به گزارش قم نیوز، در گذر از سطح شهر آنچه که در همه جا دیده میشود ماشین میکسر بتن و جرثقیل و میل گرد و از این دست ابزار آلات است، پروژههای متعدد شهری در سراسر شهر، قم را به کارگاهی از پروژههای شهری بدل کرده است، مسئلهای که بار سنگینی بر دوش شهرداری قم گذاشته است و امروز در فاصله حدود ۹ ماهی که از روی کار آمدن شهردار جدید قم میگذرد به نظر میرسد پروژههای شهری از بن بستی که در آن گرفتار شده بود تا حدودی خارج شده و سیر قابل قبولی را به جز در برخی از پروژههای محدود در پیش گرفته است.
عماریاسر این روزها یکی از پرسرو صداترین خیابانهای شهر است، خیابانی که با توجه به نقش مهم و کلیدی ارتباطی خود تعداد زیادی از پروژههای عمرانی را در دل خود جای داده است، تجمعی از تقاطعهای در دست ساخت این خیابان را بر سر زبانها انداخته است، پروژههایی که بار سنگینی بر دوش شهرداری گذاشته است در این میان اما روند برخی ازآنها از جمله تقاطع غیر همسطح ۱۵ خرداد به مدت حدود دو سال به بن بست خورده بود و سیر لاک پشتی آن صدای اهالی منطقه را درآورده بود که چند وقتی هست که با روند قابل قبولی در حال پیشرفت است و شهردار قم قول بهره برداری از این پروژه را تا نیمه اول سال ۹۵ داده است.
عماریاسر، ورودی شهر
عماریاسر در حالی در آینده یکی از مهمترین و پرترددترین خیابانهای شهر قم خواهد شد که امروز با تجمعی از پروژههای عمرانی دست و پنجه نرم میکند که قرار است در آینده کمربندی قم را به میدان سپاه در خیابان جمهوری وصل کند، پروژهای سنگین که از سال ۴۴ تصویب شده و حالا نیم قرن از آن میگذرد و عملیات اجرایی آن در فازهای مختلف همچنان ادامه دارد.
اهمیت این محورجایی بیشتر میشود که بدانیم این محور جاده گرمسار را به مرکز شهر متصل میکند، این را علیرضا خاکی رئیس سازمان نوسازی، بهسازی و زیباسازی اطراف حرم شهرداری قم گفت و افزود: عماریاسر در آینده و با اجرای پروژههای عمرانی متفاوت خیابان ورودی شهرخواهد شد.
به گفته خاکی ورودی عماریاسربا اتصال به کمربندی امام علی (ع) آغاز میشود، بلوار ۱۵ خرداد رینگ دوم عماریاسر بوده که تقاطعش در دست اقدام است، بعد از آن از محورهای تاریخی شهر قم یعنی آذر و چهارمندان میگذرد، در ادامه مسیر کوچه بیگدلی را قطع میکند و بعدها از خیابان دورشهر یا فاطمی و ریل راه آهن میگذرد و در آخر به بلوار جمهوری میرسد.
معضلی به نام تملک
فاز ۵ پروژه عماریاسر از جمله پروژههای سنگین شهرداری است که به صورت منسجم از سال ۹۲ آغاز شده است این پروژه ۱۵۰۰ متر پيش بيني شده كه از اين مقدار حدود ۱۲۰۰ متر آن در محدوده بافت فرسوده شهر قم قرار گرفته و از میدان معلم در عمار یاسر تا میدان سپاه در خیابان جمهوری را در برمی گیرد، پروژهای که با سد بزرگی به نام تملک مواجه شده و همین امر سبب شده است که با وقفهای طولانی مواجه شود.
رئیس زمان نوسازی، بهسازی و زیباسازی اطراف حرم شهرداری قم افزود: بعد از خیابان آذر با اجرای فاز ۵، پروژه دو سطحه پیشبینی شده و زیرگذر غدیر ادامه خواهد یافت، وی در رابطه با مناطقی که در محدوده تملکی این پروژه قرار میگیرند، خاطر نشان کرد: ابتدای عباس آباد، محدوده کوچه صدوق در خیابان دورشهر، حدفاصل دور شهر تا ریل راه آهن و از ریل تا میدان سپاه جمهوری در محدوده طرح تملکی این پروژه قرار میگیرند که تنها خیابان محدوده ریل راه آهن تا میدان سپاه جمهوری آماده است.
این پروژه اما با سد بزرگی به نام تملک مواجه شده است، خاکی در این رابطه افزود: تملکهایی صورت گرفته است و همچنان در حال انجام است، اما به علت گستره وسیعی که دارد کار به کندی پیش میرود و حدود ۳۱ درصد تا به امروز تملک شده است.
نزدیک به ۷۰۰ واحد معارض در مسیر این پروژه قرار دارد که تا به امروز حدود ۱۷۰ پلاک تملک شده و حدود ۵۰۰ پلاک هم باقی مانده این آماری است که خاکی از روند اجرای این پروژه داد و در رابطه با میزان هزنیه ی این پروژه عنوان کرد: ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تا به امروز فروخته شده اما میزان هزینههای این طرح متغییر است و هنوز نمیتوان مقدار قطعی هزینه این طرح را مشخص کرد، تا به امروز نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان پرداخت غرامت نقدی داشتهایم و بالای ۱۵۰ میلیارد تومان هم غیر نقدی پرداخت کردهایم.
پروژهای که در اولویت نیست
فاز ۵ عمار یاسر در حالی امروز تقریباً فراموش شده است که به گفته معاون عمرانی شهردار قم این پروژه با توجه به پروژههای نیمه تمام متعدد شهرداری قم در اولویت نیست، علیرضا قاری قرآن در رابطه با مراحل اجرایی ساخت فاز ۵ عماریاسر، اظهار داشت: این پروژه هم مانند دیگر پروژههای شهر قم مدتی طولانی دچار بی شگونی و توقف طولانی مدت شده بود، با توجه به اینکه یکی از سنگینترین پروژههای شهری قم به دلیل تعداد تملکهای بالاست و فعلاً شهرداری قم کار احصا هزینههای انجام شده در این پروژه و همچنین میزان تملکات صورت گرفته و میزان باقی مانده را انجام داده است.
وی در رابطه با وضعیت پیشرفت پروژه فاز ۵ عماریاسر هم گفت: نقشه راهی از فاز ۴ و ۵ عماریاسر تهیه و همه هزینههای لازم ومیزان تملکات احصا شده تا در برنامه ریزی شهرداری برای اجرای این پروژه لحاظ شود ولی با توجه به پروژههای در دست انجام شهرداری این پروژه در حال حاضر از پروژههای اولویتدار شهرداری نخواهد بود.
معاون امور زیربنایی و شهرسازی شهرداری قم اما اقدام به اجرای عملیات عمرانی فاز ۵ را در در گرو یافتن منبع مالی خاص عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به صورت موازی با پروژههای دیگر بهدنبال این مسئله هم هستیم که در صورت به دست آوردن یک منبع مالی کار اجرایی این پروژه را هم کلید بزنیم.
عماریاسر در آینده و بعد از اتمام پروژههای متعدد به خیابان ورودی شهر بدل شده و به نوعی تابلویی از منظر شهری است که هر مسافری در ابتدای ورود خود به شهر قم با آن مواجه میشود به همین سبب اجرای پروژههای شهری در کنار زیباسازی و حفظ منظر شهری از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، خاکی درمورد برنامههای شهرداری در رابطه با این پروژه عنوان کرد: این پروژه برنامههای تکمیلی زیادی نیاز دارد و تنها با اختصاص بودجه شهرداری نمیتوان این پروژه را به اتمام رساند، باید با طرحهای درآمدی از جمله فروش اوراق مشارکت راه را برای ادامه پروژه باز کرد، این طرح از ابتدا با بدنه دیده شد تا در سیما و منظر شهری نمود مناسبی داشته باشد، کاربریهای پیش بینی شده هم ترکیبی ازکاربری مسکونی، تجاری، درمانی و فرهنگی و اقامتی است و سعی شده در کل مسیر بیشتر کاربریهای شهری، منطقهای و خدماتی در نظر گرفته شود.
پروژههای متعدد عماریاسر وقتی میتوانند پاسخگوی سرمایه گذاریهای انجام شده باشند که همه آنها در کنار هم باشند، در واقع تونل غدیر، تقاطع سه سطحه ۱۵ خرداد، تقاطع امام علی و در نهایت فاز ۵ عمار یاسر وقتی در کنار هم قرار گیرند از عماریاسر بلواری خواهند ساخت که میتواند ورودی کلان شهر قم لقب بگیرد، در واقع اهداف روان سازی ترافیک شهری جایی عملی میشود که فاز ۵ این پروژه هم ساخته شود چرا که با سر ریز شدن بار ترافیک یک بلوار ۵۰ متری به خیابانی ۲۰ متری یعنی خیابان معلم امروزی عملاً سیاست شهرداری در روان سازی ترافیک شهری محقق نشده و در آینده شاهد ترافیک سنگینی در انتهای عماریاسر و مرکز شهر خواهیم بود و اینجاست که به اهمیت این پروژه پی خواهیم برد، پروژهای که البته با وجود میزان تملکات فراوانش راه سختی را نوید میدهد، مسئله که تنها با بودجه کلان حل نخواهد شد و همراهی و همیاری مردم و ساکنان این مناطق را طلب میکند.
انتهای پیام/130