مناظره علمی کرسی ترویجی «بررسی فقهی و موضوع شناسی حضور بانوان در ورزشگاهها» در قم برگزار شد و در آن موافقان و مخالفان به طرح دیدگاهها و استدلالهای خود پرداختند.
مناظره موافقان و مخالفان حضور بانوان در ورزشگاهها برگزار شد
خبرگزاری ايرنا , 26 دی 1399 ساعت 11:29
مناظره علمی کرسی ترویجی «بررسی فقهی و موضوع شناسی حضور بانوان در ورزشگاهها» در قم برگزار شد و در آن موافقان و مخالفان به طرح دیدگاهها و استدلالهای خود پرداختند.
به گزارش قم نیوز کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی (مناظره) «بررسی فقهی و موضوع شناسی حضور بانوان در ورزشگاه ها» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و روابط عمومی این دفتر و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی روز پنجشنبه به صورت وبینار برگزار شد.
در این کرسی ترویجی که حجج اسلام والمسلمین سید محمدنجفی استاد سطح عالی حوزه، کاظم قاضی زاده استاد حوزه و دانشگاه، محمدعلی خادمی کوشا عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قدرت الله باقری دانشیار دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران و رئیس هیات فوتبال قم به سخنرانی پرداختند، در جمع مستمعین حسام الدین آشنا مشاور رسانه ای رئیس جمهوری نیز حضور داشت.
تاکنون تنها صورت مساله را پاک کردهایم
دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، دکترای تربیت بدنی و رئیس فعلی هیات فوتبال قم، با بیان اینکه این نشست های می تواند به حل مشکلات انباشته فرهنگی و اجتماعی کمک کند گفت: برخی ورزشها پس از انقلاب ممنوع اعلام شد و چون حکم حکومت را حکم دین می دانستیم آن ورزش ها در جامعه حرام شناخته می شد.
قدرت الله باقری، ادامه داد: ممنوعیت حضور بانوان موجب شد که در سال های اخیر برخی دختران با تغییر چهره وارد ورزشگاه ها شده و انتشار تصاویر این امر در فضای مجازی، بازتاب های منفی زیادی را در پی داشته باشد.
وی اظهار داشت: حضور بانوان در ورزشگاه ها سال هاست که به عنوان یک مساله وجود داشته است که این موضوع در انبوه مشکلات کنار گذاشته شده و یا گم شده است.
باقری با بیان اینکه این موضوع بارها توسط نهادهای مختلف طرح مساله شده است ولی تاکنون حل نشده است، گفت: تنها کار ما در این سال ها این بوده است که صورت مساله را پاک کرده ایم و به جای اینکه دولت به دنبال حل این موضوع باشد، دولت نیز جا خالی داده و تلاشی برای این موضوع نکرده است.
عدم پاسخگویی، حضور بانوان در ورزشگاه ها را به معضل تبدیل کرد
وی اظهار داشت: این موجب شده تا حضور بانوان در ورزشگاه ها به معضلی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تبدیل شود که تمام تلاش ها در این زمینه منجر به یک راه حل مناسب نشده است.
باقری با بیان اینکه ارتباطات جهانی موجب شده تا امکان دیوار کشیدن دور کشور دیگر وجود نداشته باشد، گفت: عربستان تا سال 2018 نیز بسیاری از محدودیت ها را برای بانوان اعمال کرده بود که با برداشته شدن این محدودیت ها در سال های اخیر، از دایر نقدها خارج شد و این موجب شده تا تخریب ایران در سطح بین المللی تشدید شود.
دانشیار دانشگاه پردیس فارابی تهران افزود: فوتبال کشور از طرفی ملزم به تبعیت از قوانین فدراسیون جهانی فوتبال است که الزام کشورها برای حضور بانوان توسط فیفا موجب شده تا در صورت عدم پذیرش این موضوع، فوتبال کشور با تبعات بسیاری مواجه شود.
