قم نیوز: حادثه ریزش داربستهای پل جمهوری قم نتیجه مجموعهای از تصمیمات اشتباه و ناتوانی پیمانکار در انجام تعهدات خود است و عدم رسیدگی جدی به مشکلات این پیمانکار، بیم وقوع حوادث جدیای چون ریزش اصل پل در آینده نه چندان دور را تقویت میکند.
در پی ریزش داربستهای پل جمهوری مطرح شد:
چه کسی پاسخگوی 50 میلیارد تومان هزینه اضافه پل جمهوری است؟
محاکمه عاملان اضافه هزینه 50 میلیاردی، خواست مردم قم است
خبرگزاری تسنیم , 21 آبان 1393 ساعت 9:39
قم نیوز: حادثه ریزش داربستهای پل جمهوری قم نتیجه مجموعهای از تصمیمات اشتباه و ناتوانی پیمانکار در انجام تعهدات خود است و عدم رسیدگی جدی به مشکلات این پیمانکار، بیم وقوع حوادث جدیای چون ریزش اصل پل در آینده نه چندان دور را تقویت میکند.
به گزارش قم نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، شامگاه روز دوشنبه بود که حادثه ریزش داربستهای پل جمهوری قم، تیتر همه سایتها و روزنامههای شهر شد، حادثهای که گر چه 15 نفر مصدوم داشت اما قصهای طول و دراز را در دل خود نهفته است.
تغییر نامتعارف پل کابلی به پل پایه ای
تقریبا سال 89- 90 بود که شهردار سابق قم، محسن عابدینیپور، 35 پروژه مهم قم اعم ازپل جمهوری، بلوار پیامبر اعظم (ص) و تونل غدیر را کلید زد.
اجرای این طرح «پل جمهوری» باهدف کاهش ترافیک و تسهیل عبور و مرور در منطقه دو و چهار، ایجاد دسترسی به مناطق دیگر شامل مناطق یک، هفت و پنج از منطقه چهار شهری قم و کاهش بار ترافیکی میدان جانبازان و خیابان شهید فاطمی (دورشهر) یکی از بزرگترین پروژههای قم محسوب شد.
پل جمهوری ابتدا توسط یک شرکت طراحی شد و قرار بر این شد که اولین پل کابلی در استان قم با 62 میلیارد تومان در 18 ماه با تعهد هرگونه مشکل در زمان مقرر شده و مبلغ گفته شده احداث شود اما در میانه طراحی و تجهیز کارگاه، شهرداری زمان مناقصه که تا آن زمان تجربه احداث پل کابلی را نداشت مبلغ 45 میلیارد تومان را برای اجرای این طرح در نظر گرفت.
اما سوال این است که چطور با نداشتن تجربه احداث پل کابلی، شهرداری آن زمان مناقصه این مبلغ را پیشنهاد داد؟
در این میان شرکت دیگری که سابقه پل سازی را نداشت و در آن زمان با مشکلات مالی روبرو بود، سه میلیارد تومان زیر قیمت مناقصه شهرداری وقت، احداث پل کابلی را با مبلغ 42 میلیارد تومان در زمان 24 ماه با هدف برنده شدن در مناقصه احداث پل کابلی جمهوری پیشنهاد داد.
شرکت سومی نیز طرح پل پایه ای را پیشنهاد داد اما به دلیل اینکه طرح پل کابلی مد نظر در شرکت در مناقصه بود، این شرکت که پیشنهاد طرح پل پایه ای را داده بود، از مناقصه حذف شد. حذفی که البته بعدها با تغییر طرح پل، منطقا باید به تجدید مناقصه ختم شود.
در این میان مناقصه بین این شرکتها و چند شرکت دیگر برگزار شد که نتیجه این مناقصه به برکناری شرکت اول که امتیاز فنی آن بالاتر از 90 بود و انتخاب شرکت دوم که هیچ تجربهای در پلسازی نداشت نه به دلیل طرح و سابقه کاری بلکه به دلیل مبلغ پیشنهادی 42 میلیارد تومان، منجر شد.
در این میان به نظر کارشناسان احداث پل کابلی با 42 میلیون تومان غیر ممکن بود، اما به هر حال پل جمهوری به شرکت فعلی سپرده شد اما این شرکت با علم بر اینکه نمی شود با 42 میلیارد تومان پل کابلی احداث کرد از پرداخت ضمانت نامه و شروع کار طفره می رود تا اینکه برخی در شهرداری و شورای شهر، به دلیل اینکه ارتفاع پایه های اصلی پل بیش از 100متر می شود و طناب های متصل به کابل ها جلوی دید اماکن مذهبی را می گیرد، پل کابلی را مناسب نداستند و دست به تغییر طرح پل زدند.
اصلاح انیمیشن
خبرنگار تسنیم با خبر شده است که برای توجیه این بهانه و برای ناممکن جلوه دادن پل کابلی،انیمیشنی نیز ساخته شد که در این انیمیشن به طراح آن دستور دادند کابل ها را پررنگ کند تا به وسیله ساخت این انیمیشن طرح پل کابلی رد شود.
