قم نگار: طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پس از سخنان موافقان و مخالفان در صحن علنی مجلس با ۱۳۹ رأی به تصویب نمایندگان رسید.
گزارشی از متن و حاشیه نشست برجامی پارلمان
کلیات طرح برجام تصویب شد/ مخالفان و موافقان طرح هستهای چه گفتند؟
خبرگزاری فارس , 19 مهر 1394 ساعت 13:01
قم نگار: طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پس از سخنان موافقان و مخالفان در صحن علنی مجلس با ۱۳۹ رأی به تصویب نمایندگان رسید.
به گزارش قم نگار، جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.
۱۹۹ نفر از وکلای ملت بر صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۸۸ نماینده مجلس خالی بود.
ادامه بررسی گزارش کمیسیون امور شوراها درباره شورای اسلامی شهر و روستا و نحوه انتخاب شهرداران، اولین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان بود.
طرح دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، از جمله مهمترین دستور کار جلسه علنی امروز بهارستان بود.
حضور ظریف در صحن امروز مجلس
سپس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدعباس عراقچی و مجید تختروانچی در نشست علنی امروز مجلس حضور یافتند.
با ۱۳۳ رأی موافق نمایندگان:
بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام با اولویت در دستورکار مجلس قرار گرفت
در ادامه آن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی تقاضای ۵۰ نفر از وکلای ملت برای بررسی با اولویت و خارج از نوبت طرح یکفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در صحن علنی مجلس را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
وکلای ملت با ۱۳۳ رأی موافق، ۹۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن علنی، با بررسی خارج از نوبت این طرح در صحن علنی موافقت کردند.
به دنبال آن اسامی تأخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس (۱۹ مهر ۹۴) از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:
۱-ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرمآباد
۲-موسی احمدی نماینده مردم کنگان
۳-مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز
۴-محمد دامادی نماینده مردم ساری
۵-امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجرد
۶-سیدرمضان شجاعیکیاسری نماینده مردم ساری
۷-الیاس طاهری نماینده مردم اقلید
۸-علی علیلو نماینده مردم شبستر
۹-موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم
موافقان تغییر دستور صحن علنی مجلس:
طرح اجرای برجام چکیده توافق دو فراکسیون عمده مجلس است
عباس قائد رحمت نماینده مردم ازنا به عنوان طراح طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت: برجام باید برپایه احترام متقابل بوده و هر گونه اقدام منتهی به فشار و تهدید منجر به تجدیدنظر خواهد شد.
وی با تاکید بر رصد دقیق اقدامات طرف مقابل برای بازگرداندن و یا تمدید تحریمها اظهار داشت: در این صورت اقدامات متقابل باید به عمل آید و اقدامات داوطلبانه متوقف شود.
نماینده مردم ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصریح بر موضوع آب سنگین و مسائل دفاعی و موشکی به همراه بودن این طرح با تلاشهای تیم مذاکرهکننده هستهای اشاره کرد.
همچنین کمالالدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان موافق طرح مذکور آن را چکیده توافق دو فراکسیون عمده مجلس برشمرد و گفت: نمایندگان با بها دادن به اندرزهای رهبر معظم انقلاب با هم همدلند.
توپ در زمین ایران و امروز در زمین مجلس است
وی ادامه داد: به طور عام امروز توپ در زمین ایران و به طور خاص در زمین مجلس است و تعدادی اندک نگذارند که مجلس ایران نزد مردم و دنیا کوچک شود.
پیرمؤذن با اشاره به تاکید آیتالله العظمی مکارم شیرازی بر تسریع بر اجرای برجام گفت: هر روز تاخیر در تصویب برجام ۱۰۰ میلیون یورو به کشور ضرر میزند.
وی با پرهیز دادن نمایندگان از بها دادن به غوغاسالاری جریان خاص اظهار داشت: اگر قلب ما برای اسلام میتپد و اگر نمیخواهیم وهابیون و صهیونیستها خوشحال شوند و نیز اگر میخواهید تولید ملی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی شکل گیرد باید این طرح کارساز را که با لحاظ کردن حفظ کیان نظام تدوین شده است، تصویب کنیم.
طرح با هماهنگی رئیس مجلس تدوین شده است
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برجام با هماهنگی «رئیس گلم» و کارشناسان تدوین شده است و بیش از ۸۰ درصد مردم خواهان اجرای برجام هستند.
حسینیان در تذکر آئیننامهای:
شرکت وارداتی یا صادراتی ندارم/ کسی از خانواده ما به دشمنان پناهنده نشده است
سپس حجتالاسلام روحالله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۷۹ آییننامه داخلی مجلس، نسبت به اظهارات پیرمؤذن که گفته بود «کاسبان تحریم منافعشان در حفظ تحریمها و منافع ابرقدرتهاست»، انتقاد کرد و اظهار داشت: بنده نه منافعی در تحریم داشتهام و نه در آینده در شکسته شدن تحریمها دارم.
وی افزود: آقای پیرمؤذن! شما گفتهاید ۸۵ درصد ملت موافق برجام هستند، بنابراین معلوم میشود که ما در مقابل جماعت و ملت با نقد برجام ایستادهایم، یعنی ما با این اقداممان هم روی آینده خودمان و هم روی انتخابات خط کشیدهایم و آمدهایم و از عزت و استقلال ملت ایران دفاع میکنیم.
حسینیان گفت: بنابراین اگر بناست کسی در تحریم کاسب باشد، شماها هستید که خودتان را به رنگ جماعت درآوردهاید و از برجام دفاع میکنید، ما هیچ وقت نه شرکت صادراتی و نه شرکت وارداتی داشتهایم که منافعمان در تحریمها باشد؛ خدا میداند که اگر حقوق بنده قطع شود، ماه آینده ادامه زندگی و حیاتم بسته به خداوند متعال است، بنده یک ریال پسانداز ندارم.
نماینده تهران در مجلس در پایان یادآور شد: چطور به خودتان اجازه میدهید که ما را کاسبان تحریم بنامید؟ ما از خانوادهای هستیم که یا شهید دادهاند یا رزمنده هستند، از خانواده ما هیچکس به دشمنان پناهنده نشده است که امروز بیایید و به ما بگویید «کاسبان تحریم».
تعجیل در بررسی طرح اجرای برجام قرار دادن مجلس در برابر عمل انجام شده است
حسینان در ادامه با در دستور قرار دادن طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت: امروز در یک نقطه حساس تاریخی قرار گرفتهایم و اگر بدون دقت وارد بحث برجام شویم در برابر نسلهای آینده پاسخی نداریم.
وی با این پرسش که چرا وارد کاری شویم که از اصل خلاف قانون اساسی است، اظهار داشت: چرا در ورود به طرح اجرای برجام تاکید میکنیم؟ چرا نمیگذارند نمایندگان روی آن مطالعه کافی انجام دهند؟
وی به اصول ۷۵ و ۱۲۵ قانون اساسی که کلیه عهدنامهها را منوط به تصویب مجلس میکنند، گفت: کجای برجام با این طرح به تائید مجلس میرسد؟ عهدنامه طرفینی است مگر میشود با اضافه و کم کردن و یا حاشیه زدن به اصلی که ایران هیچ حقی در آن ندارد مجلس را سر کار بگذارند؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آئیننامه داخلی مجلس به هیأت رئیسه اجازه میدهد اگر دوفوریت طرحی رای نیاورد لااقل ۱۰ روز در کمیسیون روی آن کار شود اما شما اینقدر دستپاچهاید که طرح اجرای برجام را ۲۴ ساعته در کمیسیون امنیت ملی به رای گذاشتید. در بعضی کمیسیونهای دیگر هم به حد نصاب نرسیده است.
وی با انتقاد از اینکه با تعجیل در دستور کار قرار گرفتن طرح نمایندگان مقابل عمل انجام شده قرار میگیرند، تصریح کرد: این عهدنامه به عنوان گلستان و ترکمانچای دوم در تاریخ خواهد ماند.
