قم نگار: در استان قم تکیه به این اصل که دانشآموزان امروز پژوهشگران فردا هستند فراگیر شده و همواره اجتهاد طلاب و مراجع بزرگ سرلوحه زندگی نسل جوان این استان است.
گزارش/
توسعه پایدار در گروی فعالیتهای مؤثر مجتمعهای آموزشی/ مدارس قم دلگرم به نگاه خیرین
خبرگزاری فارس , 1 مهر 1394 ساعت 3:42
قم نگار: در استان قم تکیه به این اصل که دانشآموزان امروز پژوهشگران فردا هستند فراگیر شده و همواره اجتهاد طلاب و مراجع بزرگ سرلوحه زندگی نسل جوان این استان است.
به گزارش قم نگار، امروزه نیل به کارآمدی مؤثر از دغدغههای اصلی نظام و مجتمعهای آموزشی در سطح کشور به شمار میرود دغدغهای که کمتر کسی ممکن است از آن بی اطلاع باشد. ایجاد مدارس اثر بخش آرزویی فراگیر برای نظام آموزشی بوده است و همگان سعی در رسیدن به آن دارند.
از همان سالهای ابتدایی مجتمعهای آموزشی پژوهشی به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت از جایگاه ویژهای در بین مراکز برخوردار بودهاند به میزانی که جزییترین بیتوجهی به این بخش، تمام امور تعلیم و تربیت آینده سازان جامعه را مورد تأثیر خود قرار داده و دچار نقصان میکند و نتایج آن میتواند به نسلهای آینده نیز منتقل شود.
با کمی ریزنگری متوجه می شویم که توسعه پایدار و همه جانبه در هر کشور به میزان قابل توجهی در گروی گسترش کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی آن میسر میشود.
به عنوان مثال با نگاهی پژوهشگرانه به استانی مانند قم که از آن بهعنوان شهر علم و اجتهاد یاد میشود و از دیر باز انسانهای بزرگی را در خود پرورانده کاملا نمایان است که مهمتر از انجام پژوهش در زمینههای مختلف گسترش رویکرد پژوهشمدار در آموزش مقاطع مختلف تحصیلی نقش بسزایی در توسعه علمی این استان داشته است.
در استان قم تکیه به این اصل که دانش آموزان امروز پژوهشگران فردا هستند، فراگیرتر شده و همواره اجتهاد طلاب و مراجع بزرگ سرلوحه زندگی نسل جوان این استان است که با تلاش خود زمینه گسترش مرزهای دانش را فراهم میآورند.
اگر چه آموزش موثر روشهای بهینه پژوهش ضامن موفقیت پژوهشهای آتی است اما بدیهی است که گسترش پژوهش در چنین استانی که کانون جذب عالمان بزرگ است در گرو تعامل سازنده تمام بخشهای آموزشی و پژوهشی است و هیچ یک از سازمانها به تنهایی نمیتواند به بهبود وضع پژوهش در استان کمک کند.
*نقش خیرین در تقویت زیرساختهای آموزشی
اما در این راه و توسعه علمی شهر خیران مدرسهساز و مدرسه یار به عنوان بازوان پر توان آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت نقش مهمی ایفا میکنند.
در این خصوص مریلا بداغی یکی از پژوهشگران مؤسسه آموزشی طلوع استان قم میگوید: اگرچه من و امثال من از کوچکترین تلاش خود در سرافرازی کشور کوتاهی نمیکنیم اما خیران مدرسه ساز و مدرسه یار سرداران اصلی سازندگی در حوزه تعلیم و تربیت جامعه به حساب میآیند از این رو لازم است ضمن بهرهمندی از تمام ظرفیتهای خیرین مدرسه ساز با نهایت تلاش خود پاسخگوی زحمات فراوان این عزیزان باشیم.
وی ظرفیتهای استان قم در امر جذب خیرین مدرسه ساز را یکی از نقاط قوت و موجب دلگرمی در بحث تکمیل پروژهها عنوان کرد و گفت: مردم استان بر اساس باورهای دینی قوی در کارهای عام المنفعه مشارکت خوبی دارند که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند.
این پژوهشگر ضمن اشاره به اینکه توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی جامعه معادل سهیم شدن در ارتقای سطح علمی دانش آموختگان است، اظهار کرد: علاوه بر این امر مساعدت در راستای ایجاد فضاهای آموزشی و توسعه تجهیزات علمی موجب کاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه میشود.
