استاد حوزه و دانشگاه نگاه حداکثری به مظلومیت اهل بیت (ع) و عدم توجه کافی به زیبایی های تاریخ ایشان را از آسیب های جدی مطالعات سیره ای دانست.
زیبایی های تاریخ اهل بیت (ع) به خوبی تبیین نشده است
خبرگزاری فارس , 8 آبان 1399 ساعت 16:57
استاد حوزه و دانشگاه نگاه حداکثری به مظلومیت اهل بیت (ع) و عدم توجه کافی به زیبایی های تاریخ ایشان را از آسیب های جدی مطالعات سیره ای دانست.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین علی غلامی دهقی بعد از ظهر امروز در همایش مجازی «آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) در دوره معاصر» که به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد اظهار کرد: توجه به برخی مبانی و پیش انگاره ها در مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) سبب خواهد شد تا معرفت به سیره اهل بیت (ع) از خلوص بیشتری برخوردار شود.
وی که در موضوع «مبانی و پیش انگاره ها در مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) با رویکرد آسیب شناسانه» سخن می گفت با بیان این که یکی از این مبانی، ضرورت عدم مقایسه زندگی معصومین (ع) با سیاستمداران است یادآور شد: در این باره امام امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه به صراحت بیان می دارند که سیاست نزد من به معنای مکر و حیله و فریب نیست و از همین رو، ابن ابی الحدید به عنوان یک عالِم اهل سنت نیز در شرح نهج البلاغه خود تصریح می کند که شخصیتی مانند امیرالمؤمنین (ع) در تصاحب قدرت اهدافی دارد که با سیاستمداران متفاوت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه، عدالت محوری را ملاک اصلی ائمه معصومین (ع) و امنیت محوری به معنای لزوم حفظ حاکمیت را ملاک دیگر حاکمان و سیاستمداران برشمرد و گفت: اهل بیت (ع) در حکومتداری به دنبال اجرای عدالت بوده و البته بر اساس روایات، چهار هدف شامل «بازگشت جامعه به اسلام راستین»، «انجام اصلاحات لازم»، «در امنیت بودن مظلومان» و همچنین «اجرای احکام الهی» را نیز پیگیری می کرده اند.
مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) باید از افراط و تفریط به دور باشد
وی مبنای دوم بحث خود را در لزوم دوری از غلوّ و یا تفریط در شأن و مقام اهل بیت (ع) عنوان کرد و افزود: مبنا و پیش انگاره سوم در این بحث، ضرورت بسنده نکردن به بیان فضائل اهل بیت (ع) است، همچنان که خود این ائمه (ع) در روایات توصیه فرموده اند که در بیان سیره، نکاتی گفته شود که قابلیت تأسی داشته باشد.
حجت الاسلام غلامی در بیان چهارمین مبنای بحث به ضرورت دقت در شناخت فلسفه امام معصوم (ع) اشاره کرد و گفت: فلسفه اهل بیت (ع)، در کنار قرآن تعریف می شود که همانا «هدایت بشر» است و به همین دلیل است که عِترت به عنوان عِدل قرآن معرفی شده است.
این استاد حوزه علمیه با انتقاد از این که امروزه عنوان «باب الحوائج» برای اهل بیت (ع) بیش از عنوان «مصباح الهُدی» به کار می رود تصریح کرد: این در حالی است که عنوان «مصباح الهدی» بارها در متون و روایات مورد توجه قرار گرفته، اما عنوان «باب الحوائج» حداقلی است.
وی اضافه کرد: مبنای پنجم در این بحث آن است که ما در معرفی امام معصوم (ع) نباید به یکی از شؤون ایشان اکتفا کنیم، بلکه لازم است تا همه شؤون امام معصوم (ع) در کنار هم دیده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: به همین جهت باید گفت زندگی اهل بیت (ع) باید در یک خط پیوسته مطالعه شود، همچنان که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، زندگی معصومین (ع) مانند یک انسان 250 ساله است که هر یک بر اساس مقتضیات زمان، تصمیم گیری هایی داشته اند، اما در عین حال این زندگی 250 ساله باید در کنار هم دیده شود.
وی در توضیح این مبنا افزود: همین مبنا در آیات قرآن هم کاربرد دارد، آن جا که برخی تلاش می کردند تا با تفسیر به رأی به مقصود و هدف خود برسند، اما مکتب اهل بیت (ع) اذعان دارد که باید همه آیات را در کنار هم دید و تفسیر کرد.
حجت الاسلام غلامی در عین حال ضرورت توجه به زیبایی های تاریخ اهل بیت (ع) را هفتمین مبنای بحث خود دانست و گفت: مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) نشان می دهد که غالبا به بیان مظلومیت ها توجه شده و از بیان زیبایی ها غفلت شده است.
وی در پایان، ضرورت نگاه ایجابی به تاریخ اهل بیت (ع) را یادآور شد و گفت: البته این مبنا از آثار مرحوم شهید آیت الله سید محمدباقر صدر گرفته شده و نشان می دهد که تاریخ اهل بیت (ع) سرشار از فعالیت ها و دوری از انفعال هاست.
انتهای پیام/ 137
کد مطلب: 92255