وی با اشاره به این که بر اساس نظرسنجی های انجام شده 61 درصد مردم موافق ورود بانوان به ورزشگاه ها هستند، گفت: عدم پاسخگویی مطالبه حضور مردم در ورزشگاه ها در این سال ها باعث تشکیل کمپین های مختلفی برای حضور بانوان به ورزشگاه ها، تغییر چهره برخی دختران برای حضور در ورزشگاه ها و حتی برخی فیلم های به شدت سیاه نمایی علیه کشور شده است.
ورود فیفا به مساله ورود بانوان به ورزشگاه تحقیرآمیز است
باقری با تاکید بر اینکه حضور بانوان در ورزشگاه ها توسط دولت های مختلف در کشور مطرح شده است ادامه داد: حمایت از حضور بانوان در ورزشگاه ها مانع از نادیده گرفتن واقعیت ها و آسیب های ورزشگاه ها نیست ولی این آسیب ها نیاز به برنامه ریزی و فرهنگ سازی برای اصلاح دارد.
وی افزود: عدم تصمیم گیری در این مورد، موجب شده تا فیفا خود وارد موضوع شده و با زور مسئولان کشور را مجبور به فراهم سازی شرایط برای ورود بانوان در ورزشگاه و تعیین ناظر برای صحت اجرای آن کند و این موجب شد تا ما نیز با کنار گذاشتن تمام مسائل فقهی اجازه این کار را دهیم.
دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، ادامه داد: دخالت این چنین فیفا به طور قطع موجب تحقیر است و باید با تصمیم صحیح با توجه به تمام حرمت ها و مسائل شرعی به این موضوع ورود و برای حل آن راهکار علمی و فرهنگی داد.
وی با اشاره به نقش مهم فوتبال در بازدارندگی و کاهش معضلات اجتماعی گفت: واقعیت این است که اثر فوتبال در بازدارندگی از معضلات اجتماعی بسیار بالاست و هم اکنون از فوتبال به عنوان ابزاری سیاسی، اجتماعی و برای کنترل های فرهنگی در سطح دنیا استفاده می شود.
باقری با بیان اینکه این حساسیت ها بیشتر به حضور بانوان در ورزشگاه های برای تماشای فوتبال محدود شده است، ادامه داد: تنها فدراسیونی که زیرمجموعه دولت نیست، فدراسیون فوتبال است و این موجب شده تا هرگونه دخالت دولت در فوتبال با تعلیق فعالیت های بین المللی فوتبال کشور مواجه شود.
اکثر مخالفان فقهی حضور بانوان در ورزشگاه، خود تاکنون در ورزشگاهها حضور نیافتهاند
وی با تاکید بر اینکه برخی موضوعات از جمله تحصیل بانوان، رادیو، تلویزیون و بسیاری دیگر از وسائل جدید مانند دوچرخه، عینک، توالت فرنگی موضوعاتی بود که پیش از این در کشور حرام بودند که در ادامه حلال شدند، افزود: شطرنج، کاراته، بیلیارد و بدنسازی از جمله رشته های ورزشی است که در گذشته و برخی تا کنون فعالیت آنها با محدودیت هایی مواجه بوده است.
باقری گفت: در مقابل مخالفت برخی علما با حضور بانوان و همچنین فعالیت برخی رشته های ورزشی، علمای دیگری نیز در این زمینه نظر موافق خود را نیز اعلام کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه باید ذهنیت گذشته را در بررسی شرایط و موضوعات فعلی کنار گذاشت، افزود: برخی نگاه ها پیرامون حضور بانوان در ورزشگاه ها و استدلال های مطرح شده در مخالفت با این حضور تناسبی با شرایط و واقعیت های کنونی جامعه ندارد.
دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، با استفاده از ابزارهای فرهنگی و مدیریتی برای بسترسازی مناسب برای حضور بانوان در ورزشگاه ها، ادامه داد: تا آنجا که خاطرم هست، ورودی ها، محل نشستن، و پارکینگ ورزشگاه های فعلی کشور از قبل از انقلاب نیز جدا بوده و هستند.
وی اظهار داشت: اکثر مخالفان فقهی در مورد حضور بانوان در ورزشگاه، خود تاکنون در ورزشگاه ها حضور نیافته اند و تنها به اظهار نظر دیگران برای مباحث فقهی اکتفا کرده اند.
ورزشگاه ها برشی از جامعه است نه مدینه فاضله
باقری در پاسخ به سوالی که آیا شرایط ورزشگاه ها را به آنچنان مناسب می دانید که حاضر باشید خانواده خود را به ورزشگاه ها ببرید، پاسخ داد: اگر شرایط حضور بانوان در ورزشگاه فراهم شود، شخصا خانواده و فرزندان خود را به ورزشگاه می برم ضمن اینکه هم اکنون نیز پسران و نوه های خود را به ورزشگاه می برم.
دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه باید واقعیت های جامعه را در بررسی مسائلی مانند حضور بانوان در ورزشگاه مورد توجه قرار گیرد، گفت: به طور قطع ورزشگاه بُرشی از جامعه است و نباید انتظار داشت که ورزشگاه ها مدینه فاضله باشد.
الگوبرداری کورکورانه از غرب صحیح نیست
مدرس حوزه علمیه قم نیز در این مناظره با انتقاد از آنچه الگوبرداری کورکورانه از غرب نامید، گفت: اینکه کشورهای دیگر چه کاری انجام می دهند و ما نیز از آنها الگوگیری کنیم این یک صحیح نیست چرا که بسیاری از اموری که در دنیا به امری طبیعی تبدیل شده امری فاسد و یا افسد است.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد نجفی، با بیان اینکه باید تصمیم گیری های مدیریتی عقلانی، به دور از هیجانات و بر اساس مصالح جامعه باشد، افزود: باید در چنین موضوعاتی مسائل فقهی به صورت دقیق موشکافی شود تا جلوی بستر گناه در جامعه گرفته شود.
وی با اشاره به وجود روایت های متعدد، با تاکید بر اینکه بحث بر سر خروج بانوان از خانه به حکم اولی اصلا مطرح نیست، گفت: همان روایاتی که برخی از آنها بوی ممنوعیت خروج بانوان از خانه استشمام می کنند، همان روایت ها دلالت بر خروج بانوان از خانه نیز هست همانگونه که حضرت زهرا(س) در طی هفته چندین بار برای زیارت قبور شهدا از خانه خارج می شد.
نجفی ادامه داد: اینکه گفته شود که خروج زن از خانه باید با اجازه شوهر باشد نشان می دهد که خروج زن از خانه حرام نیست چرا که اگر حرام بود دیگر اجازه شوهر ملاک نبود، بلکه این موضوع به عنوان یکی از حقوق زوج محسوب شده است به همین دلیل چنین چیزی اصلا موضوع بحث نیست.
کسی مخالف ورزش بانوان نیست
وی با بیان اینکه ممنوعیت ورزشگاه برای بانوان امری مطلق نیست که هر گونه حضور بانوان در ورزشگاه ممنوع باشد گفت: مطلق بودن ممنوعیت بانوان در ورزشگاه ها را نمی پذیریم چرا که اگر ورزشگاهی باشد که تنها با حضور بانوان باشند یا ورزشگاهی باشد که زنان و مردان با هم ارتباطی نداشته باشند مانند بانویی که در ورزشگاه در حال ارائه خدمتی است، کسی با چنین مواردی مخالفتی ندارد.
نجفی با تاکید بر اینکه کسی مخالف ورزش بانوان نیست و هر ورزشی که برای مردان حلال است برای زنان نیز حلال است گفت: حضور بانوان در ورزشگاه که محل بحث است، موضوعی است که کنایه از امری خاص است که همان حضور اختلاطی مردان و زنان که در معرض فساد است و ممکن است بی بند و باری هایی را به دنبال داشته باشد.