با مشارکت خیرین مدرسه ساز اداره کل نوسازی مجتمعهای آموزشی استان قم نیز با در نظر گرفتن ظرفیتهای موجود از سال ۱۳۷۵ فعالیت همه جانبه خود را در زمینههای فرهنگی، عمرانی و آبادانی مدارس آغاز کرده و کمک شایانی در این راستا میکند.
محسن پورگلیان مدیرکل نوسازی مدارس استان قم پیرامون وظایف این اداره میگوید: پیگیری و نیازسنجی مدارس و طراحی نیازها و همچنین تأمین اعتبار از منابع ملی، استانی و خیرین از جمله وظایف اداره کل نوسازی مدارس استان است.
وی ضمن اشاره به اینکه از سال ۸۴ تاکنون نزدیک به ۱۰۰ مدرسه بازسازی شده و ۱۵۰ مدرسه نیز در قم نیازمند بازسازی است اظهار کرد: در استان مقدس قم ساخت و ساز فضاهای آموزشی در گرو اجرای سه رویکرد استحکام، عملکرد سازهای استاندارد و زیبایی و انطباق با اصول معماری ایرانی و اسلامی محقق میشود.
پورگلیان ضمن اشاره به اقدامات این اداره اضافه کرد: با مشارکت و همراهی خیرین مدرسه ساز به محض شناسایی مدارس فرسوده به تخریب و بازسازی آنها اقدام میکنیم، در این روند مقاوم سازی و استاندارد سازی سیستم سرمایشی و گرمایشی را مدنظر خود قرار داده و فضاهای آموزشی را به نحو مطلوب ساماندهی میکنیم.
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ عملیات اجرایی استانداردسازی مدارس آغاز شده است افزود: هر سال ۴۰۰ کلاس درس استاندارد سازی میشود و طی سال جاری ۲۷ مدرسه و ۳۲۷ کلاس درس از نظر گرمایشی و سرمایشی استانداردسازی شدهاند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم با اذعان به اینکه از سال ۸۴ تاکنون ۶۰ مدرسه و طی سال جاری نیز ۱۹ مدرسه مقاوم سازی شدهاند، تصریح کرد: در سالهای اخیر مدارسی که بر اساس استاندارد ساخته شدهاند مقاوم هستند اما نوع فضای سازهای برخی از آنها قابلیت بازسازی و مقاوم سازی را ندارند بنا بر این باید تخریب شده و از نو ساخته شوند.
*شهرکهای جدیدالاحداث قم و کمبود ۲۰۰مجتمع آموزشی
با وجود احداث تعداد بی شماری از این مراکز آموزشی انتفاعی و غیر انتفاعی در سطح استان که پاسخگوی نیاز محلات مختلف است همه روزه خبر احداث بخشهای جدید و اضافه شدن آن به محلات دیگر به گوش میرسد و رفع نیازهای پیش روی این شهرکها به دغدغه اصلی مسئولان شهری مبدل شده است.
پردیسان، خیابان انسجام، بلوار غدیر، شهرک زین الدین و غیره از این دست مناطق هستند که این روزها از اصلیترین نیازهایشان نبود مدرسه است، این گفته مدیر کل نوسازی مدارس استان است که از کمبود ۲۰۰ مدرسه در این مناطق خبر میدهد.
پورگلیان ضمن اشاره به اینکه حذف دغدغه اینگونه شهرکها در گرو فعالیت خیران استان است افزود: تأکنون ۹۰ مدرسه توسط خیرین مدرسهساز تحویل نوسازی مدارس شده است و ۱۴ مدرسه دیگر نیز توسط خیرین در حال احداث است.
*توسعه کشور در گروی رشد سرمایه انسانی
از آنجا که محور توسعه انسانهای فرهیخته هستند اگر ما به دنبال توسعه یافتگی هستیم باید سرمایه انسانی را رشد دهیم تا به این هدف نایل آییم و به منظور پرورش چنین انسانهایی باید شرایط مطلوب اعم از محیط آموزشی مناسب، تجهیزات آموزشی نوین، اساتید مجرب و کارآزموده و... را به بهترین نحو ممکن فراهم آورد.
به امید اینکه آموزش و پرورش با بهره مندی از ظرفیت بالای خیرین بهترین شرایط را برای پرورش دانش آموختگان علمی فراهم آورد تا در آیندهای نزدیک شاهد توسعه پایدار و همگانی کشور در زمینه آموزشی و پژوهشی باشیم.
انتهای پیام/۱۳۲
کد مطلب: 32775