست برای جابه جایی مرسوله بهترین وسیله است مضاف بر این که در زمان و هزینه صرفه جویی می شود.
خانم جوانی مشغول صحبت با مسوول یکی از باجه هاست. از وی علت حضورش را سوال می کنم که می گوید خرید اینترنتی داشته و چون در منزل حضور نداشته برای تحویل بسته مورد نظر خود به پست مراجعه کرده است. مریم حسنی که 19 سال سن دارد می گوید خرید های اینترنتی خیلی کار خوب و به صرفه ای است و پست در کمترین زمان ممکن آنها را تحویل می دهد. او می گوید مدتهاست برای خرید دیگر به فروشگاهها سر نمی زنم در مقابل با خرید از فروشگاههای اینترنتی معتبر در سریع ترین زمان ممکن خرید هایم را با پست درب منزل تحویل می گیرم.
شبکه ملی پست بزرگترین شبکه ارتباط فیزیکی جهان
ابوالفضل باقری منش مدیرکل پست استان قم در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص نقش پست در زندگی دیجیتالی امروز گفت: شبکه ملی پست به عنوان بزرگترین شبکه ارتباطی فیزیکی جهان محسوب می شود و از قدمت بسیار طولانی در ایران بین 200 تا 250 سال برخوردار است. به جهت اینکه پست نقش زیربنایی در همه امور جامعه اعم از اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی داشته و دارد، طبیعتا برای اینکه این وضعیت حفظ شود باید خود را به روز کند و در یک دهه گذشته با بروز کردن خود جوابگوی خواسته های مردم بوده است.
وی افزود: در کنار فناوری های به روز دنیا پست ضمن حفظ اصالت خود که شامل بخش چهار فرایندی قبول(باجه های پستی)، آماده سازی، ره سپاری و توزیع (نامه رسانی) از قدیم الایام بوده از فناوری های به روز نیز استفاده می کندو پست کشور به سیستم های روز دنیا مجهز است. به عنوان مثال بخش قبول تماما به صورت سیستمی مرسولات مردم را قبول می کنند و بخش فیزیکی انجام می شود و در انتهای کار با استفاده از سیستم تلفن همراه با Nپوز امضای دریافت مرسوله گرفته می شود، یعنی مردم بعد از دریافت مرسوله روی دفاتر قدیمی امضا نمی دهند و روی صفحه موبایل امضا تحویل مرسوله را می دهند ویا اگر مرسوله ای به صورت کرایه در مقصد باشد جابه جایی پول به صورت دستی و سنتی وجود ندارد. به طور کلی وضعیت پست نسبت به گذشته متحول شده و مخصوصا در حوزه سیستمی وضعیت خوبی دارد.
مدیرکل پست استان قم گفت: در خصوص تاثیر شبکه های و پیام رسان های اجتماعی بر روی پست باید گفت این شبکه ها سبب کاهش ترافیک پستی شده است اما پست هم ساکت ننشسته یعنی با توجه به این که نقش زیربنایی دارد توانسته با بروز کردن خود و راه اندازی باجه های پست نت این کاهش ترافیک را جبران کند.
وی خاطرنشان کرد: نقش صندوق های پستی کمرنگ تر شده و با تحقق دولت الکترونیک در سازمانها حضور فیریکی کمرنگ تر شده جزاینکه اسناد مالی باشد و یا این که اسنادی باشد که نیاز به جابه جایی داشته باشد و این مسایل سبب کاهش ترافیک پستی شده است اما اگر بتوانیم رابط دیجیتالی بین سازمانها باشیم این کمبود ترافیک جبران می شود.
باقری منش گفت: سرانه ترافیک برخی از کشورهای دنیا بسیاربالاست چون نقش پست در آنها بسیار بالاست و رابط دیجیتالی الکترونیکی بین مردم ومردم ، مردم با دولت و دولت با مردم پست شده است و این نقش کمابیش در ایران در حال انجام است.صندوق های پستی ما جمع نشده اند اما ترافیک دورن آنها نسبت به گذشته کمتر شده است و کسی به صورت سنتی نامه ای نمی نویسد اما ما توانستیم این ترافیک را با این تحول و نگاه تجاری جبران کنیم.
او افزود: انجام کارهای ثبت احوال توسط اداره کل پست، ثبت نام مودیان مالیاتی، ارتباط با استارت آپ ها، خریدهای اینترنتی، ارسال و اخطاریه معوقات بانک ملی برای گیرندگان تسهیلات برخی از کارهای پست در دهه های گذشته جهت به روز کردن خود بوده است.به عنوان مثال آخرین نمونه این کار، ثبت نام اینترنتی توزیع میوه پایان سال گذشته بود و یک کار جدید محسوب می شد که مردم به صورت اینترنتی درخواست می کردند و پست و بخش خصوصی توزیع میوه درب منزل را بر عهده داشت. همین جایگزین های فناوری توانسته جای مرسولات فیریکی را بگیرد .و در واقع اگر پست نباشد در بخش حمل و نقل کالاها هزینه زیادی برای مردم به وجود می آید.
ترافیک مثبت پستی قم در سال 97
باقری منش خاطر نشان کرد: اگر نمی خواستیم خود را با فناوری روز دنیا وفق دهیم شاید در سال گذشته ترافیک منفی داشتیم ولی با تلاش صورت گرفته وبا بروز شدن و همکاری بخش خصوصی با بخش دولتی علیرغم وجود شبکه های اجتماعی، ترافیک پستی مثبت شد.