مدرس حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه حکم اولیه قرار گرفتن بانوان در معرض دید نامحرم از جمله موضوعات محل بحث است گفت: کراهت و یا مباح بودن قرار گرفتن بانوان در معرض دید نامحرم محل بحث است چرا که اگر این موضوع به عنوان امری مکروه استدلال شد، دیگر دولت نمی تواند مردم را به امری سوق دهد که با نظر شارع مخالف است.
هر محفلی که پسر یا دختر را در معرض جدی گناه قرار دهد، مکروه است
وی گفت: حکم اولیه اختلاط در محافلی که به طور قطع منجر به گناه و بی بند و باری است و همچنین حکم اولیه اختلاط در محافلی که به زور قطع منجر به گناه نمی شود ولی در معرض جدی گناه است، از دیگر موضوعات است که بررسی آن می تواند ابعاد موضوع را روشن کند.
وی ادامه داد: آنچه گفته شد، به ورزشگاه خصوصیت ندارد بلکه هر محفلی که پسر یا دختر را در معرض جدی گناه قرار دهد محل بحث است و می توان حساسیت در مورد حضور بانوان در ورزشگاه را تنها به عنوان بهانه ای برای طرح موضوع نگاه کرد.
نجفی با تاکید بر اینکه چیزی به اسم ورزشگاه در روایات نداریم به همین دلیل باید مبناهای کلی را برای استدلال در این موضوع مورد نظر قرار داد، اظهار داشت: اردوها، کنسرت ها، کلاس و یا هر محفلی که افراد را در معرض بی بند و باری قرار دهد، هیچ تفاوتی با ورزشگاه ندارد و به طور قطع آن مکان، موضوع و حضور حرام است.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که برای بیان نظر در مورد حضور بانوان در ورزشگاه ها باید فضای فعلی ورزشگاه های کشور به طور صحیح مورد ارزیابی قرار گیرد که این ورزشگاه ها چه شرایطی دارند و اینکه آیا این مکان ها فساد انگیز است یا نه.
نجفی ادامه داد: بر اساس آنچه گفته شد، بر اساس حکم اولیه اگر محیط و شرایط به گونه ای باشد که بانوان در معرض دید نامحرم قرار گیرند ولو در معرض جدی نباشند با انبوهی از ادله فقهی به طور قطع حضور در چنین مکانی مکروه است.
وی با بیان اینکه بانوان مقید و متدین تا زمانی که مصلحت قوی نباشد خود را در معرض نامحرم قرار نمی دهند، گفت: برخی خروج ها اختلاط های زن و مردم از جمله حج، امر به معروف و نهی از منکر ، دفاع از اسلام و مکتب در اسلام واجب است ولی علاوه بر وجوب، زمینه و نحوه ورود به این موضوعات نیز اهمیت دارد.
نجفی، ادامه داد: حضور در برخی تجمع ها از جمله زیارت اباعبدالله(ع) و قبور ائمه اطهار(ع) از جمله اموری است که نه تنها بر آن تاکید شده بلکه به عنوان امری مستحب بیان شده است بنابراین نمی توان امر حضور بانوان در جامعه را به طور مطلق بدون توجه به سایر روایت ها رد کرد.
وی افزود: حضور بانوان در مکان هایی که در معرض گناه باشند مکروه و در جاهایی که زمینه فساد بسیار قوی باشد یا خلوت با اجنبیه یا بدون اجازه شوهر یا با لباسهای نابه هنجار و یا در معرض نگاه شهوی نامحرم باشد حرام است.
مدرس حوزه علمیه قم با بیان این که وجود برخی نظرات در حوزه علمیه باعث تاسف است، گفت: نشستن زن و مردم نامحرم در کنار هم، مانند نشستن دو زن و یا دو مرد در کنار همدیگر نیست و حریم هایی در این زمینه بر اساس روایت های متعدد شیعه و سنی وجود دارد که متاسفانه برخی افراد در حوزه علمیه مغایر صریح با این روایت ها سخنانی بیان کرده اند.
نجفی با بیان اینکه تمسک به سیره حضرت زهرا(س) می تواند الگوی سعادت بخش برای بانوان باشد، افزود: در روایتی از زهرای مرضیه(س) آمده است که نزدکترین حالت بانوان به خدا حالتی است که در معرض دید مردان نباشد.
وی با تاکید بر اینکه شرکت در محافلی که انسان به طور قطع می داند که مبتلا به گناه می شود، بدون شک حرام است گفت: در چنین شرایطی این موضوع مطرح می شود که آیا بانوانی که قصد حضور در ورزشگاه را دارند آیا علم به وقوع حرام دارند یا نه؟
نگاه شهوانی زنان به بدن عریان مرد از نظر شرعی حرمت دارد
وی با برشمردن برخی آسیب های موجود در ورزشگاه های کشور گفت: حضور بانوان در ورزشگاه ها آیا با حجاب کامل هستند یا تقیدی به مسائل شرعی ندارند؟ لباس و آرایش بانوان حاضر در این ورزشگاه ها چگونه است؟ حضور در مقابل نامحرم با صورت بدحجاب به طور قطع حرام است و اگر در مورد حرمت حضور بانوان در ورزشگاه نیز گفته می شود تحت این عنوان است.
نجفی با تاکید بر اینکه نگاه شهوانی زنان به بدن عریان مرد از نظر شرعی حرمت دارد، افزود: همانگونه که نگاه مرد به زن نیمه عریان شهوانی است، نگاه زن به مردم نیمه عریان نیز شهوانی است.
وی ترویج بی حیایی را از جمله آسیب های حضور در محل های مختلط در معرض جدی گناه بودن، دانست و گفت: مقتضی شدید برای توجه مردان به زنان بسیار زیاد وجود دارد و اختلاطی که منجر به در معرض گناه شود، به طور قطع کراهت دارد.
مدرس حوزه علمیه قم افزود: در معرض فساد و حرام قرار گرفتن از نظر عقلی و شرعی حرام است.
جلوی هر اقدامی که منجر به فساد عمومی و ترویج گناه شود، باید گرفته شود
وی گفت: تحریک جوانان، سخنان شهوانی ، تضعیف حس دین و معنویت، تقویت حس شهوت رانی، بی هویتی و تبدیل به ابزار شهوت، اهتمام فراوان در جلب توجه دیگران، ارتکاب انواع فواحش، انجام گناهان علنی که موجب عادی سازی گناه در جامعه می شود و حیا زدایی از آسیب های حضور در مکان های زمینه ساز گناه است.
نجفی، با تاکید بر اینکه با توجه به این خطر بزرگ، هیچ عاقلی اجازه نمی دهد تا چنین زمینه ای در جامعه فراهم شود، افزود: همانگونه که فروش، نگهداری و تولید مواد مخدر به دلیل آسیب ها و فساد آن ممنوع است، هر اقدامی که منجر به فساد عمومی و ترویج گناه شود نیز باید جلوی آن گرفته شود.
وی با بیان اینکه هر اقدامی که کشورهای دیگر انجام دادند نباید کورکورانه دنباله روی کرد گفت: از نظر اخلاقی، بی بند و باری و حیا میان جوانان در شرایط بحرانی در کشور هستیم و هر کس که بگوید در این موضوعات شرایط عادی است به شدت از واقعیت های جامعه غافل است.
وی ادامه داد: در شرایطی از نظر اخلاقی در وضعیت بحرانی هستیم و دشمن خارجی در تهاجم فرهنگی بر روی بی بند و باری و بی حجابی متمرکز شده است، در چنین جنگ تمام عیار که مرکز توجه آن بانوان و حجاب و عفاف است نباید به خاطر خوشایند دیگر کشورها تصمیم گیری کرد.
