کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرثیه‌ای برای «هنر هشتم»

خبرگزاری فارس , 27 ارديبهشت 1399 ساعت 10:19

تفاوت اصلی روز روابط عمومی و ارتباطات با روزهای دیگر این است که خود روابط عمومی‌ها متولی برگزاری مراسم روز ارتباطات و روابط عمومی هستند و به عبارت بهتر خودشان از زحمات و تلاش‌هایی که داشته اند تقدیر می کنند و خودشان معرف این شغل و مبین نقش و اهمیت آن برای همگان هستند.


به گزارش قم نیوز شاید بیشترین استفاده عموم مردم جامعه ما از واژه «روابط عمومی» را بتوان در آگهی‌های نیازمندی روزنامه‌ها پیدا کرد: (به یک منشی با روابط عمی بالا نیازمندیم/ استخدام فروشنده ترجیحاً خانم با روابط عمومی بالا) و مهم‌تر از کاربرد این واژه، باور عموم نیز از روابط عمومی، در دارا بودن توانایی برقراری ارتباطی یک فرد با افراد جامعه خلاصه می‌شود.

آنچه را که در علم «ارتباطات و روابط عمومی» و یا به عبارتی «هنر هشتم» نامیده‌اند، برتافته و برگرفته از تجارب و دستاوردهایی است که توانسته در بزنگاه‌هایی بازویی توانمند و جریان‌ساز باشد برای کسانی که اهمیت و ضرورت استفاده از آن را در هر کار و فعالیتی به درستی درک کرده‌اند و به نوعی روابط عمومی را یکی از ارکان اصلی مجموعه خود دانسته و نقش آن را باور کرده‌اند.

تقریباً ۱۴ سال پیش ۲۷ اردیبهشت را به نام ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری کردند و در تقویم رسمی روزی هم به نام فعالان روابط عمومی ثبت شد.

نامگذاری روزها به عناوین مختلف، بیشتر برای این منظور انجام می‌شود تا فرصتی به وجود بیاید برای مطرح شدن و برجسته کردن نقش و کارکرد آن عناوین در جامعه و معمولاً این روابط عمومی‌ها هستند که این وظیفه را در هر دستگاه متولی دنبال می‌کنند و مسئولیت برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها و کارگاه‌ها و مراسم‌های تقدیر و تجلیل و سمینارهای علمی و رویدادهای فرهنگی بر دوش آن‌ها گذاشته می‌شود.

نکته‌ای که تقریبا تفاوت اصلی روز روابط عمومی و ارتباطات با روزهای دیگر می‌شود هم در همین امر خلاصه می‌شود؛ روابط عمومی‌ها متولی برگزاری مراسم روز ارتباطات و روابط عمومی هستند.

یعنی به عبارت بهتر و ساده‌تر فعالان عرصه روابط عمومی‌ خودشان برای خودشان مراسم می‌گیرند، خودشان از زحمات و تلاش‌هایی که داشته اند تقدیر می کنند و خودشان معرف این شغل و مبین نقش و اهمیت آن برای همگان هستند.

این مرثیه در بعضی دستگاه‌ها و نهادها تا آنجا پیش می‌رود که حتی روابط عمومی‌ها می‌بایست پیام مدیران ارشد را در وصف این روز و اهمیت و نقش فعالیت آنان بنگارند و منتشر کنند، بدون آن که مدیر ارشد هیچ توجهی به آن روز و آن روابط عمومی داشته باشد.

در میان انواع و اقسام وظایف و مسؤولیت‌هایی که برای روابط عمومی‌های در سازمان‌ها و مجموعه‌های کوچک و بزرگ در نظر گرفته شده است و مشغول و مامور انجام آن هستند، ۲۷ اردیبهشت هر سال نیز به یکی دیگر از مشغله‌ها و دغدعه‌هایشان تبدیل شده است.

درد و دل‌های فعالان این عرصه به اینجا ختم نمی‌شود و بیان این دغدغه‌ها برای هر فردی که سال یا سالیانی را به فعالیت و تلاش در این زمینه سپری کرده باشد، علاوه بر گوشی شنوا و همتی برای رفع و رجوع، فرصتی می‌خواهد طولانی و زمانی که شاید حالا نباشد.

۲۷ اردیبهشت ماه و روز روابط عمومی و ارتباطات را گرامی می‌داریم به امید روزی که کاربرد عبارت «روابط عمومی» فقط در نیازمندی روزنامه‌ها نباشد.

محمد رضا چیک ساز


انتهای پیام/111


کد مطلب: 88601

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/88601/مرثیه-ای-هنر-هشتم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir