رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی قم گفت: درحال حاضر بزرگترین مشکل مدارس استثنایی قم کمبود نیروی انسانی هم در بخش آموزش و هم در بخش توانبخشی است.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی قم:
کمبود نیروی انسانی بزرگ ترین مشکل مدارس استثنایی قم است
خبرگزاری ايرنا , 8 آبان 1398 ساعت 12:00
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی قم گفت: درحال حاضر بزرگترین مشکل مدارس استثنایی قم کمبود نیروی انسانی هم در بخش آموزش و هم در بخش توانبخشی است.
به گزارش قم نیوز هاجر شعاعی افزود: در چند سال گذشته نیروهای توانبخشی درمدارس استخدام نشده اند و نیروهای موجود نیز به تدریج بازنشسته شده و یا در چند سال آینده بازنشسته خواهند شد.
وی اضافه کرد: تلاش شدهاست با بودجههایی که سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور اختصاص میدهد، دانش آموزان از خدمات مراکز توانبخشی سطح شهر استفاده نمایند و بخشی از هزینهها را به آنها پرداخت نماییم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ نیروی توانبخشی در سطح مدارس استان شامل گفتار درمانگر، کار درمانگر، فیزیوتراپ، مراقب سلامت و شنواییسنج مشغول به فعالیت هستند.
شعاعی تصریح کرد: با توجه به فعالیت ۲۴ مدرسه استثنایی در سطح استان قم، باید به ازای هر مدرسه سه نیرو و در مجموع ۷۲ نیروی توانبخش در سطح مدارس فعال باشند.
وی بابیان این که درصد بالایی از مدارس استثنایی قم تک شیفت هستند، گفت: به دلیل کمبود نیروی انسانی، در سال تحصیلی جدید سه مدرسه ۲ شفیت و ۲۱ مدرسه تک شیفت است.
وی در ادامه گفت: هر مدرسه استثنایی بر اساس نوع معلولیت دانش آموزان نیازهای خاصی به تجهیزات دارد و سعی شده تمام تجهیزات فراهم شود، ولی با کمبودهایی نیز مواجه هستیم.
شعاعی افزود: به عنوان مثال در مدارس ویژه دانش آموزان نابینا لوح و قلم، وسایل درشت کنده مثل به دید و ذره بینهای خاص نیاز است.
وی اضافه کرد: در مدارس ویژه دانش آموزان ناشنوا به تجهیزاتی مثل ویدیو پروژکتور و دیتا نیاز است و در مدارس جسمی- حرکتی تخت و وسایل بهداشتی ویژه نیاز است.
وی ادامه داد: افرادی که علاقهمند به کمک در این زمینه هستند میتوانند با مراجعه به آموزشوپرورش استثنایی کمکهای خود را پرداخت نمایند.
۲۴ مدرسه استثنایی در سطح استان قم فعال است و قم تنها استانی است که دانش آموزان دارای معلولیتهای مختلف ازجمله شنوایی، بینایی، جسمی- حرکتی و کمتوان ذهنی را از هم تفکیک نموده است.
انتهای پیام/ 110
کد مطلب: 83162