به گفته وی، دشمنان انقلاب و اسلام، بهترین راه شکست نظام را راه فرهنگی می دانند و در زمینه فرهنگی نیز بر حجاب و عفاف بانوان متمرکز شده اند و باید گفت که متاسفانه دشمن توانسته است در این زمینه توفیقاتی را نیز کسب کند چرا که وضعیت حجاب بانوان نسبت به 30 سال گذشته قابل مقایسه نیست.
مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه مشکل ما در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه متناسب با شرایط فعلی این ورزشگاه هاست، گفت: موضوعات مکروه، ایجاد حق نمی کند بلکه به دلیل آسیب های امر مکروه، باید حاکمیت تلاش کند تا جلوی آن را بگیرد.
نگاه به موضوعات اجتماعی از منظر فقه باید در راستای پاسخ به مطالبات مردم باشد
حجت الاسلام و المسلمین قاسم قاضی زاده مدرس حوزه و عضو هیات علمی دانشگاه نیز در این مناظره با تاکید بر اینکه این مباحث باید به منظور حل یک معضل اجتماعی و ارائه راه حل ها باشد گفت: دیدگاه هایی که در مورد نفی و یا اثبات حضور زنان مطرح است به ورزشگاه ها محدود نیست.
وی با اشاره به حساسیت بر روی حضور بانوان در ورزشگاه ها گفت: حضور زنان در کنسرت ها، سینماها، بیمارستان ها و یا حتی ادارات و به طور کلی برخی از این زمینه های فساد خیز شاید کمتر از ورزشگاه ها نیز نباشد ولی حضور بانوان در این مکان ها نه تنها مورد بحث قرار نگرفته بلکه در برخی موارد نیز آن را تشویق کرده ایم.
مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه توجه به مسائل اجتماعی از منظر فقهی را می توان با دو نگاه مورد ارزیابی قرار داد گفت: در نگاه اول تنها بررسی موضوع از منظر فقهی بدون توجه به سایر موضوعات است و نگاه دیگر این است که فقه به عنوان حاکم در جامعه است که در این صورت نگاه به موضوعات اجتماعی از منظر فقهی باید در راستای پاسخ به مطالبات مردم و توجه به جنبه های مختلف باشد.
وی ادامه داد: بدون توجه به نگاه حاکمیتی در جامعه، قشرهای مختلف مردم، زنان و مردان، جوانان و کودکان ممکن است مطالباتی داشته باشند که نمی توان به سادگی مطالبات قشرهای مختلف را نادیده گرفت.
قاضی زاده گفت: مسئولیت اجتماعی نسبت به جامعه و اظهار نظر تنها بر اساس ادله فقهی و بی توجهی به مطالبات مردم نمی تواند گره گشا باشد.
نباید دایر محرمات در جامعه را گسترش داد
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نباید دایر محرمات در جامعه را گسترش داد، گفت: باید بر امتناع از انجام فعل حرام در جامعه حساس بود ولی اینکه دایر این محرمات را افزایش داد و موضوعات دیگر را که تنها جنبه احتیاطی دارد نیز ممنوع کنیم، با این وجود دیگر امکان پاسخ به بسیاری از مطالبه های جامعه فراهم نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه بدون توجه به مسئولیت های اجتماعی بررسی مسائل تنها از منظر فقهی اداره جامعه را با مشکل مواجه می کند، افزود: کراهت یک موضوع، مبنی بر ممنوعیت و یا حرام بودن آن نیست و چیزی که کراهت دارد را نمی توانیم مردم را از آن منع کنیم.
قاضی زاده، با بیان اینکه حتی اگر حضور در ورزشگاه ها نیز بدون مانع باشد، بسیاری از بانوان در این اماکن حضور نمی یابند، ادامه داد: توجه به مصلحت در شریعت و نظام، سبب بروز برخی اختلاط ها میان زنان و مردان البته با حفظ حدود شرعی شده است.
