معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم از اجرای فاز نخست طرح جامع دوچرخه در شهر قم در آینده نزدیک خبر داد
فاز نخست طرح جامع دوچرخه در قم بهزودی اجرا میشود
خبرگزاری تسنیم , 11 ارديبهشت 1399 ساعت 18:30
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم از اجرای فاز نخست طرح جامع دوچرخه در شهر قم در آینده نزدیک خبر داد
به گزارش قم نیوز عباس ذاکریان در کمیته فنی ترافیک استان قم که در سالن همایشهای شهرداری برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجامشده در طرح جامع دوچرخه در شهر قم اظهار داشت: مطالعات خوبی بهمنظور عبور از کارهای پراکنده و آزمایشی در حوزه استفاده از دوچرخه در شهر قم انجامشده و یک نقشه راه خوبی برای طرح جامع دوچرخه در قم ایجادشده است.
وی با بیان اینکه امروزه دوچرخه یک ضرورت برای شهرها و امری اجتنابناپذیر در حوزه حملونقل است، ابراز کرد: بعد از گسترش ویروس کرونا استفاده از دوچرخه امری ضروریتر شده است؛ زمانی مردم را به استفاده از حملونقل عمومی تشویق میکردیم ولی امروزه اکثر حملونقلها در استفاده از وسایل نقلیه شخصی خلاصهشده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم استفاده از دوچرخه را بر اساس پروتکلهای بهداشتی موضوع پایداری دانست و گفت: بستههای خوبی در طرح جامع دوچرخه در قم آمادهشده است و در پرسشنامههایی که از مردم در زمینه استفاده از دوچرخه شده بسیاری از آنان درخواست مسیر ایمن، پارکینگ و دوچرخههای استیجاری را مورد تأکید داشتهاند.
وی با اشاره به پیشبینی بودجه سهمیلیاردی برای ایجاد مسیر ویژه دوچرخه در فاز نخست اجرای این طرح جامع تصریح کرد: در فاز نخست معابر خیابانهای بلوارامین، شهید صدوقی و بوعلی برای اجرای طرح ویژه مسیرهای دوچرخه در نظر گرفتهشده است.
ذاکریان یکی از مزایای طرح جامع دوچرخه را عدم حذف پارکهای حاشیهای ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به حجم خودروهای شخصی و پارکهای حاشیهای نمیتوان این پارکینگها را نادیده گرفت که این موضوع در طرح جامع دوچرخه حفظ و بهینهسازی شده است.
وی با تأکید بر اینکه برخی از معابر و خیابانها برای این طرح محدود و فضاهایی برای مسیر دوچرخه آزادسازی میشود، ادامه داد: برای اجرای فاز دوم این طرح 180 کیلومتر مسیر پیشبینیشده است ولی به علت آنکه بخواهیم دچار شکستهای قبلی نشویم باید گامبهگام این طرح اجرا شود تا این موضوع با مطالبه عمومی به دغدغه مسئولان استانی قرار گیرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: در افق 1404 سند توسعه حملونقل پاک مصوب شده و در بوستانها مسیرهای ویژهای برای دوچرخه در نظر گرفتهشده است ولی باید استفاده از دوچرخه بعد از مطالبه از مسئولان، فرهنگسازی شود.
وی به پیشبینی چگونگی مسیرهای ویژه دوچرخه برای ایستگاههای تاکسی و اتوبوس اشاره و اظهار داشت: مسیرهای ویژه دوچرخه باید ایمنسازی شود تا در آینده شاهد تصادفات در حوزه دوچرخه نباشیم.
انتهای پیام/ 137
کد مطلب: 88181