وی با تاکید بر اینکه مجلس نباید دست و چشم بسته باشد که نداند چیزی را که میخواهد امضا کند، گفت: اگر این طرح از طریق رویه قانونی آمده بود ما مخالفتی نداشتیم اما گویا دستهای پشت پرده میخواهد مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد.
حسینیان در پایان خاطرنشان کرد: طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام همه دستاوردهای هستهای را از بین میبرد.
لاریجانی در پاسخ به حسینیان:
هیأت رئیسه برای در دستور کار قرار دادن طرح اجرای برجام عجله نکرده است
در پی آن علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح یکی از بندهای مخالفت روحالله حسینیان مخالف تغییر رفتار مجلس برای بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام گفت: هیأت رئیسه برای در دستور کار قرار دادن طرح مزبور عجله نکرده است و اینکه دستهایی پشت پرده در کار است، درست نیست.
وی افزود:مدت زمان ۱۰ روزه برای کمیسیونهای فرعی جهت مطالعه طرحهایی که دوفوریت آن رد شده است مربوط به طرحهای عادی است نه فوری. این طرح دو ماه است که در مجلس بسته است.
انصاری: دولت در موضوع برجام یکپارچه است
لاریجانی در ادامه با اشاره به نامه مجید انصاری معاون پارلمانی رئیسجمهور در پاسخ به تذکر حمید رسایی که گفته بود برخی از وزرای دولت با برجام مخالفند، گفت: آقای انصاری نامهای نوشتند مبنی بر اینکه آنچه که آقای رسایی گفته بود برخی از وزرای دولت با برجام مخالف هستند، تکذیب میشود. دولت در این موضوع یک زبان و یکپارچه است.
بذرپاش در مخالفت با تغییر دستور صحن علنی:
کمیسیون امنیت در کمتر از ۲ ساعت طرح را تصویب کرد/ قرار نیست قبل از ۲۶ مهر کاری شود که میگویند تاخیر شده
مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با تغییر دستور صحن علنی مجلس اظهار داشت: انتقاد من به عنوان عضوی از هئیت رئیسه مجلس این است که چرا به صورت دو تکه و جدا شدهایم. به هر حال ما باید در روند گزارش برجام، مسیر مشخص را طی میکردیم و طرح را به کمیسیون مربوطهای که نمایندگان مربوطه رأی دادهاند ارجاع میدادیم و بررسی میشد.
وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت هم طرح که جزو مهمترین طرحهای جمهوری اسلامی است بررسی کرده و هم ۲۰۰ پیشنهاد را نیز بررسی و به صورت یکجا رد کرده است.
عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: به نظر شما این بررسی کارشناسی است؟ این بررسی عمیق و درست است؟ کسی مخالف برداشتهشدن تحریمها نیست ولی اگر طرح در این سطح که میزان اهمیت آن بر همه همکاران واضح و مبرهن است در عرض ۲ ساعت به صورت یکجا ۲۰۰ پیشنهاد را رد کنند کارشناسی است؟ به نظر کار بهتری میتوانستیم انجام دهیم.
بذرپاش در ادامه مطلب خود اضافه کرد: اینکه ما از دولت درخواست کردیم لایحه بدهد کار بد و تندروی است؟ کار ما کاسبی در تحریم است؟ برخیها که فکر میکنند این اعداد و ارقام را از کجا میآورند و اینکه میگویند یا این ۱۲۰ درصد موافق از کجا آمدهاند؟ آنها خود را در صحنه سیاسی تنظیم کردهاند. ما اگر دنبال رأی و استفاده سیاسی بودیم باید از نظر شما آن طرف میایستادیم.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: اینکه ما درخواست داشتیم دولت لایحهای صادر کند، دولت اگر لایحهای داده است ما باید مجوز دهیم کسی منتظر ما نیست، دولت منتظر شما برای اجرا است.
وی گفت: اینکه حرف از تأخیر میزنند دروغ محض است روز توافق ۲۶ مهر ماه است قرار نیست زودتر از آن کاری صورت بگیرد که هر روز میگویند تأخیر صورت گرفته است. و این اظهارات برای این است که شما را در فشار قرار دهند و این سخنان، خلافی است که در تاریخ میماند و اکنون نیز هنوز این مباحث را مطرح میکنند.
بذرپاش همچنین متذکر شد: مگر طرفهای غربی برجام را تصویب کردهاند که بخواهند از شما نیز تصویب بگیرند هر چند مراحل آن نیز طی نشده است. آنها نیز حتماً در روز توافق اجرا خواهند کرد و منتظر شما نیز نماندند و این اشتباه است که میگویند منتظر مجوز مجلس هستند. به هیچ وجه منتظر نماندند و اگر مجوز بودند درخواست لایحه میکردند.
وی با اشاره به سخنان موگرینی گفت: یکی از دوستان دولت گفته است که ما منتظر مجوز هستیم حتی بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب. من خواهش دارم که یکی از اعضای تیم مذاکرهکننده امروز جواب خانم شرمن را بدهد. من از روی متن میخوانم که چه حرفی زده است. ما در مورد طرح صحبت میکنیم نه برجام. وندی شرمن عضو ارشد تیم مذاکرهکننده گفته است« هیچ یک از بخشهای طرح یک فوریتی مجلس مانع اجرایی شدن برجام نیست که نیاز امروز ما و کاخ سفید باشد» یکی این صحبتها را تکذیب کند.»
وی همچنین با اشاره به ادامه صحبتهای وی در خصوص برجام گفت: او که خود مسئول مذاکرهکننده است دارد این حرفها را میزند ما تکذیب نمیکنیم پس یکی حرفهای او را تکذیب کند.
عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا ما نباید حساس باشیم که بعد از اجرای برجام به چه میزان تحریمها باقی میماند؟ پس باید در طرح ببینیم که اگر طرف مقابل تحریمها را بازگرداند به بهانههای تروریسم و حقوق بشر تحریمها را بازگرداند تکلیف چیست. چند سال دیگر نه من و شما و نه تیم مذاکرهکننده و نه دولت هستند و همه عوض میشوند و تنها سند است که حرف میزند. این طرح را در عرض کمتر از دو ساعت در کمیسیون بررسی کرده و کمیسیون اصلی که ۵۰ روز به بررسی آن پرداخته است را رها میکنند.
بذرپاش در خاتمه مطرح کرد: در اینکه برجام حفرههای امنیتی دارد شکی نیست. اعضای کمیسیون بودند و دیدند که مسئولان نظامی چه حفرههای امنیتی و نگرانکنندهای را در برجام ذکر کردهاند ما نباید این مسئله را در طرح ببینیم ما طرح صیانت را تصویب کردیم ولی هیچکدام از بندهای آن اجرا نشد. اکنون نیز این طرح را تصویب کرده و اجرا نمیکنید و بعد میگوییم نتوانستیم آن را اجرا کنیم. پس چرا شما اصرار میکنید چیزی را تصویب کنید که قرار نیست اجرا کنند. کسی منتظر شما نیست، کسی دنبال شما برای تصویب نیست.
رسایی در تذکر آییننامهای:
برخی وزرای دولت حاضر به دفاع از برجام در مجلس و شورایعالی امنیت ملی نشدند
به دنبال آن حجتالاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی اظهار داشت: این دو اصل قانون اساسی صراحت دارد که تمامی موافقتنامهها باید به صورت لایحه به مجلس بیاید. در واقع دولت باید این موافقتنامهها را در هیأت دولت به تصویب برساند و سپس به شکل یک لایحه به مجلس تقدیم کند.
وی افزود: برجام یک موافقتنامه است و نمیشود آن را توجیه کرد اما دولت حتی برجام را در هیأت دولت هم نبرده است و برخی از وزرا حتی حاضر نشدند در جلسه کمیسیون برجام و در شورایعالی امنیت ملی از برجام دفاع کنند.
