رئیس آموزش و پرورش بخش خلجستان قم با اشاره به اینکه کمتر از نیم درصد جمعیت دانش آموزی استان قم در این بخش ساکن است، گفت: جمعیت کم دانش آموزی نباید مانع از تخصیص اعتبارات مناسب به این بخش شود.
رئیس آموزش و پرورش بخش خلجستان قم:
جمعیت کم دانش آموزی بخش خلجستان قم نباید مانع از تخصیص اعتبارات شود
خبرگزاری ايرنا , 15 تير 1398 ساعت 13:15
رئیس آموزش و پرورش بخش خلجستان قم با اشاره به اینکه کمتر از نیم درصد جمعیت دانش آموزی استان قم در این بخش ساکن است، گفت: جمعیت کم دانش آموزی نباید مانع از تخصیص اعتبارات مناسب به این بخش شود.
به گزارش قم نیوز محمدحسن رئوفی فرد افزود: مدارس این بخش با کمبودهای بسیاری مواجه است و مسئولان باید نسبت به بخش خلجستان تغییر نگرش داشته باشند.
وی اضافه کرد: امکانات کم و مدارس فرسوده یکی از عوامل مهاجرت جمعیت این بخش به شهر می باشد و مهاجرت ها نیز باعث غیرفعال شدن برخی مدارس شده است.
وی بیان کرد: اداره آموزش و پرورش خلجستان یکی از نواحی و مناطق هفت گانه اداره کل آموزش و پرورش قم است که از لحاظ وسعت بزرگ ترین منطقه آموزش و پرورش قم، ولی از لحاظ جمعیت کمترین دانش آموزان استان را دارد.
رئوفی فرد اضافه کرد: جمعیت ثابت بخش خلجستان ۱۰ هزار تَن است که بیشترین طیف جمعیتی با حدود ۱۵ درصد مربوط به دانش آموزان می باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۲۳ دانش آموز در این بخش تحصیل می کنند که ۶۲۹ دانش آموز در مقطع ابتدایی، ۲۳۱ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و ۱۶۳ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم می باشند.
به گفته وی، ۵۵ درصد دانش آموزان پسر و ۴۵ درصد نیز دختر هستند.
رئیس آموزش و پرورش بخش خلجستان قم خاطرنشان کرد: این بخش دارای ۷۱ کلاس درس در قالب ۲۵ مدرسه است که از این تعداد ۱۷ مدرسه ابتدایی، چهار مدرسه متوسطه اول و چهار مدرسه متوسطه دوم می باشد.
به گفته وی، ۱۳ مدرسه ابتدایی که در روستاهای این بخش قرار دارد، به دلیل محدودیت تعداد دانش آموزان به صورت مختلط مدیریت می شود.
وی با اشاره به اینکه مدرسه ۲ شیفته در بخش خلجستان نداریم، گفت: یک مدرسه غیرانتفاعی و یک مدرسه استثنایی در این بخش فعال است، ولی بخش خلجستان فاقد مدرسه شاهد، نمونه دولتی، تیزهوشان و حتی هنرستان است.
رئوفی فرد در عین حال افزود: البته بافت جمعیتی این بخش از جمله مهاجرت های بی رویه یکی از اصلی ترین دلایلی است که مانع تشکیل هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای شده است.
وی خاطرنشان کرد: تراکم دانش آموزان در هر کلاس ۱۱.۲ درصد است و این منطقه نیز به دلیل تعداد دانش آموزان کم از نظر سرانه فضای آموزشی و ورزشی در وضعیت خوبی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه تعداد دبیران مدارس مناسب با جمعیت دانش آموزی است، گفت: با توجه به محدودیت تعداد دانش آموز و رشته در منطقه معمولاً یک دبیر چند کتاب مختلف را تدریس می کند که در این زمینه کمبود نیروی متخصص محسوس است.
رئوفی فرد با بیان اینکه ۶ مربی پرورشی در مدارس بخش خلجستان فعالیت می کنند، گفت: به ازای هر ۱۷۰ دانش آموز یک مربی پرورشی و به ازای هر ۷۹ دانش آموز نیز یک مشاور در مدارس این بخش وجود دارد.
وی اضافه کرد: سه نیروی متخصص در رشته تربیت بدنی در مدارس این بخش فعالیت می کنند، ولی جوابگوی نیاز نیست و بسیاری از مدارس فاقد مربی ورزشی هستند.
وی گفت: در ۱۳ مدرسه ای که دانش آموزان به صورت مختلط تحصیل می کنند، به دلیل محدودیت و نبود فضای مخصوص ورزشی برای دختران و پسران، دانش آموزان دختر دچار فقر حرکتی هستند.
هیچکدام از مدارس بخش خلجستان هوشمندسازی نشده است
رئیس آموزش و پرورش بخش خلجستان قم با بیان اینکه فاصله برخی روستاها تا شهر دستجرد ۷۰ کیلومتر است، بیان کرد: این فاصله ضرورت توجه به آموزش از راه دور را دوچندان کرده است و تحقق این مساله می تواند مانع مهاجرت برخی از روستاییان به شهر شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بیشترین کاربرد آموزش از راه دور و نرم افزارها در تدریس مناطق روستایی است، متاسفانه چنین امکاناتی در بخش وجود ندارد.
وی افزود: از سوی دیگر هیچکدام از مدارس این بخش هوشمندسازی نشده و حتی فاقد یک تخته نرم افزاری است.
رئوفی فرد با اشاره به اینکه چند سالی است طرح روستا مرکزی در بخش خلجستان اجرایی می شود، گفت: مدارس در روستاهایی که بیشترین جمعیت دانش آموزی را دارد تشکیل می شود و دانش آموزان باید از سرویس برای رفتن به مدرسه استفاده نمایند.
وی با اشاره به اینکه مهم ترین دغدغه منطقه خلجستان سرویس دانش آموزان و فرهنگیان است، اضافه کرد: بسیاری از خانواده ها توان تامین پول سرویس مدارس را ندارند و از سوی دیگر خودروهایی که برای سرویس دهی به دانش آموزان استفاده می شود، فرسوده است.
وی افزود: همچنین تعداد زیادی از دبیران بخش خلجستان غیربومی هستند و باید فاصله ۱۰۰ کیلومتری را برای رسیدن به محل کار طی کنند که همین مساله باعث شده بیشترین درخواست انتقال به شهر قم از سوی دبیران آموزش و پرورش بخش خلجستان باشد.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع در غرب و شمال غرب استان قم قرار دارد؛ این بخش دارای ۲ دهستان دستجرد و قاهان است؛ ۱۷ امامزاده، ۱۰ اثر تاریخی فاخر و ۵۲ روستا در این بخش قرار دارد.
جمعیت ثابت بخش خلجستان ۱۰ هزار نفر و جمعیت فصلی این منطقه ۵۰ هزار نفر است. بخش خلجستان ۷۵ کیلومتر از شهر قم فاصله دارد.
جمعیت دانش آموزی استان قم در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۲۵۵ هزار تن است که ۹۵ درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.
از کل جمعیت دانش آموزی، ۸۹ درصد در مدارس دولتی و ۱۱ درصد در مدارس غیردولتی حضور دارند که حدود ۱۲۲ هزار تن معادل بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان در مقطع ابتدایی، حدود ۵۰ هزار تن در متوسطه اول و ۳۴ هزار تن در متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.
انتهای پیام/ 110
کد مطلب: 79487