در نهایت مجموعه شهرداری و شورای شهر استان قم حاضر به قبول تغییر طرح پل کابلی به پل پایه ای شدند.
این در حالی است که در صورت تغییر کلی مناقصه، باید مجددا مناقصه انجام می شد و ممکن بود شرکتهای دیگر طرح احداث پل پایهای را در زمان و هزینه کمتر پیشنهاد کنند.
اما سوالی که ذهن را به خود مشغول میکند این است که چرا سازمان بازرسی کل کشور نسبت به تغییر موضوع مناقصه از احداث پل کابلی به یک پل پایهای، واکنش نشان نداد؟
بالاخره بعد از چند ماه تاخیر در اجرای طرح پایه ای پل جمهوری، پیمانکار فعلی متعهد شد در زمان 24 ماه با مبلغ 42 میلیارد تومان این طرح را به بهره برداری برساند که متاسفانه به دلیل ناتوانایی پیمانکار و نداشتن سابقه احداث پل، احداث پل پایهای به درازا کشیده شد، و بالا رفتن نرخ تورم و گران شدن دلار هم به مشکلات احداث پل اضافه شد.
که هم اکنون بنا به گفته مقامات شهری بیش از 80 میلیارد تومان احداث پل پایه ای جمهوری هزینه داشته است که در حال حاضر یکی از دو مسیر اصلی پل ساخته نشده است و ظاهر بتن های پروژه به دلیل اینکه پیمانکار به جای استفاده از قالب بزرگ در بتن ها از قالبهای مشابه به یک ساختمان معمولی چند طبقه استفاده کرده است، از منظر خوبی برخوردار نیست.
به دلیل فشارهای شهرداری قم برای تمام شدن طرح احداث پل پایهای جمهوری با هدف گره گشایی از ترافیک، پیمانکار فعلی در حال اتمام طرح بود که حادثه ریزش پل پایه ای جمهوری رخ داد.
8 نفر از مصدومین ریزش پل جمهوری قم مرخص شده اند
به علت مشکل HSE در شامگاه دوشنبه بخشی از داربستهای پل در دست احداث جمهوری اسلامی در ضلع غربی رودخانه قم شامل داربست و میلگردهای این بخش در حین بتن ریزی فرو ریخت.
محسن اروجی مدیر کل بحران استانداری قم در گفتگو با خبرنگار تسنیم بااشاره به ریزش پل جمهوری اظهار میکند: در اثر این ریزش 15 نفر از کارگران که مشغول بتن ریزی در بخشی از عرشه این پل بودند همراه با سازه سقوط کردند و در میان آهن و بتن گرفتار شدند.
وی میافزاید: در اثر این حادثه 8 نفر از مصدومان به بیمارستان شهید بهشتی و 5 نفر دیگر به بیمارستان نکویی انتقال یافتند و 3 کارگر دیگر نیز که در زیر داربستها قرار داشتند، با تلاش نیروهای امدادی نجات یافتند.
اروجی خاطرنشان میکند: در حال حاضر 8 نفر از این مصدومین از بیمارستان مرخص شدهاند.
چه کسی پاسخگوی 50 میلیارد تومان هزینه اضافه پل جمهوری است؟
کسانی که چهار سال قبل با طرح پل کابلی که قرار بود 18 ماهه توسط پیمانکاری با سابقه که پل یادگار امام را احداث کرده است، مخالفت کردند باید پاسخگوی به خطر افتادن جان 15 کارگر باشند.
به نظر می رسد اگر کمیسیون زمان مناقصه با 20 میلیارد تومان هزینه اضافه موافقت می کرد و از شرکتی که امتیاز فنی بالاتری داشت، استفاده میکرد، در حال حاضر این همه ضرر را به دوش نمی کشیدیم و شاهد بهره برداری از پل کابلی بودیم.
هر چند شاید مخالفان طرح شرکت اول با هزینه 62 میلیارد تومان برای اجرای طرح پل کابلی جمهوری، بالا رفتن ارز را پیش بینی نمی کردند، اما متاسفانه شهرداری فعلی چاره ای جز تکمیل پل پایه ای جمهوری با همین پیمانکار را ندارد، اما به نظر می رسد کسانی که باعث این ضرر 50 میلیاری شده اند باید محاکمه شوند، تا درس عبرتی برای امثال این مدیران شود که برای کم کردن هزینه پروژه، هزینه چند ده میلیاری را به قم تحمیل نکنند.
در عین حال پروژه های مشابه طرح احداث پل جمهوری در شهر قم باز هم قابل مشاهده است، مانند فاز دوم پروژه مونوریل قم که با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، قرار بود 42 ماهه پردیسان را به شهر قم وصل کند و گره ترافیک امروز را بگشاید اما پس از برگزاری مناقصه به دلایل سیاسی از انجام آن جلوگیری شد.
انتهای پیام/105
کد مطلب: 27274