نماینده تهران در مجلس همچنین یادآور شد: دولت برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه نداد، در حالی که دولت حاضر نشد چنین لایحهای به مجلس بدهد ما داریم آن را به شکل یک طرح در مجلس مطرح کرده و به صورت ضمنی، برجام آن را تأیید میکنیم و جای سؤال است که آیا دولت باید برای ما ریلگذاری کند یا ما برای دولت ریلگذاری کنیم؟
وی همچنین گفت: دولت قانونشکنی کند، لایحه ندهد، بعد ما را مجبور کند که طرح ارائه دهیم، آن هم طرحی که به صورت ضمنی برجام را تأیید میکند. بنده مخالفتی با برجام نمیکنم اما از آقای رئیسجمهور و آقای ظریف میپرسم شما که میگویید برجام باعث شده ابرقدرتها در مقابل ایران تعظیم کنند، پس چرا لایحه آن را به مجلس نمیدهید؟
رسایی متذکر شد: ما با یک طرح داریم چیزی را که باید در قالب لایحه به مجلس ارائه شود را تصویب میکنیم. آن هم طرحی که از سوی افرادی تهیه شده که ۵ نفر از آنها نامهای نوشتند و ۱۶۵ امتیاز برای برجام برشمردند و بعد هم همین افراد چنین طرحی را آوردند و میگویند چون برجام عیب دارد، باید با یک طرح آن را مشروط کنید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح به صورت ضمنی برجام را تأیید میکند، دولت باید لایحه برجام را تقدیم مجلس کند و ما آن را مورد بررسی قرار میدهیم.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار رسایی گفت: استناد شما درست نیست چرا که در این اصول قانون اساسی گفته شده که موافقتنامهها باید به تصویب مجلس برسد.
حسینی در موافقت با کلیات طرح برجام:
توافق هستهای حاصل ۲ و به عبارتی ۱۲ سال مذاکره است/ در عرصه خارجی باید آرمانگرای واقعبین باشیم
سید بهلول حسینی نماینده مردم میانه در موافقت با کلیات طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام از وکلای ملت خواست نسبت به توافق هستهای نگاه بخشی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه مبادا بدون در نظر گرفتن واقعیتها فقط به فکر ایدهآلها و آرمانها باشیم، گفت: در عرصه خارجی باید آرمانها مدنظر قرار گیرد اما ما بایستی در این عرصه هم آرمانها را مدنظر قرار دهیم و هم واقعبین باشیم.
حسینی یادآور شد: این توافق حاصل ۲ و به عبارتی ۱۲ سال مذاکره خصوصاً در ماههای اخیر است در این مدت برادران مؤمن ما زحمات زیادی کشیدند.
«شاید همانطوری که آقای ظریف گفت به آنچه خواستیم نرسیدیم اما به آنچه باید رسیدیم».
وی همچنین خاطرنشان کرد: به قول آقای رئیس جمهور ما به طرف مقابل سه گل زدیم و دو گل خوردیم که این نشاندهنده دیپلماسی هوشمند و نرمش قهرمانانه است.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برخی دوستان چنان با برجام مخالفند که گویا ما راههای بهتری پیشرو داریم، خاطرنشان کرد: ما نمایندگان ملتیم و باید منعکسکننده نظریات اکثریت جامعه باشیم حال امروز اکثریت جامعه تنشزدایی و رابطه سودمند را طلب میکنند.
وی از همکاران خود خواست به کلیات این طرح رأی مثبت دهند.
توکلی: نقل برخی حقایق از سند برجام به مذاق عدهای از نمایندگان خوش نیامد/ رئیس مجلس از حیثیت کمیسیون ویژه برجام دفاع نکرد
در ادامه احمد توکلی نماینده مردم تهران در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آییننامه داخلی مجلس، اظهار داشت: طبق این بند هیأت رئیسه موظف به دفاع از شأن و حیثیت مجلس است.
وی با بیان اینکه برخورد عدهای از نمایندگان با گزارش کمیسیون برجام اصلاً مناسب نبود، گفت: عدهای از نمایندگان به روش کمیسیون ویژه برجام اعتراض کردند که این اعتراض آنان نابجا بود، کمیسیون برجام ۴۰ روز زحمت کشید و حقایقی از برجام را نقل کرد که برخی از نمایندگان خوششان نیامد اما بعد از ارائه گزارش کمیسیون برجام، ۵ نفر از نمایندگان طی بیانیهای به این گزارش اعتراض کردند.
توکلی خطاب به لاریجانی گفت: شما به عنوان رئیس مجلس باید از حیثیت کمیسیون ویژه برجام دفاع میکردید اما این اتفاق نیفتاد.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به توکلی گفت: ما همیشه از مصوبات کمیسیونها دفاع میکنیم چون کمیسیونهای مجلس جزو ارکان پارلمان هستند.
در واکنش به نطق بذرپاش
بروجردی: در کمیسیون امنیت سه ساعت برای تدوین طرح برجام زمان اختصاص دادیم
پس از مخالفت مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس با کلیت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طی تذکری گفت: آقای بذرپاش عضو تهیهکنندگان طرح (هستند) این طرح نه به معنای تهیهکننده بلکه به این معنا که در روند تدوین آن حضور داشتند.
وی یادآور شد: ما در نشستهایی با حضور ۴ عضو فراکسیون اصولگرایان و ۳ عضو فراکسیون رهروان در سه جلسه تمام ابعاد موضوع را بررسی و پیشنهادات خود را ارائه کردیم و در نهایت طرح تدوین شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون بررسی طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام اظهار داشت: در کمیسیون سه ساعت پیرامون این موضوع وقت گذاشتیم، آقای رسایی نیز در همان نشست طرح جایگزینی را ارائه کرد که رأی نیاورد. اگر رأی ملاک است دیگر این حرفها چیست.
قاضیپور در اخطاری قانونی:
اجازه نفوذ آمریکا به ایران را نمیدهیم/ دولت باید لایحه برجام را تقدیم مجلس میکرد
به دنبال آن نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی، اظهار داشت: ما سرباز ولایتیم و رهبر انقلاب حکم دادند که مجلس شورای اسلامی باید برجام را بررسی کند.
وی با بیان اینکه ما هم با برخی از نمایندگان همنظر هستیم که دولت باید لایحه برجام را تقدیم مجلس میکرد، گفت: عدهای از نمایندگان که این موضوع را مطرح میکنند، خودشان طرحی در رابطه با برجام را آماده و تدوین کرده بودند، ما نمیخواهیم در طرح برجام دست دولت را باز بگذاریم.
قاضیپور گفت: رهبر معظم انقلاب باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی را تأیید کنند و بدون تأیید ایشان، مصوبات این شورا قابلیت اجرا ندارد، ما اجازه نمیدهیم آمریکا به کشورمان نفوذ کند و مردم ایران را به دو دسته موافقان و مخالفان برجام تبدیل کند، همه ما سرباز ولایتیم و باید طرح مربوط به برجام را بررسی کنیم.
اعتراض و تجمع شماری از نمایندگان مقابل تریبون هیأت رئیسه مجلس
روح الله حسینیان نماینده مردم تهران که تذکر آییننامهای و اخطار قانون اساسی داشت از نمایندگان دعوت کرد در اعتراض به نحوه اداره جلسه در جلوی صحن و در مقابل هیأت رئیسه تجمع کنند.
گزارش خبرنگار فارس حاکی است علی لاریجانی که اداره جلسه را بر عهده داشت: در این هنگام با طرح این پیشنهاد که دو مخالف و دو موافق دیگر طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برجام هر کدام ۱۵ دقیقه صحبت کنند رأیگیری به عمل آورد.
وی با اشاره به اینکه در آیین نامه داخلی مجلس آمده است که مجموع مذاکرات باید حداکثر ۳ ساعت باشد افزایش موافقان و مخالفان را به رأی گذاشت که با رأی نمایندگان به تصویب رسید.
ردپای گزارش کمیسیون ویژه کجای طرح پیشنهادی است؟/طرحهای مهم باید دو شوری رسیدگی شوند
الیاس نادران نیز در جریان مخالفت با کیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام گفت: تقاضا میکنم که موافقتها و مخالفتها با دقت انجام شود تا تصمیمی اتخاذ کنیم که برای خوشایند کسی نباشد.
وی افزود: اگر دولت احتیاج میدید که باید مصوبهای از مجلس داده شود که براساس آنچه که در طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام پیشنهاد شده مورد تصویب قرار گیرد چرا چنین کاری نکرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی نمایندگان میگویند در تهیه طرح مذکور با شورای امنیت و فراکسیونهای مختلف هماهنگیها به عمل آمده است. بنده نه تابع فراکسیونهای مختلف هستم و نه تابع شورای عالی امنیت ملی بنده تابع مصوبات،آییننامه داخلی مجلس و قانون اساسی هستم. قانون اساسی چنین اختیاری را به هیچ فراکسیونی و شورای عالی امنیت ملی نمیدهد. مجلس مطابق اصول قانون اساسی و مطابق آیین نامه داخلی باید به موضوع رسیدگی کند و طبق آیین نامه داخلی هم رسیدگی دو شوری است.
نادران اضافه کرد: وقتی طرحی دارای اهمیت است و زمانی که یک موافقتنامه مهم در دستور کار قرار میگیرد باید دو شوری مورد رسیدگی قرار گیرد و نه یک شوری.
وی افزود: به فرض که بازار منتظر تصمیمات برجام و تصویب و یا عدم تصویب آن باشد.دولت چرا معطل کرده و چرا وزرا دو سال و نیم است که دست روی دست گذاشتهاند. آن زمانی که دولت دستشان نبود می گفتند ۲۰ درصد مشکلات کشور به تحریمها مرتبط است امروز که دولت دستشان است از ابتدای کار دولت دست روی دست گذاشتهاند و در حوزه اقتصادی کار را به جایی رساندهاند که وزرای دولت از ناکارآمدی و کم کاری و از فشاری که به اقتصاد کشور آمده دادشان درآمده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت:مسئولان دولتی میگویند که ما هر روز از تحریمها ضرر میکنیم. اگر ما از تحریمها هر روز ضرر میکنیم و در این دو سال و نیم مسئولیتش برعهده مسئولین دولتی است و از ۲۶ مهر به بعد برعهده دیگران است و مسئولیت کار تا ۲۶ مهر را چه کسی میپذیرد.
دولت مسئولیت و فشار اقتصادی و معیشتی را میپذیرد که مابقی ان را به گردن دیگران میاندازد.
نادران خاطرنشان کرد: دولت چرا ناکارآمدی خود را به گردن تحریم میاندازد. قرار بود اقتصاد مقاومتی اجرا شود چه شد.
وی افزود: اینکه در بند ۱ طرح پیشنهادی فتوای رهبر معظم انقلاب رهبری در حرام بودن استفاده از سلاح هستهای قانونی شده و این یعنی اینکه ما در مجلس مصوب میکنیم که فتوای رهبر معظم انقلاب درست است. را قانونی است و اشکالی ندارد این کار وهن ماست، وهن رهبری است و یا که داریم دیگران را بازی میدهیم. در پس این نوشتهها چیست؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کمیسیون ویژه بررسی برجام ۴۰ روز متن برجام را مورد رسیدگی قرار داد و گزارشی را منتشر و در صحن علنی مجلس قرائت کرد رد پای این گزارش در کجای طرح پیشنهادی مشاهده میشود. کمیسیون امنیت ملی باید پاسخ دهد اشکالاتی که در کمیسیون ویژه بررسی برجام مورد رسیدگی قرار گرفته کدام یک از دغدغههای مطرح شده در طرح پیشنهادی رفع شده است.
نادران خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها مجلس هفتم را به خاطر وضع قانون الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی مصوب سال ۱۳۸۴ مورد تقدیر قرار دادند و مجلس در طرح پیشنهادی خود همین قانون و مصوبه سه ماه قبل مجلس که با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی و اعمال نظر رئیس و بعضی از بزرگان مجلس لغو میشود.
وی افزود: در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هستهای آمده است که طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی اگر بناست توافقنامه ای به تصویب برسد باید به صورت لایحه از مسیر دولت به مجلس بیاید و این مصوبه در طرح پیشنهادی جدید لغو می شود و این کرامتی است که از این طرح خارج میشود. طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام یک مصوبه است برای ذلت ایران و خط کشیدن بر روی همه آرمانهای ملت ایران.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: عده ای با کلیات و جزییات طرح پیشنهادی موافقند که خودشان میدانند و عده ای هم به تصور اینکه به کلیات رای دهند بعد در جزییات خواهند توانست پیشنهادات خود را جایگزین کنند به کلیات رای می دهند که من خطاب به گروه دوم میگویم شما یا آقای رئیس را نشناخته اید یا ساده لوحی میکنید برای اینکه فکر میکنید چیزی را میشود تصویب کرد و جایگزین آنچه کرد که کمیسیون امنیت ملی در صحن تقدیم کرده است. این تجربه در دو سه روز آینده مشخص میشود.
حسینیان در اخطار قانونی:
سند برجام را به رسمیت نمیشناسیم/ توافق هستهای موجب سلطه بیگانگان بر کشور میشود
حجتالاسلام روحالله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۳ قانون اساسی، اظهار داشت: هر گونه قراردادی که موجب سلطه بیگانگان بر منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شمول کشور شود، ممنوع است.
وی افزود: نگویید که ایران انپیتی را پذیرفته پس نظارت را پذیرفته است، بین نظارت و سلطه بیگانگان تفاوت وجود دارد، نظارت به این معناست که ناظر میآید و اعمال یک کشور را زیر نظر میگیرد، هر گاه انحرافی در اقدامات آن کشور پیدا شود، ناظر مربوطه اعلام میکند، ولی دخالت و سلطه بیگانگان چیز دیگری است.
حسینیان با بیان اینکه در چند جای برجام اجازه داده شده که بیگانگان درباره ایران تصمیمگیری کنند، گفت: طبق قانون اساسی این سلطه بیگانگان محسوب میشود. سلطه به این معناست که در امور کشور مدنظر دخالت میکنند، در سند برجام ۱۰ سال، ۱۵ سال یا ۲۵ سال جمهوری اسلامی ایران از توسعه و تحقیق محدود شده است و به بیگانگان اجازه دادیم پس از این مدت نسبت به اقدامات ایران نتیجهگیری کنند، لذا این یک سلطه در اقتصاد کشور است و سلطه علمی محسوب میشود.
وی همچنین گفت: در مورد موشکهای بالستیک نکاتی در سند برجام مطرح شده که سلطه بیگانگان بر ایران محسوب میشود، طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی یکی از وظایف رهبر معظم انقلاب تعیین سیاستهای کلی نظام است، رهبر معظم انقلاب بارها خطوط کلی نظام درباره مذاکرات هستهای را تعیین و اعلام کردند، اما متأسفانه آقای ظریف و آقای صالحی بارها در این مذاکرات از خطوط قرمز تعیینشده توسط رهبر معظم انقلاب عبور کردند، «برجام عبورگاهی از خطوط قرمز رهبری است»، این اقدام تیم مذاکرهکننده مغایر اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.
نماینده تهران در محلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی مقاولهنامهها و موافقتنامهها باید پس از تصویب در مجلس به امضای رئیسجمهور برسد، الآن رئیسجمهور میگوید من امضا نمیکنم، وزیر امور خارجه هم میگوید امضای من نمادین است، چرا مجلس وارد کاری شود که اصل آن غیرقانونی است، ما اصلاً برجام را به رسمیت نمیشناسیم که بیاییم به خاطر آن طرحی ارائه دهیم.
وی بر همین اساس تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نمیتواند در مورد موضوعات غیرقانونی تصمیمگیری کند. چرا مسئولیت برجام را به گردن مجلس میاندازید.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار حسینیان گفت: طبق قانون اساسی مجلس باید موافقتنامهها را بررسی کند، بررسی برجام در مجلس و طرح مذکور اجرای همین اصول قانون اساسی است، گفتید هر گونه قراردادی که موجب سلطه بیگانگان شود، غیرقانونی است، ما این سخن را قبول نداریم، برجام سلطه بیگانگان نیست، اگر نظارت آژانس بر معادن ۲۵ سال است، سلطه بیگانگان محسوب میشود؟
وی همچنین گفت: آژانس همین الآن بر نطنز نظارت میکند، آیا این سلطه بیگانگان است؟ ما میخواهیم مشکل تحریمها را حل کنیم، وقتی ما عضو آژانس هستیم و انپیتی را پذیرفتهایم، این نظارتها جزء همان انپیتی است و سلطه بیگانگان محسوب نمیشود.
لاریجانی در پاسخ به زاکانی:
اینکه نظرات دبیرخانه اعمال نشد را تکذیب میکنم/ فکر نکنید پشت پردهای وجود دارد
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات زاکانی مبنی بر مخالفت با کلیات طرح برجام اظهار داشت: آقای زاکانی چند نکته بیان کردند که باید به آن توجه کرد یکی اینکه این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و طرح را بنده دادهام و دیگری اینکه ایشان دو بار طرح را به مقام رهبری دادند و ایشان جواب نداند.
وی افزود: هر دوی این سخنان درست نیست ما نباید از مقام رهبری اینگونه نقل کنیم. مقام رهبری علنی گفتهاند من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمیکنم، بنده هم همین حرف را زدم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اما در حل این مسئله رهبری فرمودند مجلس تصمیم بگیرد. آیا مجلس فقط همان مطلبی است که کمیسیون برجام ارائه داد؟ آیا مقصود رهبر معظم انقلاب همان بود که کمیسیون برجام گزارشی دهد و تمام شود، ظاهراً این نیست.
لاریجانی در ادامه مطلب خود متذکر شد: مجلس باید تصمیم بگیرد، ما در مشاورهای که داشتیم گفتیم راههای اینچنینی نیز وجود دارد اگر من از قبل این پیشبینیها را نمیکردم امروز شما میگفتید چرا مدیریت نشد. لذا بحثهای اولیهای مطرح شد.
وی همچنین اضافه کرد: موضوع به دبیرخانه ارجاع شد آقایان زاکانی و جلالی را خود بنده به دبیرخانه معرفی کردم که طرح را با دبیرخانه آماده کنید. آقایان نیز در دبیرخانه فردی مشخص کردند و طرح را منقح کردند. اینکه نظرات دبیرخانه اعمال نشد را حتماً تکذیب میکنم، شب گذشته ساعت ۷، آقای شمخانی نزد بنده بودند و ما از ابتدا تا انتها این طرح را بررسی کرده و با نظر دبیرخانه همه قبول کردند که اجرا شود. ایشان هم اکنون حاضر هستند اتفاقاً بنده به ایشان گفتم امروز در مجلس حاضر شوند که روشن شود چیزی در پشت صحنه نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: ما این کار را انجام دادیم چرا که یک مسئله ملی است. من فرمایش آقای زاکانی را تأئید میکنم که یک مسئله ملی است. در مسئله ملی باید توافق شود موضوع هستهای مسئلهای است که به رهبری مربوط میشود بنابراین ما رهبری را مطلع کردیم ما که نباید نظر ایشان را میگرفتیم چون اگر نظر ایشان گرفته میشد دیگر مجلس نمیتوانست خلاف آن نظریه را دهد.
رهبر معظم انقلاب بنا نیود در خصوص برجام نظری بدهند
لاریجانی در ادامه متذکر شد: اینکه گفتهاند رهبر معظم انقلاب نظری ندادهاند رهبری بنا نبود نظر بدهند بنابراین حق این بود که ما رهبری را مطلع کنیم که کردیم.
وی اضافه کرد: همیشه طرحهای مربوط به هستهای از طریق دبیرخانه انجام و هماهنگ میشد و ما این کار را انجام دادیم نهایتاً دیشب هم از ابتدا تا انتهای طرح را خواندیم.
وی ادامه داد: مطلبی که آقای زاکانی مبنی بر بیانیه بودن طرح زدند حرف آقای شمخانی نیست چرا که از آقای شمخانی پرسیدند این یک بیانیه است؟ ولی ایشان گفتند خیر نکات مهمی در آن وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چرا با دست خودتان یک چیز را خراب میکنید؟ ما با هماهنگی کار کردیم. مباحث با هماهنگی داخل مجلس صورت گرفت، ما چه باید میکردیم.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: یکی دو ماه پیش بنده آقای حداد را در یکی از مجالس دیدم و ایشان، گفت در این مسئله چه باید انجام دهیم و بنده پیشنهادات خود را ارائه دادم و ایشان گفتند بنده نیز همین مسائل به ذهنم رسید. بنابراین از همگرا بودن نمایندگان در مجلس سخن گفتم. از اواسط بحث در کمیسیون برجام نیز آقای زاکانی را در جریان گذاشتم و گفتم با دبیرخانه همکاری کنید که پس از گزارش برجام یک طرحی وجود داشته باشد وگرنه میخواهید چه کار بکنید.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایشان نیز این کلیات را قبول داشت. بنده در این بین به آقای جلالی هم گفتم که همکاری کنند تا فراکسیون به نتیجه برسند سپس با حضور آقای حداد و دوستانی مانند آقایان زارعی، نبویان و دهقان جلسهای داشتیم و سیر بحث را مشخص کردیم و مقرر شد سه نفر از هر دو فراکسیون بنشینند و بر روی طرح مقدماتی کار کرده و نظرات خود را اعمال کنند.
وی ادامه داد: پس از آن آقایان توکلی، زارعی، بذرپاش، حقیقتپور، جلالی و بروجردی چهار نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فراکسیون رهروان ولایت سه جلسه برگزار کردند. در این جلسات برخلاف گفته آقای زاکانی جلسه آخر آن نزد خود بنده برگزار شد و نظرات دو فراکسیون عمل شد.
لاریجانی گفت که این متن واحده قبلی نبود بلکه پیشنهاد اصولگرایان بود ما متن را عوض کردیم تنها یک مورد بود که آقایان میخواستند بندی را اضافه کنند و ما توافق نکردیم چرا که دو فراکسیون باید توافق کنند. ما این اضافه کردن بند را مصلحت نمیدانستیم که بعد بررسی کردم و دبیرخانه نیز مصلحت نمیدانست که این کار انجام شود.
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: بقیه موارد اعمال شد بطوریکه همه گفتند ما امضاء کنیم و حتی آقای زاکانی گفتند من به شرطی امضاء میکنم که گزارش کمیسیون برجام زودتر خوانده شود، ولی ما گفتیم ما نمیتوانیم این تعهد را بدهیم. این مسیر همگرایی پیش رفته است اگر حرفی از دبیرخانه به دفتر میزنند خلاف است، دفتر رابط دارد و آن رابط آقای حجازی است که باید به بنده بگوید و حرفهای آنها را بنده در عین امانتداری به شما منتقل میکنم اگر هم بحث دبیرخانه است که بنده دیشب از ابتدا تا انتها بررسی کردیم و آقای شمخانی قبول کردند و نظرات اعمال شد و قبول کردند که طرح خوبی است و اینکه از نظرات دیگران گفته میشود ما نمیدانیم و این واقعیت قضیه بوده است.
وی در ادامه عنوان کرد: این که عدهای میگویند طرح عقب بیفتد یا آن را رد کنیم چند نظر در مجلس وجود دارد. عدهای نظر بر این دارند که برجام را رد کنیم بنده نیز نظر آنها را محترم میبینیم البته من مخالف این کار هستم. دومین نظر این است که ما برجام را به دولت برگردانیم و بگوییم که آنها لایحه بدهند و دوباره به مذاکره بنشینیم و این در شرایط فعلی تیر در تاریکی است ولی در هر حال یک نظر است.
