استاد حوزه علمیه قم گفت: امام حسین(ع) در نامهای به مردم بصره نوشتند که سنتها و روشهای خدایی در جامعه از میان رفته و بدعتها زنده شده است؛ این نامه نشان میدهد که درخت اسلام پژمرده شده بود و باید خون در کنار درخت اسلام ریخته میشد تا طراوت این درخت محقق شود و این خون هم باید متعلق به فرد یا افراد خاص میبود.
به گزارش قم نیوز حجتالاسلام والمسلمین علی نظری منفرد ظهر امروز در ویژه برنامه رسانهای سمت خدا که در حرم مطهر تهیه و به صورت زنده از شبکه سه سیما منعکس شد، اظهار کرد: تا روز ششم محرم ۲۰ هزار نفر در کربلا مقابل امام حسین(ع) جمع شدند و عبیدالله بن زیاد نامهای نوشت برای عمر سعد که از نظر تعداد امکانات و نفرات چیزی را فروگذار نکردیم پس به حسین بن علی (ع) پیشنهاد کنید که تسلیم شود و در غیر این صورت جنگ را آغاز کنید، عمر سعد هم که نمیخواست جنگ شود و مردم کوفه هم برای جنگ با امام حسین(ع) اکراه داشتند پیشنهاد تسلیم را مطرح کرد.
وی اضافه کرد: در روز ششم محرم امام حسین(ع) برای بستگان خود یک خط نوشتند که یک دنیا مطلب و حرف در این یک خط نهفته است؛ «بسم الله الرحمن الرحیم، من الحسین بن علی الی بنی هاشم اما بعد فانه ما لحق بی منکم استشهد و من تخلف عنی لم یبلغ الفتح والسلام؛ به نام خداوند بخشنده مهربان، از حسین فرزند علی به بنی هاشم، اما بعد: بدانید که هر کسی به من پیوست، به شهادت خواهد رسید و کسی که مخالفت از پیروی من کرد، به پیروزی (و سعادت) نخواهید رسید.»
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان تا دلبستگی به دنیا داشته باشد نمیتواند حماسهآفرینی کند، گفت: انقلابهای مختلف در طول تاریخ رخ داده است اما انقلاب عاشورا با گذشت زمان عظیمتر و عزتمندتر میشود و این بخاطر هدف آرمانی و بلند امام حسین(ع) است.
وی از دنیا بهعنوان مزرعه آخرت یاد و عنوان کرد: انسان در این دنیا نیازمند مسکن، پوشک و خوراک است و باید به دنبال تامین این نیازها باشد اما اینکه ما به دنبال دلبستگی به مادیات دنیایی باشیم درست نیست.
نظری منفرد از آزادی، عدل و پایبندی به ارزشهای دینی بهعنوان مهمترین پیامهای عاشورا نام برد و گفت: ما باید برای دین و ارزشهای دینی حساب ویژه باز کنیم و در حد توان پای کار دین باشیم.
وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در نامهای به مردم بصره نوشتند که سنتها و روشهای خدایی در جامعه از میان رفته و بدعتها زنده شده است؛ این نامه نشان میدهد که درخت اسلام پژمرده شده بود و باید خون در کنار درخت اسلام ریخته میشد تا طراوت این درخت محقق شود و این خون هم باید متعلق به فرد یا افراد خاص میبود.
استاد حوزه علمیه آخرت باوری و معادباوری را موجب معنادار شدن زندگی انسان دانست و عنوان کرد: در جنگ جز آسیب، صدمه، جراحت و شهادت چیز دیگری نیست اما یاران امام حسین(ع) مطیع رهبر و ولایتمدار بودند و به همین علت شهادت از منظر ایشان زیبا و شیرین بود و در خط امام حسین(ع) ماندند.
وی با بیان اینکه همه زوایای عاشورا برای ما درسآموز است، تصریح کرد: قاسم بن الحسن(ع) در سن 13 سالگی به شهادت رسید اما راه صد ساله را در یک شب طی کرد.
انتهای پیام/ 137