به گزارش قم نیوز به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم، ضمن گرامیداشت ایام 15خرداد و رحلت امام راحل، گفت: این روزها یکی از ایام الهی است که در تاریخ 1400 ساله، مانند آن پیدا کردن بسیار سخت و دشوار است. در حقیقت 15خرداد گردش عظیم تاریخی بود که به نتیجه رسید.
عضوشورای عالی حوزههای علمیه اظهار کرد: 15 خرداد، هسته اولیه آثار بعد از انقلاب است. این روز ریشه درخت تنومند انقلاب است که تا به اینجا رسید.
وی عنوان کرد: نکته مهم اینکه این روز، گردش تاریخی حوزه است. گرچه ذات و شالوده حوزه سیاسی و اجتماعی است، اما 15 خرداد حوزه را متحول کرد و عواملی که مانع حضور حوزه در 15 خرداد و آن عرصهها میشد را کنار زد و نور امام راحل در حوزه تجلی کرد و در این عرصه حوزه و روحانیت شهدایی را هم تقدیر کرد.
پیام حوزه بعد از 1400 سال
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به کارکردهای حوزه و پاسخ گویی به نیازهای جامعه بیان کرد: حوزه در واقع باید قلب تپنده ای باشد که فکر و معرفت جامعه و جهان را اداره و مدیریت و معیشت همه برساحتهای زندگی دیگر بشر را نور افشانی کند و برای 7 میلیارد بشر و نسلهای آینده آماده پاسخ گویی و تأمین نیازهای فکری و معرفتی باشد. انقلاب، امام راحل و امام خامنه ای این است که عنوان شده و پیام حوزه هم باید همین باشد.
آیت الله اعرافی گفت: نباید در این عرصه ضعفها را غالب دید و یا خود را کم ببینیم، پیام حوزه و انقلاب این است که حوزوی باید و میتواند بالاتر از ظرفیت خود حرکت کند. با وجود بیداری عظیمی که حوزه ایجاد کرد و مولد آن بوده در عین تولید انقلاب، از انقلاب اثر پذیرفته است.
وی افزود: وقتی نامه ای برای شخصیتهای دنیا مینویسم که حوزه در عرصه جهاد سلامت این فعالیتها را انجام داده است، در عمل میبینیم که این فعالیتها برای آنها چیز عجیب و غریبی است، در حالی که نباید این گونه باشد، چرا که ذات حوزه این است در همه فعالیتهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی حضور داشته باشد.
عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: مثلا وقتی جوانان جهادی در عرصههای اجتماعی حضور پیدا میکنند، بعضیها حرفهایی در تائید و یاد رد آن میزنند در حالی که ذات حوزه، حضور در عرصههای مختلف است.
وی ادامه داد: سنت حوزه این است که حوزه و حوزوی، نسبت به هیچ حادثه و اتفاقی در جامعه، نظام و انقلاب حتی نسبت به کارهای بی اهمیت که کسی به سراغش نمی رود، نباید بی تفاوت باشد. عالمان بزرگ با حکمت و عقل و تدبیر به سراغ همه نوع خدمات در جامعه میرفتند و نسبت به اتفاقات جامعه بی تفاوت نبودند، همه کارها را انجام میدادند، حوزه ضمن این که کارویژه ای خاص برای خودش دارد، در جاها و حوادثی که کسی در آن حضور ندارد، باید حضور داشته باشد.
مدیر حوزههای علمیه گفت: حوزه علمیه در برخی قلمروهای علمی، اجتماعی و سیاسی عقب نشسته است. اگر نظام از حوزه مطالبه کند، لازم است حوزه پاسخگو باشد که چرا به موضوعات جدید وارد نشده و تئوری تولید نکرده است.
امید رهبر انقلاب به حوزه
امام جمعه قم بیان کرد: رهبری معظم انقلاب امید تازه ای به حوزه دارند، چرا که حوزه در این سالها کارکردهایی تولید کرده و سند چشم اندازی را تدوین کرده است. باید این امید را قدردان بود و برای آینده بهتر تلاش کرد.
آیتالله اعرافی گفت: خود ما و نسل فاضل و انقلابی و فرهیخته حوزه باید نسبت به ظرفیت خود، باور و امید داشته باشد و کارهای بزرگی انجام دهد.
مدیر حوزههای علمیه در ادامه بر ضرورت حضور عالمانه و شجاعانه حوزه و حوزویان در همه صحنهها تأکید کرد و گفت: البته نیازمند به ظرفیت سازی، تمهید و مقدمات لازم همراه با تربیت جامع و متوازن در مقیاس افراد و در سطح کلان حوزه هستیم تا بتوان کلیت حوزه وکلیت نیازها را پاسخ داد و در طرح آمایش و کار ویژه همین قضیه در دستور قرار گرفته است و در این رابطه برای اثر بخشی قطعا باید نهادهای دیگر هم پای کار بیایند و به حوزه کمک کنند.
ضرورت آزادی طلبه و استاد در حوزه
عضو جامعه مدرسین اظهار کرد: موضوع دیگر که باید بدان اشاره کرد ضرورت آزادی، مشارکت طلبه و آزادی و مشارکت استاد است. باید تا جایی پیش برویم که طلبه بعد از چند سال راه و روش و منهج خود را خودش انتخاب کند، البته منظور از این آزادی، آزادی هوشمند است.
وی عنوان کرد: موضوع دیگر جمع کردن دو مقوله دوگانه کادر سازی و تربیت نظریه پرداز در حوزه است. حوزه باید در عرصه کادرسازی تلاش کند و در عین حال افراد را به قلههای بلند برساند و نباید این دو مقوله فدای دیگری شود. این مسئله هنوز به طور دقیق در مسائل آموزشی حوزه درست نشده البته با در نظرگرفتن همه مسائل قابل حل است.
امام جمعه قم بیان کرد: بحث دیگر در مورد توجه به مهارتهای کاربردی، نگاه به مسائل بین المللی و بحث دیگر پدیده طلبه دانشجو است که در مسائلی مانند نظریه پردازی و کادر سازی و محقق پروری میتواند بسیار کارگشا باشد.
آیت الله اعرافی گفت: مدرسه معصومیه در بحث پدیده طلبه دانشجو باید محور قرار گیرد ودانشجو طلبه را راهبری کند و حتی میتواند در بحث وحدت حوزه و دانشگاه هم اثرگذار باشد و حتی در تراز بالاتر قرار گیرد یعنی تبدیل به برند فکری شود.
مدیر حوزههای علمیه افزود: مسئله دیگر که نباید به آن بی توجه بود، موضوع هدایت علمی طلاب، شناسایی نخبگان، توجه به گروههای علمی اساتید، راه اندازی شبکههایی از مدارس پیش رو برای انجام تحول در حوزه و... است.
انتهای پیام/111