فکر نکنید پشت پردهای وجود دارد
لاریجانی به دیگر نظرات نیز اشاره کرد و ادامه داد: نظر سوم این است که ما به دولت اجازه بدهیم در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که باید به تصویب رهبری برسد و ملاحظاتی که ما ذیل آن میآوریم بتوانند برجام را اجرا کنند که در مورد تهدیدات خارجی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این طرح اصلاً یک بیانیه نیست، متذکر شد: بند دیگری نیز مربوط به لغزشها است. مثلاً در خصوص نیروهای مسلح و موشکی که ما صریح گفتیم باید تقویت شود یا در خصوص نفوذ سیاسی و فرهنگی ما فرمایش رهبر معظم انقلاب را اجرا کردیم.
لاریجانی ادامه داد: اینکه میگویند ما میخواهیم هماهنگی بیشتری انجام دهیم مانعی نیست ولی ما هماهنگی را شروع کردهایم که برخی نظر آقایان عوض شد. فکر نکنید پشت صحنهای وجود دارد همه چیز همین است و هیچ چیزی عوض نشده است.
وی عنوان کرد: در آییننامه قید شده است هیأت رئیسه میتواند طرحها را به این کمیسیون ارجاع دهد ولی ما به دلیلی ارجاع ندادیم و دلیل آن روشن است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از روز اول مخالفت میکرد و میگفت شما وظیفه اساسی این کمیسیون را به کمیسیون دیگری دادهاید و ما گفتیم کمیسیون ویژه به دلیل اهمیت آن میخواهد گزارشی تهیه کند.
لاریجانی در پایان عنوان کرد: کمیسیون امنیت ملی کمیسیونی است که چهار طرح هستهای دیگر نیز از آن استخراج شده است. به علت مشغله و اختلافاتی که در کمیسیون ویژه وجود داشت صلاح ندیدیم گزارش به آن ارجاع داده شود. ما دیدیم که ممکن است این طرح به تعویق بیفتد و به کمیسیون دیگری ارجاع دادیم این کجا خلاف قانون است؟ ما به وظیفه خود عمل کردیم. هیأت رئیسه نیز رأی داده است و یک نظر فردی نبوده لذا این تذکر وارد نیست.
حسینیان در اخطار قانونی:
سند برجام را به رسمیت نمیشناسیم/ توافق هستهای موجب سلطه بیگانگان بر کشور میشود
حجتالاسلام روحالله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۳ قانون اساسی، اظهار داشت: هر گونه قراردادی که موجب سلطه بیگانگان بر منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شمول کشور شود، ممنوع است.
وی افزود: نگویید که ایران انپیتی را پذیرفته پس نظارت را پذیرفته است، بین نظارت و سلطه بیگانگان تفاوت وجود دارد، نظارت به این معناست که ناظر میآید و اعمال یک کشور را زیر نظر میگیرد، هر گاه انحرافی در اقدامات آن کشور پیدا شود، ناظر مربوطه اعلام میکند، ولی دخالت و سلطه بیگانگان چیز دیگری است.
حسینیان با بیان اینکه در چند جای برجام اجازه داده شده که بیگانگان درباره ایران تصمیمگیری کنند، گفت: طبق قانون اساسی این سلطه بیگانگان محسوب میشود. سلطه به این معناست که در امور کشور مدنظر دخالت میکنند، در سند برجام ۱۰ سال، ۱۵ سال یا ۲۵ سال جمهوری اسلامی ایران از توسعه و تحقیق محدود شده است و به بیگانگان اجازه دادیم پس از این مدت نسبت به اقدامات ایران نتیجهگیری کنند، لذا این یک سلطه در اقتصاد کشور است و سلطه علمی محسوب میشود.
وی همچنین گفت: در مورد موشکهای بالستیک نکاتی در سند برجام مطرح شده که سلطه بیگانگان بر ایران محسوب میشود، طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی یکی از وظایف رهبر معظم انقلاب تعیین سیاستهای کلی نظام است، رهبر معظم انقلاب بارها خطوط کلی نظام درباره مذاکرات هستهای را تعیین و اعلام کردند، اما متأسفانه آقای ظریف و آقای صالحی بارها در این مذاکرات از خطوط قرمز تعیینشده توسط رهبر معظم انقلاب عبور کردند، «برجام عبورگاهی از خطوط قرمز رهبری است»، این اقدام تیم مذاکرهکننده مغایر اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.
نماینده تهران در محلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی مقاولهنامهها و موافقتنامهها باید پس از تصویب در مجلس به امضای رئیسجمهور برسد، الآن رئیسجمهور میگوید من امضا نمیکنم، وزیر امور خارجه هم میگوید امضای من نمادین است، چرا مجلس وارد کاری شود که اصل آن غیرقانونی است، ما اصلاً برجام را به رسمیت نمیشناسیم که بیاییم به خاطر آن طرحی ارائه دهیم.
وی بر همین اساس تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نمیتواند در مورد موضوعات غیرقانونی تصمیمگیری کند. چرا مسئولیت برجام را به گردن مجلس میاندازید.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار حسینیان گفت: طبق قانون اساسی مجلس باید موافقتنامهها را بررسی کند، بررسی برجام در مجلس و طرح مذکور اجرای همین اصول قانون اساسی است، گفتید هر گونه قراردادی که موجب سلطه بیگانگان شود، غیرقانونی است، ما این سخن را قبول نداریم، برجام سلطه بیگانگان نیست، اگر نظارت آژانس بر معادن ۲۵ سال است، سلطه بیگانگان محسوب میشود؟
وی همچنین گفت: آژانس همین الآن بر نطنز نظارت میکند، آیا این سلطه بیگانگان است؟ ما میخواهیم مشکل تحریمها را حل کنیم، وقتی ما عضو آژانس هستیم و انپیتی را پذیرفتهایم، این نظارتها جزء همان انپیتی است و سلطه بیگانگان محسوب نمیشود.
تذکر آییننامهای زاکانی نسبت به عدم ارجاع طرح برجام به کمیسیون تخصصی
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۱۹ مهر در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: تذکر من عدم رعایت آییننامه در سیر رسیدگی به طرح یک فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام است.
وی با اشاره به اینکه تذکر بعدی او عدم ارجاع این طرح به کمیسیون تخصصی است خاطرنشان کرد: کمیسیون برجام ۴۰ شبانهروز تلاش کرد تا بتواند ابعاد مختلف و پیچیده این توافقنامه را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد کمیسیونهای مجلس به تصویب رسید و در صحن منعکس شد اما جنابعالی - لاریجانی - طرحی را که از دو ماه قبل آماده کرده بودید در دستور گذاشتید.
بر این اساس لاریجانی در اینجا پاسخ داد تذکر شما قبلاً توسط دیگر نمایندگان مطرح شده و پاسخ داده شده است که زاکانی در جواب گفت: شما اتهام دروغ به من زدید من صبح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بودم، صحبتهایی که دیروز بعدازظهر با آقای شمخانی کرده بودید مطرح شد و مسئول مربوطه گفت آقای لاریجانی درست مطلب را منتقل نکرده است.
رئیس مجلس توضیح داد: من دیشب با شخص آقای شمخانی صحبت کرده بودم از اول تا آخر طرح را با هم خواندیم بعد شما رفتید از یک نفر دیگر پرسیدید.
گزارش خبرنگار حاکی است زاکانی با پافشاری بر اینکه لاریجانی وی را متهم به سخن کذب کرده است، گفت: شما میخواهید از این طرح دفاع کنید خب دفاع کنید اما منطق ما را هم بشنوید.
لاریجانی در پاسخ گفت: من سیر مسئله را طرح کردم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اکثر توافقهای فراکسیون اصولگرایان درباره طرح مزبور رعایت نشده است، گفت: آقای زارعی میتوانند در این باره توضیح دهند.
بر این اساس رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: اشهدوا بالله تا آخر با هم توافق کردیم به جزء یک مورد؛ اینکه طرح بنده نیست که من از آن دفاع کنم این یک طرح ملی است. آیا من از آن بهرهای دارم؟ شما طوری میگویید که انگار من از آن نفعی میبرم.
طلا در مخالفت با کلیات طرح برجام
با توافق مخالف نیستیم/به دنبال گرفتن حق قانونی ملتیم
حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در مخالفت با کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، به بیان تفاوتهای نگاه مقاومت و سازش پرداخت.
