خیابانهای قم، با بیش از سه هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده، دیگر یارای همراهی با ترافیک پرشتاب زندگی شهری را ندارد. این ناوگان خسته، اکنون به چالشی جدی برای شهروندان، زائران و البته محیط زیست بدل شده است.
قم در بنبست فرسودگی تاکسیها
خبرگزاری ايرنا , 13 دی 1403 ساعت 18:28
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
خیابانهای قم، با بیش از سه هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده، دیگر یارای همراهی با ترافیک پرشتاب زندگی شهری را ندارد. این ناوگان خسته، اکنون به چالشی جدی برای شهروندان، زائران و البته محیط زیست بدل شده است.
به گزارش قم نیوز، شهر قم که هر ماه میزبان دهها هزار زائر عاشق است، اینک در زنجیر چالشی فرساینده گرفتار آمده است. حملونقل عمومی، به ویژه تاکسیرانی، که باید آینهای از شایستگی و آرامش این شهر مذهبی باشد، گرفتار غباری از فرسودگی و کهنگی است که بر چهره خدمات شهری سایه انداخته است. بیش از نیمی از تاکسیهای این شهر، با عمری که از ۱۵ سال نیز گذشته، دیگر توان همراهی در مسیر خدمترسانی را ندارند و فرسودگیشان، نهتنها چرخهای این ناوگان، که گردش چرخ های زندگی شهروندان و زائران را نیز کند کرده است.
غبار فرسودگی بر چهره تاکسیرانی
قم به واسطه جایگاه خاص زائرپذیری و حضور میلیونی گردشگران و مسافران نیازمند سامانه (سیستم) حملونقلی است که برازنده شأن و جایگاه این شهر باشد؛ اما آمارها گواهی بر وضعیتی نگرانکننده دارند؛ از مجموع ۶ هزار تاکسی فعال در قم، بیش از سه هزار و ۵۰۰ دستگاه، به مرحله فرسودگی رسیده اند و دیگر توان تحمل بار سنگین حرکت را از دست دادهاند و به کابوسی برای رانندگان و مسافران بدل شدهاند. این تاکسیهای کهنه و خسته، با صدای موتورهای فرسودهشان، هر روز پیامآور فرسایشی عمیقتر هستند؛ فرسایشی که نهتنها بر جادههای این شهر بلکه بر کیفیت زندگی مردمانش نیز اثرات فرسایشی داشته است.
کارشناسان معتقدند که فرسودگی بیش از نیمی از ناوگان تاکسیرانی قم نهتنها خدماترسانی به شهروندان و زائران را با مشکل مواجه کرده، بلکه به افزایش آلودگی هوا و کاهش ایمنی حملونقل عمومی دامن زده است.نوسازی تاکسیهای فرسوده قم در گروی حمایت دولت و اعطای تسهیلات مالی است؛ اقدامی که میتواند به کاهش آلودگی، بهبود خدمات عمومی و ارتقای کیفیت زندگی در این شهر مذهبی منجر شود.
قاسم طالبی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم، چندی پیش از نوسازی ۷۶ دستگاه تاکسی از ابتدای سال ۱۴۰۳ خبر داد؛ آماری که همچون قطرهای است، در دریای بیکران نیازهای این شهر.
از این تعداد، ۴۰ دستگاه با وام ۱۰۰ میلیون تومانی و ۳۶ دستگاه به صورت نقدی نوسازی شدهاند. در مقابل، ۷۲ دستگاه تاکسی فرسوده نیز اسقاط شدهاند؛ ولی این پایان ماجرا نیست، بسیاری از این خودروهای فرسوده و در مرحله اسقاط همچنان در حاشیه شهر، چون خاطراتی از روزهای گذشته، بیحرکت ماندهاند و هیچ جایگزینی برای آنها در نظر گرفته نشده است.
خدمت پرزحمت
قم، که هر روز به استقبال زائرانی از گوشه و کنار ایران و جهان میرود، اکنون با تاکسیهایی مواجه است که به جای خدمت، آلودگی را به شهر هدیه میدهند. در روزهایی که آسمان قم در اثر دود و آلودگی، به رنگ خاکستری در می آید، این تاکسیهای کهنه، سهمی مهم در این تراژدی زیستمحیطی دارند.
فرسودگی ناوگان تاکسیرانی، گویی زخمی است بر چهره این شهر؛ زخمی که تنها با نوسازی و تجدید حیات ناوگان التیام مییابد.
این تاکسیهای خسته، نهتنها آلودگی و مصرف سوخت بالاتری دارند؛ بلکه ایمنی را نیز به چالش کشیدهاند.
نقصهای فنی، ضعف در استانداردهای ایمنی و خطرات همیشگی، آرامش را از مسافران و رانندگان ربوده است. در این میان، هر قدم به سوی نوسازی، میتواند شهری ایمنتر، آرامتر و پاکتر برای همه فراهم آورد.
کد مطلب: 111548