به گزارش قم نيوز حجتالاسلام ناصر رفیعی چهارشنبه شب بعد از نماز عشاء در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه ۱۸۸ سوره بقره اظهار کرد: طبق این آیه انسانها نباید اموال خود را به باطل بخورند و منظور از خوردن فقط خوردن غذایی نیست بلکه تصرف نیز است.
وی افزود: اگر اقتصاد یک جامعه سالم باشد جامعه نیز سالم خواهد ماند درحالیکه لقمه حرام، اختلاس، ربا، نزول، رشوه و… یک جامعه را به سمت نابودی سوق خواهد داد.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: غش در معامله، خرید و فروش شراب و آلات قمار، مخلوط نمودن جنس خوب و بد و معرفی به عنوان جنس خوب، پرداخت و اخذ رشوه و دلالی میان رشوه دهنده و رشوه گیرنده و…همگی در جامعه تأثیر منفی میگذارد و اگر مالی حرام شود آثار منفی زیادی در زندگی شخصی انسان بروز خواهد داشت.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: قبول نشدن عبادات، اثرات منفی در نسل و ذریه و فرزندان ناصالح، برکت نداشتن اموال، استجابت نشدن دعا و بهرهمند نشدن از شفاعت اهلبیت(ع) در روز قیامت همگی از آثار اکل و تصرف اموال حرام و لقمه حرام است.
عضو هیأتعلمی جامعه المصطفی یادآور شد: مال حرام شاخ و دم ندارد و همین اختلاسها، رشوههای عجیبوغریب در نظام اداری و قضایی کشور و… همگی مال حرام هستند و طبق روایت رشوه دهنده، رشوه گیرنده و واسطه این دو مورد لعنت خداوند هستند.
وی افزود: اگر ذرهای رشوه وارد زندگی انسان شود لطمههای شدیدی وارد خواهد ساخت و اگر خدای ناکرده یک قاضی رشوه گیرد طبق روایت به خداوند کفر ورزیده است.
رفیعی تأکید کرد: اگر فردی در نظام اداری و قضایی به رشوه، اختلاس، کمکاری و… روی بیاورد ضربات بزرگی به جامعه وارد میشود و نباید احکام قضایی برای کسانی که در بالاترین پستهای کشوری بودند و گرفتار فساد اقتصادی و رشوه شدند کمتر از اعدام باشد چون به غیر از فساد اقتصادی بر پیکره نظام اسلامی و اعتماد مردم ضربه وارد ساختهاند و موج بیاعتمادی به نظام اسلامی را ایجاد کردهاند که کم جرمی نیست.
وی خاطرنشان کرد: با بازرس گذاشتن همه کارها درست نمیشود بلکه باید باورها و اعتقادات اصلاح شود و کارپردازان، قضات، کارمندان قوه قضاییه، کارمندان ارشد شهرداری و… خیلی حواسشان جمع باشد که خدای ناکرده گرفتار رشوه نشوند و اسم رشوه را با پول چایی و هدیه عوض و توجیه نکنند.
سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: لقمه حرام، حرام است چه یک ریال چه یک میلیارد و در نسل و مرگ، دنیا و آخرت و عبادت و بندگی تأثیر منفی خواهد گذاشت و مایه رسوایی انسان است درحالیکه لقمه حلال مایه برکت زندگی انسان است.
انتهای پیام/ 137