وی از راه اندازی خدمت جدید پست بنام الو پست خبر داد و گفت: در این خدمت مردم با نصب اپلیکیشن مربوطه خواسته خود را ثبت می کنند . مراجعه می شود به محل مرسوله دریافت می شود و کار سازی و آماده می شود برای رهسپاری و به مقصد می رسد . یعنی با این روش بدون نیاز به باجه پستی مرسوله تحویل و به مقصد می رسد. البته این مساله به صورت آزمایشی فعلا در تهران راه اندازی شده ولی به محض این که آزمایش خود را پس داد در تمام کشور راه اندازی خواهد شد.
مدیرکل پست قم گفت: یکی از خدمات جدیدی که توسط پست انجام شده یکسان سازی آدرسهای پستی یا ژئوپست بوده است. در این کار تمام آدرسهای مشترکین آب و برق و گاز و تلفن، امور مالیاتی و شهرداری ها بصورت به روز شده و یکسان تبدیل به یک آدرس استاندارد سه سیلابی شامل خیابان اصلی، محله ، خیابان فرعی و پلاک شد و توامان کد پستی و نقشه با هم لینک می شود. حتی در مواقع تماس با شماره تلفن های ضروری به محض برقراری تماس آدرس توسط اپراتور قابل رویت است که این مساله در شرایط بحرانی مثل آتش سوزی که فرد دچار استرس است و ممکن است آدرس دقیق را نتواند ارایه دهد بسیار کاربرد دارد. این پروژه در استان قم به عنوان پایلوت انجام شد و در حال حاضر در 70 تا از شهرهای دگیر نیز در حال راه اندازی می باشد .
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش پست لجستیک، بعد از تولید یک محصول توسط کارخانه مابقی امور مربوط به بسته بندی، آماده سازی، توزیع و ره سپاری محصولات کارخانه ها توسط پست انجام می شود در واقع مرسوله به صورت خام در پست انبار می شود و بر اساس نیازی که مشتریان از طریق اینترنت از کارخانه مربوطه دارند با لینک بودن اداره پست با کارخانه، درخواست دریافت شده بسته بندی، آماده سازی، رهسپاری و توزیع می شود که این مساله نقش پست لجستیک استان قم را در سال تولید رونق ملی نشان می دهد و در واقع کمتر استانهایی وجود دارد که بتوانند همتزاز قم در این بخش فعالیت کنند.
باقری منش شبکه حمل و نقل پست را یکی از گسترده ترین شبکه های حمل و نقل کل کشور دانست و افزود: شاید مشابه این شبکه در گستردگی در کشور وجود داشته باشد اما پیوستگی چنین شبکه ای موجود نیست. به عنوان مثال اتوبوسرانی یک شبکه حمل و نقل گسترده است اما پیوستگی ندارد. در هر خیابانی معمولا یک واحد پستی وجوددارد و در واقع پست در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نقش دارد و به صورت مویرگی و گسترده در سطح جامعه و نقاط دور و نزدیک فعال است و خدمت ارایه می دهد.
پست قابلیت تبدیل شدن به یک نشان فاخر ملی را دارد
وی گفت: پست قابلیت تبدیل شدن به یک نشان فاخر ملی را دارد و این قابلیت از اجزا آن که توانمندی نیروی انسانی و تحصیلات بالای همکاران نشات می گیرد و تغییر نگاهی که نسبت به وضعیت کنونی دنیا دارند سبب ایجاد تحول در خدمات شده است.
مدیرکل پست استان قم در پایان تعداد واحدهای فعال پستی در استان قم را 121 مورد بر شمرد و گفت: حدود 20 دفتر دولتی و 100 دفتر بخش خصوصی در قم فعال هستند . در سال گذشته حدود 8 میلیون ارسال مراسلات خارجه و وارد ه به قم داشتیم. سه سال است که نرخ های پایه پست افزایش قیمتی نداشته است اما برخی نرخهای دیجیتالی با موافقت سازمانها تغییراتی داشته است.یکسال است که دیگر تمبری چاپ نمی شود و حتی از نقش تمبر هم استفاده نمی شود.
در عصر کنونی سنت و سنت گرایی دیگر پاسخگوی نیاز های بشری را نمی دهد. سرعت، علاقه مردم این دوره و زمان است؛ حال می خواهد این سرعت در کسب و کار دیجیتال باشد یا در تولید ماشین های تندرو، به هر حال شبکه های اجتماعی، فضای اینترنت و موبایل های هوشمند را نمی توان از زندگی بشر امروز حذف کرد. شبکه های اجتماعی آن چنان بر زندگی افراد تاثیر گذاشته که حتی در شکل ارتباطات اجتماعی آنها به خوبی دیده می شود و از آنجا که انسان در تطبیق زندگی خود با تکنولوژی به سرعت رو به جلو حرکت میکند و در این راستا سبک زندگی نیز بصورت سبک زندگی دیجیتالی (Digital Lifestyle) یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای گسترش ارتباطات، تبادل اطلاعات و هم چنین تسهیل و تسریع فرآیندهای شغلی و کارهای روزمره در آمده است. مسلما دولتها و شرکتهای ارایه دهنده خدمات نیز باید پاسخگوی نیازهای توسعهای مردم بوده، تنگناها و موانع موجود را برطرف کرده و ظرفیتهای لازم را پدید آورند.
انتهای پیام/ 113
کد مطلب: 78565