عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه اخلاق را میتوان به اخلاق سکولار و اخلاق دینی تقسیم بندی کرد گفت: اخلاق دینی حتی اهدافی که اخلاق سکولار به دنبال آن است را پوشش میدهد و بسیار از اخلاق سکولار افزودههای بیشتری دارد.
اخلاق دینی اخلاق سکولار را پوشش میدهد
خبرگزاری فارس , 2 دی 1399 ساعت 11:00
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه اخلاق را میتوان به اخلاق سکولار و اخلاق دینی تقسیم بندی کرد گفت: اخلاق دینی حتی اهدافی که اخلاق سکولار به دنبال آن است را پوشش میدهد و بسیار از اخلاق سکولار افزودههای بیشتری دارد.
به گزارش قم نیوز آیت الله عسگر دیرباز در دیدار روسای بنیاد نخبگان و جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به ظرفیت عظیم دانشگاه های کشور گفت: هم اساتید و هم دانشجویان ما نیروهای پر نشاط و پر انرژی هستند که اگر از این نیروها به نحو مطلوبی استفاده نمیشود کاستی من و امثال من است.
وی در تبیین اخلاق حرفهای بیان کرد: دنیا پذیرفته است که آموزشهای نظری، کاربردی و حرفهای نیاز به اخلاق دارد، بسیاری از فیلسوفها مطالبی را در خصوص وابستگی یا استقلال اخلاق از دین بیان کرده اند، ما بیشتر بر این مبنا هستیم که دین میتواند پشتوانه بسیار قوی و خوبی برای اخلاق باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که به لحاظ نیت مبنا و متن رفتار و پیامدهای رفتار تفاوتهای اساسی بین اخلاق دینی و اخلاق سکولار است، گفت: اخلاق را میتوان به اخلاق سکولار و اخلاق دینی تقسیم بندی کرد اخلاق دینی حتی اهدافی که اخلاق سکولار به دنبال آن است را پوشش میدهد و بسیار از اخلاق سکولار افزودههای بیشتری دارد.
دیرباز ادامه داد: بعضی از فیلسوفان اخلاق، فقط به آثار اخلاق توجه میکنند به منفعت اخلاق میاندیشند اما برخی اخلاق را به خاطر خود اخلاق توجه دارند و ارزشمند میدانند چنانچه راستگویی راستگویان برای منفعت راستگویی نیست.
وی افزود: نیت در آیین اسلام و انگیزه این که رفتار اخلاقی داریم حرف اول را میزند این حدیث حضرت رسول معروف است که میفرماید: «إنما الأعمال بالنیات ... » یعنی ارزش اعمال در گروی نیت هاست.
رئیس دانشگاه قم ادامه داد: فضای عمومی یک سازمان یا نهاد باید به گونهای باشد که رعایت اخلاق را برای افراد ساده و میسر کند نه این که افراد برای رعایت اخلاق به مشقت و دردسر دچار شوند.
دیرباز در بیان پنج اخلاق مهم حرفه ای امانت داری را اولین خصیصه دانست و گفتک امانت داری یکی از مبانی دینی است که باعث تقویت اخلاق در افراد میشود.
وی افزود: فروتنی دیگر آموزهای است که باعث بهبود اخلاق میشود. این خصیصه اخلاقی در شرایطی تبلور میکند که فرد در باطن خود برای دیگران و سایر آفریدگان خداوند اخترام قائل باشد و ظاهر افراد را نشانه شأن ایشان نداند.
دیرباز با اشاره به خصیصه سوم مدیران با اخلاق گفت: مسئولیت پذیری نکته سومی است که در زمینه اخلاق مطرح میشود، افراد باید کاری را قبول کنند که توانایی برآمدن از عهده آن را داشته باشند و اگر کاری را قبول کردند حتما آن را به سرانجام برسانند.
رئیس دانشگاه قم شفافیت و بردباری را نیز دو خصیصه مهم دیگری دانست که در مسئولین با اخلاق مشاهده میشود و ادامه داد: قطعا اخلاق حرفهای باعث بالا رفتن راندمان کار سازمان میشود.
وی با تاکید بر ضرورت مطالعه افراد در خصوص اخلاق حرفهای، به معرفی کتابی مناسب برای آموختن اخلاق پرداخت و گفت: کتابهای بسیاری در زمینه اخلاق داریم مثل کتاب آیت الله مهدوی کنی که به نام «اخلاق عملی» منتشر شده است. اخلاقی که در این کتاب تبیین شده است اخلاق کاربردی است و نیازهای امروزه را برطرف میسازد.
وی بهرهوری را شاخص اصلی سنجش دانست و گفت: شاخص سنجش عملکرد یک سازمان یا یک فرد این است که چندین برابر آنچه مصرف میکند بهرهوری داشته باشد و سودمند باشد نه این که خدا نکرده چندین برابر فوایدش مصرف کند.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان قم در ادامه با اشاره به ارتباط دانشگاه با جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان عنوان کرد: ارتباط دانشگاهها از جمله دانشگاه قم با این دو نهاد، هرچقدر ساختارمندتر، وسیع تر و محکم تر شود، به خیر و صلاح هر سه مجموعه و درنهایت جامعه و انقلاب خواهد بود، بنابراین چنین دیدارهایی را باید به عنوان وسیله ای برای زمینه سازی همکاری بیشتر و ارتباط موثرتر دانشگاه قم، جهاد دانشگاهی و بنیاد علمی نخبگان در نظر گرفت.
وی در خصوص اقدامات پژوهشی جهاد دانشگاهی در زمینه کاهش ناباروری در کشور، تاکید کرد: این اقدامات جهاد دانشگاهی مدتها ذهن مرا به خود مشغول ساخت چراکه این دست اقدامات در کشور جزو اقدامات و فعالیتهای اساسی است که امیدواریم در آینده این مرکز درمان ناباروری در استان قم به قطبی در کشور تبدیل شود.
انتهای پیام / 106
کد مطلب: 93521