به گزارش قم نیوز، حسین جعفری پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح دبیرستان جدیدالتاسیس غیردولتی توحید ضمن تبریک هفته اولیا و مربیان اظهار کرد: هفته اولیا و مربیان سرآغاز تعامل اولیا در امر تعلیم و تربیت و مشارکت اولیا در امور آموزش و پرورش است.
وی خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم در نظامی توفیق خدمت داریم که بر پایه تربیت دینی نسل آینده به عنوان عبد صالح پایهگذاری شده و آموزههای دینی سرلوحه کار تمام مسئولان نظام قرار گرفته است.
معاون اولیا و مربیان سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: لازم است شکرگزار خدایی باشیم که ما را در این برهه از زمان و این موقعیت و فضای روحانی دینی حیاتمان قرار داد تا در راه خدمت به فرزندان این مرز و بوم و تربیت نسل صالح سهیم باشیم.
وی با ابراز تشکر از وزیر آموزش و پرورش در امر تجمیع شاخههای مختلف مشارکتهای مردمی گفت: حوزههای مردمی در این وزارت در سازمانی واحد تجمیع شده و برای نخستین بار در آموزش و پرورش نهادی با عنوان خانواده راهاندازی شده است.
جعفری خاطرنشان کرد: خانواده تنها نهادی است که به تمام نیازهای عاطفی، روانی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دیگر نیازهای لازم برای تربیت انسان فرهیخته پاسخ میدهد.
وی ادامه داد: تربیت از یک مثلث با سه ضلع موثر جامعه، کشور و خانواده تشکیل شده است.
معاون اولیا و مربیان سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: دوگانگی و چندگانگی روشهای تربیتی برای فرزندان و دانشآموزان به عنوان آسیب اجتماعی روح و روان آنها را آزار میدهد و آموزش و پرورش یکی از نهادهای موثر در فرآیند تعلیم و تربیت است که روشهای تربیتی حاکم بر دستگاه تعلیم و تربیت و نهاد خانواده بر آن تاثیر دارد.
وی با اشاره به وظیفه انجمن اولیا و مربیان گفت: یکسانسازی روشهای تربیتی بین خانه و مدرسه مهمترین هدف این انجمن بوده و این هدف والا یک تغییر نگرش مهندسی در فرهنگ عمومی صورت داده است.
جعفری خاطرنشان کرد: هنوز در پسماند ذهنی خیلی از اولیا و مسئولان مدارس مرتبط با فعالیتهای فرهنگی بهرهمندی از مشارکتهای اولیا به طور صرف پس از بعد عمرانی و مالی است.
وی ادامه داد: انجمنهای اولیا و مربیان در سه حوزه آموزش، پرورش و عمرانی باید تعامل همه جانبه با متولیان امر تعلیم و تربیت داشته تا از مهارتهای اولیا در امر برنامهریزی، نظارت و ارزشیابی بر فرآیند آموزش و پرورش استفاده شود.
معاون اولیا و مربیان سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: خوشبختانه در اکثر مدارس غیردولتی انجمنهای اولیا و مربیان از پشتوانه موفق و برنامهریز برخوردار بوده و نقش موثری در کیفیتبخشی بر فرآیند آموزش و پرورش ایفا میکند.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل اتاق فکر اولیا و مدارس و بانک اطلاعاتی از توانمندیها و تخصصهای اولیا در مدارس میتواند زمینهای را فراهم کند که از توانمندیهای آنها در امر دانشافزایی اولیا، مدیران و مربیان و همسانسازی روشهای تربیتی بین خانه و مدرسه به طور مطلوب استفاده شود.
جعفری با بیان اینکه ایجاد مدارس غیردولتی با عنوان خیرین مدرسهساز بخشی از مشارکتهای مردمی در امر تعلیم و تربیت است، گفت: خیرین مدرسهساز در فرآیند آموزش و پرورش این نهاد مقدس را کمک میکند.
وی خاطرنشان کرد: همه دستگاهها به ویژه مردم فهیم و اندیشمندی که سرمایه اجتماعی، فکری و تربیتی خود را در این راه هزینه کردهاند میتوانند کمک موثری در خدمترسانی به فرزندان ما داشته باشند.
معاون اولیا و مربیان سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بالغ بر ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی در قالب ۵۶ هزار کلاس درس در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار دانشآموز در این مدارس مشغول تحصیل بوده که شامل ۸.۶۶ درصد کل دانشآموزان سراسر کشور است.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد از موسسان مدارس غیردولتی از فرهنگیان فرهیخته هستند و مکانهای این مدارس ۲۰ درصد احداثی، ۴۰ درصد خریداری و ۴۰ درصد استیجاری است.
جعفری با اشاره به اهداف مدارس غیردولتی گفت: ارتقای کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی، کاهش تصدیگری دولت، افزایش مشارکتهای مردمی در امر تعلیم و تربیت و ارائه الگو برای مدارس دیگر از مهمترین اهداف مدارس غیردولتی است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش کیفیت آموزش یکی از ویژگیهای شاخص مدارس غیردولتی بوده که این مدارس را به عنوان الگویی برای مدارس دیگر معرفی میکند.
انتهای پیام/۱۰۵