وی با بیان اینکه آنچه برگ برنده آقای ظریف در پای میز مذاکرات جریان مقاومت بود، خاطرنشان کرد: ما در سال ۸۲ به توافق نرسیدیم و در آن زمان تجهیزات خود را پلمپ کردیم اما امروز همین برگ برنده ما را در این مسیر یاری کرد.
وی این سوالات را پرسید که امروز برنامه جامع اقدام مشترک چگونه به مجلس آمده؟ شماره چاپ و تاریخ آن کجاست؟ پیوست آن کجاست؟
طلا با بیان اینکه ما چیزی را بررسی میکنیم که نمیدانیم کجاست و چه پیوستهایی دارد، خاطرنشان کرد:آقای روحانی پیشتر گفتهاند ما چیزی را امضا نکردهایم پس در چنین وضعیتی ما امروز چه چیزی را بررسی میکنیم؟
نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری اینکه در دوره قبل گفتند ترجمه توافق اشتباه دارد، خاطرنشان کرد: همین باعث شد ترجمه ها را جمع کرده و متن جدیدی را توزیع کنند، در چنین شرایطی ما چگونه به این متن اطمینان داشته باشیم؟
وی با تأکید بر اینکه ما مخالف توافق و رفاه مردم نیستیم، خاطرنشان کرد: ما مخالف این طرحیم زیرا این طرح اصول اصلی ما و دغدغههای نظام را محقق را نمیکند.
طلا اضافه کرد: ما مخالف این پرینتیم چون گفتمانی را حاکم میکند که با اصول انقلاب در تضاد است، مخالفیم چون به استقلال کشور لطمه میزند،
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد که با توافق انجام شده ما ۱۵ سال وارد محدودیت میشویم و این برای کشور مفید نخواهد بود.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری درباره برجام دو نکته اصلی را بیان کردهاند، در بیان این دو نکته گفت: اول اینکه ایشان تأکید کردند توافق بررسی شود که از همین رو کمیسیون ویژه تشکیل و نهایتا گزارش آن قرائت شد. دوم اینکه تأکید کردند من در رد یا قبول توافق دخالتی نمیکنم.
نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید مجدد اینکه با توافق و رفاه مردم مخالف نیست، خاطرنشان کرد: ما امروز به دنبال گرفتن حق قانونی مردمیم. ما مخالف اینیم که عزت و شرف ملت زیر سوال برود. البته باید بگویم منظورم این نیست که طرح همکاران باعث این موضوع شده اما باید همکاری بیشتری برای جمعبندی در این زمینه داشته باشیم.
این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: در آن حادثه چیزی که مؤثر بود دیپلماسی خنده نبود بلکه صلابت و مواضع حیدرگونه مقام معظم رهبری بود؛ در آن روزها که افراد نمیدانستند چه باید بکنند مقام معظم رهبری با صلابت حیدرگونه قصه را برگرداند و اگر امروز به عزیزان ما توهین نمیشود به خاطر این است نه به خاطر دیپلماسی خنده.
لاهوتی در تذکر خود در صحن علنی مجلس
ما باید به جای بررسی طرح جدید گزارش کار دولت از مذاکرات را مورد بررسی قرار دهیم
در ادامه آن مهرداد لاهوتی در تذکر بند «د» ماده ۱۱۲ آئیننامه داخلی مجلس گفت که بر اساس بند «د» این ماده مدت نطق برای مسائل مهم مربوط به سیاست خارجی از قبیل عهدنامهها و موافقتنامههای بینالمللی حداکثر ۳ ساعت و برای هر ناطق حداکثر ۱۵ دقیقه لحاظ خواهد شد.
وی افزود: بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام هم مصداق مسائل مهم در سیاست خارجی و همین که عهدنامهها و موافقتنامهها در آن لحاظ شده است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس اظهار داشت: نکته دیگر این است که ما در خلال مذاکرات یک طرح دوفوریتی که رئیس مجلس آن را نیز مدیریت کرد در قالب اصل ۱۲۵ قانون اساسی اجازه داده که مذاکرات خود را بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی دنبال کنند. بند دیگر آن این بود که تحریمها لغو و گزارش مذاکرات نیز به مجلس ارائه شود.
لاهوتی خاطرنشان کرد: دولت نیز به این مصوبه عمل کرد و بر اساس همان دوفوریتی که ما تصویب کردیم مذاکرات خود را انجام داد و تحریمها را لغو و مصوبات شورای عالی امنیت ملی را رعایت کرد و گزارش آن را به مجلس ارائه کرد.
وی افزود: ما در شرایط کنونی باید گزارشی که دولت از انجام مذاکرات و توافق به مجلس داده، بررسی کنیم و اشکالات آن را به دولت گوشزد کنیم نه اینکه طرح دیگری را ارائه کنیم.
زاکانی در مخالفت با طرح اجرای برجام:
طبق برجام تحریمها لغونشدنی و مسیر شکایت ایران مسدود است
همچنین علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام، گفت: ما امروز در یک گردنه حساسی از تاریخ قرار داریم.
وی با اشاره به اینکه به تعبیر شورای نگهبان ۷ موافقتنامهای که در آن تعهد ایجاد شده باشد باید به مجلس ارائه شود، گفت: دولت تدبیر و امید به مجلس بیاعتنایی کرد و علاوه بر آن از خطوط قرمز هستهای نیز در توافق عبور شد.
زاکانی با اشاره به اینکه تیم مذاکرهکننده هستهای قوانین مصوب مجلس درباره موضوع هستهای کشور در سالهای ۸۴ و ۹۲ را مدنظر قرار نداد، گفت: قانون مصوب سال ۸۴ درباره بازنگری در مورد همکاری ایران با MPT به تعبیر رهبر انقلاب جزو بهترین قوانین صد ساله کشور است.
وی همه ادعاهای شکل گرفته درباره برجام را نادرست خواند و افزود: گفتند برجام سایه جنگ را از سر کشور برمیگیرد در حالی که همه اذعان دارند که سایه جنگ به واسطه اقتدار ایران از سر کشور برداشته شده است.
زاکانی با تصریح بر این نکته که ما هنوز ذیل ماده ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد هستیم، گفت: آقای ظریف گفتند اگر ما توافق نمیکردیم فروش نفت به صفر میرسید در حالی که آماری که از آمریکا منتشر میشود این را رد میکند. اگر کسانی میخواهند کشور را بحرانی نشان دهند خود باید توضیح دهند ما در اوج تحریمها ۱.۹ میلیون بشکه نفت میفروختیم.
وی افزود: اعلام کردند که برجام تحریمها را لغو میکند اما هیچ تحریمی جزء ۴ و نصفی که جزو دستورات رئیس جمهور آمریکا بود حذف نمیشود.
رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی تمام پیشفرضها راجع به مذاکرات هستهای را نادرست برشمرد و گفت: تیم مذاکرهکننده هستهای در جزئیات با هیچ کس هماهنگ نبود و به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون برجام شورای عالی امنیت ملی در جریان این امور نبود و کمیته هستهای جلسات آن چنانی نداشت لذا آنچه اعلام میکنند یک کلیاتی است زیرا دولت علاقه نداشت برجام در مجلس بررسی شود.
وی با یادآوری تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه اگر تحریمی لغو نشود ما تأسیسات هستهای خود را در زمین جمع نخواهیم کرد، پرسید کجای دغدغه رهبری رعایت شده است؟ آقای لاریجانی هم مخالف آمدن برجام به مجلس بود و در مصاحبهای گفت نظر رهبری بود که برجام در مجلس بررسی شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از اعتراض خود به کمیسیون امنیت ملی سخن گفت و با اشاره به اینکه این کمیسیون از کارشناسان برای بررسی طرح یک فوریتی بهره نگرفته است، خاطرنشان کرد: در زمینه برجام اعلام شده است که ظرف ۲۴ ساعت از هر جا که خواستند میتوانند بازدید کنند.
