استاد حوزه علمیه قم گفت: فرهنگ «تدبّر در قرآن» باید از طریق والدین به فرزندان منتقل شود که ماه مبارک رمضان و حضور بیشتر والدین در محیط خانواده، بهترین فرصت را برای تحقق این امر خطیر مهیا کرده است.
«تدبّر در قرآن» از مسیر خانواده نهادینه میشود
خبرگزاری فارس , 16 ارديبهشت 1399 ساعت 20:34
استاد حوزه علمیه قم گفت: فرهنگ «تدبّر در قرآن» باید از طریق والدین به فرزندان منتقل شود که ماه مبارک رمضان و حضور بیشتر والدین در محیط خانواده، بهترین فرصت را برای تحقق این امر خطیر مهیا کرده است.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین مهدی صبوحی امروز با بیان اینکه راههای «تدبر در قرآن کریم» و «انس با کتاب آسمانی» را میتوان به اقشار مختلف جامعه آموزش داد تصریح کرد: آشنا کردن افراد با زبان قرآن، ترجمه قرآن و همچنین سیاق و کلیات سورهها و مهمتر از همه، بیان نکاتی کاربردی از آیات سورههای قرآن کریم که متناسب با زندگی امروزی باشد و در زندگی روزمره به کار آید، بخشی از همین آموزش است که میتوان با استفاده از ظرفیتهای مختلف بویژه ظرفیت رسانه و همچنین پیام رسانها و فضای مجازی آن را به مرحله اجرا رساند.
وی همچنین اظهار کرد: در عین حال تردیدی نیست که اگر والدین در خانوادهها با قرآن مأنوس باشند، فرزندان هم به سمت و سوی قرآن و معارف قرآنی جذب میشوند که این امر قطعا خیر دنیا و آخرت را برای آنان به دنبال دارد.
این استاد حوزههای علمیه در ادامه ماه مبارک رمضان را فرصتی مناسب برای آغاز اُنس با قرآن و تدبر در آن و یا تحکیم این اُنس و تدبر دانست و اضافه کرد: البته ماه ضیافت الهی فرصتی برای تحقق عینی آموزش انس با قرآن کریم و راههای تدبر در کلام الهی نیز فراهم میآورد تا این آموزش، آن اُنس و تدبر را عملا به همه روزهای و ماههای سال تسرّی دهد و به ساخته شدن یک جامعه قرآنی کمک کند.
وی سپس بیان کرد: برای تحقق عینی بیان معارف قرآن در خانوادهها، باید کلاسهای قرآنی را که امروز به سمت و سوی کلاسهای مجازی سوق داده شده است از شکل برگزاری صِرفِ کلاسهای روخوانی و روانخوانی به آموزش تدبر در قرآن و انس با این کتاب آسمانی سوق دهیم و البته استادان قرآنی هم تلاش کنند تا نیازهای حقیقی مخاطبان خود را بشناسند و با بیان مطالب به شکل روزآمد و کاربردی و تلاش برای باطراوات و بانشاط بودن کلاسها و کارگاهها، نقش مهم خود را در این عرصه ایفا کنند.
حجت الاسلام صبوحی راهیابی معارف قرآنی و تدبر در قرآن را به خانهها و خانوادهها، زمینه حرکت جامعه به سمت و سوی یک جامعه ایده آل قرآنی عنوان و خاطرنشان کرد: البته نظام آموزش و پرورش ما هم باید به گونه ای اصلاح و طرح ریزی شود که فرزندان ایران اسلامی، به معنای حقیقی با قرآن بزرگ شوند و تعلیم و تربیت قرآنی اتفاق بیفتد.
وی در این باره به مسؤولیت مهم حوزههای علمیه و ضرورت تربیت طلاب در موضوع «تدبر در قرآن کریم» اشاره کرد و گفت: بدیهی است که این طلاب آموزش دیده میتوانند به عنوان معلّم و یا مربّی در آموزش و پرورش خدمت و به نهادینه سازی امر تدبر در قرآن کریم کمک کنند.
صبوحی همچنین با انتقاد از برنامه آموزشی برخی مهدکودکها گفت: متأسفانه در برخی از مهدکودکها، آموزش اجباری قرآن برای نونهالان به انجام میرسد؛ در حالی که بر اساس متن صریح روایات وارد شده از ائمه معصومین (ع)، تربیت تا پیش از 7 سالگی نباید اجباری باشد، بلکه باید شرایط خاص خود را داشته باشد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با همیاری همه نهادهای حوزوی و دانشگاهی و معلمان و مربیان دلسوز سراسر کشور، آموزش کاربردی انس با قرآن و همچنین تدبر در کلام الهی به یک آموزش عمومی در سراسر جامعه تبدیل شود و همه اقشار بتوانند از این فیض بزرگ بهره مند شوند.
انتهای پیام/ 137
کد مطلب: 88313