وی با با بیان اینکه اختلاط را نمی توان حکم اولیه دانست بلکه این موضوع حکم ثانوی است گفت: تفاوت بین مسائل حضور در ورزشگاه ها و موارد دیگر، نظر به بدن مردان نامحرم هستند که با توجه به فاصله و نیز متعارف بودن لباس ورزشی نیاز به تامل دارد.
با ابزار فرهنگی زمینه برای حضور بانوان در ورزشگاه ها را می توان فراهم کرد
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تفاوت و شباهت دانشگاه و ورزشگاه گفت: همانگونه که ممکن است در ورزشگاه ها به دلیل اختلاط، زمینه فساد فراهم شود، پیش از این چنین آسیب هایی در مورد دانشگاه ها نیز وجود داشته و دارد که با فرهنگ سازی های انجام شده، بسیاری از این آسیب ها کاهش یافته است که می توان از این تجربه ها برای سایر امور نیز الگو گرفت.
وی افزود: همانگونه که آسیب رساندن برخی تماشاگران به صندلی ها و و رزشگاه موجب محرومیت آنها از حضور مجدد در ورزشگاه می شود می توان از این ابزارها برای فرهنگ سازی و بسترسازی برای فراهم کردن فضای مناسب برای حضور بانوان در ورزشگاه استفاده کرد.
قاضی زاده، با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزارهای فرهنگی به منظور ایجاد فضای مناسب برای حضور بانوان در ورزشگاه ها ادامه داد: ایجاد مکان های خاص برای بانوان، ساماندهی شرایط حضور بانوان، تعیین ورودی و خروجی های مجزا برای بانوان و آقایان و همچنین عدم امکان حضور مجدد قانون شکنان در ورزشگاه ها از ابزاری است که می توان از آن برای بسترسازی حضور بانوان در ورزشگاه ها استفاده کرد.
روحانیت باید زمینه را برای دل گرمی جوانان فراهم کند
وی گفت: به طور قطع اگر اقدامی زمینه ساز فساد باشد، همه مسئولیت داریم و نباید آن کار انجام شود ولی در عین حال باید در مقابل مطالبات مردم نیز به صورت منطقی و با توجه به مبانی شرعی پاسخگو بود.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در برخی موارد نوع رفتار مسئولان از جمله فساد و اختلاس موجب زدگی مردم از دین می شود افزود: چنین رفتاری در فروپاشی فضای جامعه موثرتر از نقشههای دشمن برای ضربه به کشور است.
وی گفت: روحانیت به عنوان قشری که دخیل در حاکمیت است باید زمینه را برای دل گرمی جوانان، تعامل بیشتر مردم با حاکمیت و همچنین ایجاد آرامش در جامعه با حفظ حرمت ها و شرایط فراهم کند.
قاضی زاده، تاکید کرد: باید برنامه ریزی به گونه ای باشد که جامعه ای بانشاط داشته باشیم تا با حفظ حرمت های شرعی به مطالبات آنها به درستی پاسخ داده شود.
مطالبه گری بانوان از حاکمیت برای حضور در ورزشگاه حق آنهاست
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خادمی کوشا استاد حوزه و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این مناطره با بیان اینکه می توان به موضوع حضور بانوان در ورزشگاه ها از دو منظر فقه فردی و اجتماعی و همچنین فقه حکومتی نگاه کرد، گفت: نکته مهم در این مبحث این است که این اظهار نظر بر اساس وضعیت فعلی ورزشگاه های کشور است.
