ساماندهی میدان مطهری قم بهعنوان یکی از طرحهای پر چالش شهری بهصورت رسمی در دستور کار مسئولان استان قرارگرفته است.
باد موافق ساماندهی میدان مطهری قم به حرکت درآمد
خبرگزاری ايرنا , 20 مرداد 1398 ساعت 14:00
ساماندهی میدان مطهری قم بهعنوان یکی از طرحهای پر چالش شهری بهصورت رسمی در دستور کار مسئولان استان قرارگرفته است.
به گزارش قم نیوز میدان مطهری یک مکان هویتبخش جمعی در قم بوده و مردم این شهر از دهههای گذشته بسیاری از اتفاقات و خاطرات تلخ و شیرین خود را در این میدان تجربه کردهاند.
در تمام اتفاقات و مناسبتهای ملی- مذهبی اولین نقطهای که مردم خود را به آن میرسانند این میدان هویتبخش و خاطره آمیز است، میدانی که در سالهای گذشته با توسعه روزافزون شهرنشینی و افزایش آمدوشد خودروهای شخصی به یکی از نقاط کور و پر غصه قم تبدیلشده است.
صدای ممتد بوق خودروها، کلافگی و سردرگمی عابران پیاده و رانندگان سرتاپای میدان مطهری را تسخیر کرده است، صف طولانی از خودروهای شخصی و اتوبوسهای درونشهری تا نزدیک حرم مطهر، پشتبهپشت یکدیگر قرارگرفتهاند.
بعضی از رانندگان سر خود را از شیشه خودرو بیرون میآورند تا پیشبینی کنند چند ساعت دیگر نیز باید عمر خود را تا باز شدن گرههای کور و ناتمام در این نقطه از شهر سپری کنند.
ترافیک داستان تکراری میدان مطهری است، میدانی که دیگر امروز بهصورت کامل در تصرف خودروهای سواری بوده و عناصر هویتبخش جمعی هرروز در آن کمرنگتر شده است.
طرح ساماندهی میدان مطهری از چند سال گذشته همواره بهعنوان یکی از موضوعهای اصلی در ساماندهی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری قم مطرحشده اما بعد از مدتی در سینه فراموشکار تاریخ به دست فراموشی سپردهشده و عملا اقدام خاصی در رابطه با آن انجام نگرفته است.
پیچیدهتر شدن مشکلات و گسترش مطالبات مردمی سبب شده تا این بار ساماندهی و تعیین تکلیف وضعیت آینده این میدان مهم بهصورت جدی در دستور کار مسئولان استان و شهرداری قرار بگیرد و طرحهای مطالعاتی برای ساماندهی آن نیز آغازشده است.
معماری میدان مطهری منبعث از شرایط اقلیمی و مذهبی قم است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم بیان کرد: میدان مطهری، میدان اصلی شهر قم بوده و از جنبههای مختلف دارای اهمیت ویژهای است.
محسن بهشتی ادامه داد: در طرح آتی این میدان باید معماری فاخر منبعث از شرایط اقلیمی، مذهبی و فرهنگی در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: همچنین در طرح ساماندهی این میدان نیز باید شکلی از معماری در آن اجرا شود که ضوابط شهرسازی و معماری اسلامی در آن رعایت شده باشد.
بهشتی تصریح کرد: امکان حذف ترافیک و عبور و مرور خودروهای سواری از این میدان به دلیل موقعیت خاص آن وجود ندارد اما روانسازی و کاهش ترافیک در طرحهای ساماندهی آن در نظر گرفتهشده است.
وی اظهار داشت: تقویت انسانمحوری و پیاده راهها در میدان مطهری هدف دیگر و مهمی بوده که در طرح ساماندهی این میدان بهصورت جدی دنبال خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اضلاع مختلف میدان مطهری در طرح ساماندهی از یک معماری واحد تبعیت خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم اضافه کرد: در طرح واحد معماری باید طرحهای اجراشده ازنظر ارتفاع، رنگ نما، نوع پنجره، تابلو نوشتهها و سطح اشغال و تراکم هماهنگ باشند.
وی تصریح کرد: میدان مطهری حلقه اتصال و ارتباط بین هسته مرکزی شهر قم و منطقه پرجمعیت نیروگاه است و ازنظر ترافیکی اهمیت بسزایی دارد.
وی عنوان کرد: برای ساماندهی میدان مطهری سرمایهگذاران اعلام آمادگی کردهاند و بهزودی کار ساماندهی یکی از اضلاع این میدان آغاز خواهد شد.
بهشتی تصریح کرد: با بهرهبرداری از ایستگاه مرکزی مترو در میدان مطهری، ترافیک و عبور و مرور خودروها در آن کاهش پیدا میکند.
۱۸ عنصر موثر در ساماندهی میدان مطهری شناسایی شده است
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز تصریح کرد: برای ساماندهی میدان مطهری ۱۸ عامل و عنصر تاثیرگذار شناساییشده که ترافیک مهمترین عنصر دراینبین بوده و وجود مترو، منوریل، تاکسی، اتوبوس و زیرگذر امام موسی صدر از عوامل موثر در این زمینه هست.
غلامرضا جانقربان بیان کرد: همچنین وجود میدان میوه و ترهبار نیز از عناصر موثر در ساماندهی میدان مطهری بوده که امر تملک آن توسط شهرداری از ماهها قبل آغازشده است.
وی اضافه کرد: وجود معماری خاص میدان مطهری، اقتصاد شهری و وجود گاراژهای مختلف نیز از عوامل و عناصر تاثیرگذار و مهم در امر ساماندهی میدان مطهری است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین وجود خیابانهای سپاه، معابر شهری، میدان سعیدی، میدان امام، ارتباط با خیابان آذر و ارتباط شرق و غرب از عوامل و عناصر دیگر در ساماندهی میدان مطهری است.
جانقربان خاطرنشان کرد: میدان مطهری یکی از میدانهای هویتبخش شهری بوده که در مناسبتهای ملی و مذهبی همیشه نماد اصلی تجمع مردم بوده است.
وی تصریح کرد: طرح مطالعات ساماندهی میدان مطهری تا پایان مهرماه به پایان میرسد و بعدازآن باید این طرح در کمیته و ستاد بازآفرینی شهری قم، شورای ترافیک و کمیسیون ماده ۵ برای اجرا به تصویب برسد.
جانقربان خاطرنشان کرد: در این طرح مطالعاتی تمام جنبههای این میدان از زوایای مختلف سنجیده شده و شکل و سبک معماری و شهرسازی در آن تدوین میشود.
انتهای پیام/ 110
کد مطلب: 80979