زاکانی با تأکید مجدد بر اینکه تحریمها لغو شدنی نیست، گفت: سخنان آقای عراقچی، صالحی و ظریف با هم تناقض دارد؛ ما فهمیدیم که ۵ سند درباره توافق هستهای وجود دارد که اولی برجام و دومی قطعنامه شورای امنیت است.
وی ادامه داد: سومین سند برنامه بلندمدتی است که آقای عراقچی گفت همین برجام است اما آقای صالحی در جلسه کمیسیون گفت در حال تدوین است؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سند چهارم توافق محرمانه میان ایران و آژانس است که به ما عنوان شد کلیاتی از آن را میتوانیم مطرح کنیم اما سند پنجم بین ایران و آمریکا امضا شده است.
وی مسیر شکایات و حقخواهی ایران را در برجام مسدود دانست و اظهار داشت: من از آقای عراقچی پرسیدم ما به کجا میتوانیم شکایت کنیم ایشان پاسخ داد باید به خدا شکایت کنیم. اگر میخواستیم به خدا شکایت کنیم که دیگر مذاکره نمیکردیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تیم مذاکرهکننده هستهای نتوانسته است حقوق اساسی ایران را از گرگهای اروپایی و آمریکایی بگیرد، تصریح کرد: قرار نیست اگر این تیم نتوانست حق ما را بگیرد ما به این طرح رأی موافق دهیم.
نکو در موافقت با کلیات طرح اجرای برجام:
جوسازیها درباره طرح اجرای برجام درست نیست/نباید جناحی یا سیاسی با موضوع هستهای برخورد شود
ابراهیم نکو نماینده مردم رباطکریم در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی به عنوان آخرین موافق کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب با و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، اظهار داشت: مجلسی که عصاره ملت است، نباید به بیان برخی مطالب بپردازد، بیان برخی موضوعات در صحن علنی و از تریبون پارلمان صحیح نیست و هیأت رئیسه مجلس موظف به برقراری نظم پارلمان است.
وی با بیان اینکه رفتار عدهای از نمایندگان مجلس منجر به دو قطبی شدن جامعه میشود که با فرمایشات رهبر معظم انقلاب مغایرت دارد، گفت: بعد از امضای توافق هستهای و برجام، یک شوکی به اقتصاد کشور وارد شد و مشکلاتی به وجود آمد که تکلیف آنها را باید مشخص کنیم، نمایندگان باید شرایط کارگران کشور و فضای اقتصادی حاکم بر جامعه را ببینند و سپس درباره برجام نظر دهند، امروز تولید ما با رکود مواجه شده است.
نکو همچنین یادآور شد: بیایید در موعد مقرر بررسی برجام را به اتمام برسانیم، به نوعی اقتصاد کشور ارتباط مستقیم با برجام دارد، چرا امروز به قانون بیاحترامی میکنیم، این ایده که بخواهیم تفکرات خودمان را به دیگران غالب کنیم، صحیح نیست.
وی با بیان اینکه بهتر است از حاشیه درست کردن خودداری کنیم که در شأن مجلس نیست، تصریح کرد: طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی شده است، ما باید به مصوبه کمیسیون امنیت ملی احترام بگذاریم، این کمیسیون تشخیص داده که برخی پیشنهادات نمایندگان مطرح نشود البته پیشنهادات دیگری هم وجود دارد که میتواند تغییرات دیگری در جزئیات طرح مذکور به وجود آورد.
نماینده رباطکریم در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: ما باید تصمیمی بگیریم که مصالح انقلاب و نظام در آن دیده شود، چرا مجلس را دوقطبی کنیم و نمایندگان را به خودی و غیرخودی تقسیم کنیم، همه ما سربازان ولایت هستیم و امروز باید با همکاری یکدیگر به وظیفه خودمان عمل کنیم.
وی با بیان اینکه ما به کمیسیون ویژه برجام خسته نباشید میگوییم، تصریح کرد: اعضای کمیسیون برجام به طور دقیق توافق هستهای را بررسی کردند، اجازه دهید این گزارش به قضاوت نمایندگان مجلس گذاشته شود قضاوت نمایندگان را هم بپذیرید.
وی با اشاره به تدوین طرح یک فوریتی مربوط به برجام توسط دو فراکسیون مجلس، گفت: وقتی خود فراکسیونها عقلایی را انتخاب کردند تا این طرح را بررسی کنند، باید به تصمیم آنها احترام بگذاریم، آنان با بهرهگیری از مراجع بالادستی این طرح را تدوین کردند، طرحی که راه سلطه بیگانگان را میبندد، چرا جناحی و سیاسی به طرح مربوط به برجام نگاه میکنیم.
وی با بیان اینکه طرح یک فوریتی اقدام متناسب ایران در قبال برجام دارای مخالفانی است که به دو دسته تقسیم میشوند، مخالفانی که منصف هستند و مخالفانی که ما را به فحش و ناسزا کشیدند، چرا اینگونه جوی را درست کردید و هر روز به ما پیامک میدهند که یک بار برجام را مطالعه کنید، باید بگویم همه ما برجام را خواندهایم و سوگند یاد کردهایم به قانون پایبند باشیم، از همه نمایندگان تقاضا میکنم این جوسازیها را ایجاد نکنند که درست نیست.
نماینده رباطکریم در مجلس بر همین اساس یادآور شد: در بندی از این طرح به فتوای رهبر معظم انقلاب اشاره شده است، نظرات نمایندگان مجلس در طرح یک فوریتی اعمال شده، کجای این طرح انحراف است، این طرح عین کمک به بهتر اجرایی شدن برجام است. کلیات برجام نشان میدهد که منافع ما تأمین شده است.
نکو در پایان خاطرنشان کرد: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام یک طرح مهم و محکمی در جهت تقویت سند توافق هستهای است که باید مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد.
جلالی در تذکر آییننامهای در صحن علنی:
تعبیر ذلتبار بودن طرج اجرای برجام توهین به کمیسیون امنیت ملی است
سپس کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شوای اسلامی در تذکری آییننامهای هنگام بررسی طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، گفت: آقای زاکانی گفتند این مصوبه برای ذلت ملت ایران است که این توهین به کمیسیون امنیت ملی است و توهین به امضاکنندگان این طرح و طراحان آن.
وی از اعتراض همه امضاکنندگان نسبت به این تعبیر خبر داد و اظهار داشت: این ادبیات فاخری نیست که برادران ما به همکاران خود توهین کردند. چرا که ما الان نیاز داریم در آرامش و در یک فضای غیراحساسی مطالب خود را مطرح کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی رسانهها تلاش میکنند صف یزید و امام حسین (ع) درست کنند که این فضای رسانهای هم شایسته ایران نیست.
وی مخالفان طرح اجرای برجام را افرادی دلسوز خواند و خاطرنشان کرد: تقسیم موافقان و مخالفان بدین نحو غلط است.
لاهوتی در اخطاری قانونی:
مجلس نمیتواند در ماهیت و مفاد مذاکرات هستهای تغییری ایجاد کند
در این بین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، در اخطاری با استناد به اصل ۱۲۵ قانون اساسی، اظهار داشت: همه موافقتنامهها و مقاولهنامهها بین ایران و دیگر کشورها به صورت لایحه از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شود و نمایندگان آن را بررسی و تصویب کنند.
وی با بیان اینکه ما نمیتوانیم در ماهیت و مفاد مذاکرات در موافقتنامهها تغییری ایجاد کنیم، گفت: در همه موافقتنامههایی که در قالب لایحه تقدیم مجلس شده، نمایندگان این موضوع را رعایت کردند اما اگر امروز بخواهیم با تصویب این طرح تغییری در روند مذاکرات هستهای بدهیم،عملا مذاکرات را باطل کردهایم.
لاهوتی در پایان گفت: طرح مربوط به اجرای برجام یا باید رد شود یا تائید، ما نمیتوانیم با تغییر در جزئیات این طرح، تغییری در روند مذاکرات ایجاد کنیم و نباید این اتفاق بیفتد.
انتهای پیام/۱۳۷
کد مطلب: 33063