خادمی کوشا، با تاکید بر اینکه پاسخ به اصل حضور بانوان در ورزشگاه ها با شرایط فعلی از منظر فقه حکومتی روشن است، گفت: از نظر فقه حکومتی اگر کارشناسان بگویند که این حضور فساد آمیز است حکم آن به طور مشخص معلوم است و چنانچه همان کارشناسان ورزشی بگوید که هیچ فسادی ندارد، نیز هیچ کس در بیان حکم آن شکی ندارد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر هر زنی که قصد حضور در ورزشگاه را دارد از منظر فقه فردی باید خودش تشخیص دهد که آیا حضور در این مکان فسادآمیز است یا نه. چه بسا در چنین مکان هایی نیز هیچ اختلاطی هم ایجاد نشود همانطور که در نماز جمعه و اماکن مقدس چنین اختلاطی وجود ندارد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: از منظر موضوع شناسی فقه حکومتی در مورد مسئولیت حاکم جامعه در قبال حضور بانوان در جامعه با دو سوال مهم موجه هستیم که آیا حاکمان جامعه نسبت به حضور بانوان در ورزشگاه ها با شرایط فعلی وظیفه زمینه سازی دارد یا نه و یا اینکه آیا حاکم جامعه در این زمینه وظیفه ممانعت دارد یا نه؟
وی گفت: اگر حضور زنان در ورزشگاه را جایز بدانیم پس حاکم وظیفه دارد که زمینه سازی آن را فراهم کند ولی اگر تشخیص داده شود که حضور زنان در ورزشگاه با شرایط کنونی ورزشگاه زمینه ساز فساد است تا زمانی که این شرایط در ورزشگاه ها وجود دارد، در این صورت حاکم وظیفه دارد تا جلوی آن را بگیرد.
خادمی کوشا، مطالبه گری بانوان از حاکمیت برای حضور در ورزشگاه را حق آنها دانست و ادامه داد: زنان حق دارند که از حاکمان جامعه این مطالبه را مطرح کنند که زمینه را برای حضور آنها در ورزشگاه مهیا کند.
در برخی موارد شرایط برای حضور آقایان در ورزشگاه های کشور نیز وجود ندارد چه برسد به خانم ها
وی با تاکید بر اینکه توجه به شرایط فعلی ورزشگاه های کشور نشان می دهد که در برخی موارد شرایط برای حضور آقایان نیز در ورزشگاه های کشور وجود ندارد چه برسد به خانم ها، افزود: اگر با وضعیت فعلی به هر دلیلی که با وجود گذشت چند دهه حاکم جامعه همچنان نتوانسته است که بستر مناسب برای حضور بانوان در ورزشگاه را فراهم کند، در چنین شرایطی نباید اجازه بانوان را داد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بر اساس فقه حکومتی، حاکم جامعه وظیفه دارد تا زمینه و بستر را فراهم کند به همین دلیل اگر حاکم بتواند زمینه را فراهم کند، باید اقدام لازم را صورت دهد و اگر چنین زمینه ای فراهم نیست و توان اجرای آن را به هر دلیل ندارد، تا فراهم شدن شرایط باید از حضور بانوان جلوگیری کند.
وی با طرح مثالی ادامه داد: اگر مسجدی ایمنی لازم را نداشته باشد، مسئولان مربوطه ملزم به ایمن سازی و فراهم کردن بستر برای حضور مردم هستند ولی در صورتی که این ایمن سازی انجام نشده باشد، مسئولان مربوطه نمی توانند اجازه حضور مردم را در این مسجد بدهند.
با استدلال مخالفان، حضور بانوان در بسیاری از عرصه ها باید محدود شود
خادمی کوشا در عین حال با بیان اینکه در حوزه موضوع شناسی نیز میان فقه فردی و حاکمیتی برای بررسی این موضوع متفاوت است گفت: در فقه فردی، فرد باید امکانات آن ورزشگاهِ مشخص و نیز برخورد مردم حاضر در آن مکان را در نظر بگیرد ولی در فقه حکومتی، ملاحظه شخصی در نظر گرفته نمی شود بلکه وضعیت کلی ورزشگاه های فعلی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: اگر استدلال برخی از مخالفان حضور بانوان در ورزشگاه ها را به عنوان مبنا در نظر بگیریم، باید جلوی حضور زنان در بسیاری از عرصه ها از جمله راهپیمایی ها و بسیاری از اجتماعات از جمله هیات های عزاداری جلوگیری کرد.
انتهای پیام / 106
کد مطلب: 94088