سرویس شهری قم نیوز: مونوریل قم، این روزها، نقل بسیاری از محافل است. از شهردار گرفته تا استاندار تا نمایندگان مجلس، همگی بر اجرای این پروژه شهری تاکید دارند. چرا که فارغ از بحثهای حاشیهای، متوجه شدهاند که راه حل بخشی از مشکل ترافیک قم، مونوریل است. سیستمی مطمئن که این روزها در دنیا به طور گسترده به خدمت گرفته شده است و امتحان خود را پس داده است و در عین حال برای حجم مسافر مسیر پیش بینی شده پردیسان قم، بسیار مناسب است.
از سوی دیگر سرعت اجرای پروژه مونوریل چه از نظر تئوری و چه براساس تجربه پیمانکار فاز یکم این پروژه، آن چنان بالاست که لقب سریعترین پروژه استان قم برازنده آن است. با این اوصاف، سوالی که مطرح میشود این است که چرا با وجود شرایط مناسب کاری و مالی، عملیات اجرایی فاز 2 پروژه مونوریل آغاز نمیشود؟
برای پاسخ به این سوال، باید پرونده فاز 2 پروژه مونوریل را باز کرد. مونوریل قم از همان ابتدای طرح ریزی، از مبداء پارک سوار شمالی واقع در حاشیه اتوبان کاشان تا پردیسان پیش بینی شده بود اما برای اجرایی شدن کار و باز شدن پروژه، ابتدا یک فاصله 7 کیلومتری اجرا شد که در مناقصه مرحله اول، مشارکت مپنا ـ کیسون که هر دو از جمله شرکتهای بسیار موفق در سطح ملی و بین المللی به شمار میآیند، برنده این مناقصه شدند.
اهمیت حضور این دو شرکت در قم شاید برای بسیاری از خوانندگان پوشیده باشد چرا که این دو شرکت از جمله معتبرترین پیمانکاران در سطح منطقه خاورمیانه و حتی جهان می باشند. به عنوان مثال تنها کارخانه لوکوموتیو سازی خاورمیانه در اختیار شرکت مپناست و این در کنار دیگر کارهای این شرکت نظیر ساخت نیروگاههای عظیم است. از سوی دیگر شرکت کیسون نیز که یک شرکت ایرانی است و در صدها پروژه عمرانی مانند پل یادگار امام تهران و متروی اهواز خوش درخشیده است و در عین حال در کارنامه خود احداث مسکن در ونزوئلا و برتری بر تمامی پیمانکاران خارجی را دارد، بال دیگر کنسرسیوم سازنده فاز 1 مونوریل قم است.
با وجود چنین پیمانکارانی، امید میرفت که پس از پیشرفت قابل قبول فاز 1، مناقصه فاز دوم نیز برگزار شود و با انتخاب پیمانکاری که هم از توانایی و سابقه در ساخت مونوریل برخوردار باشد و هم قیمت مناسبی را ارائه کند، این فاز نیز همزمان با فاز 1 پیش برود. در واقع اهمیت شروع به کار فاز دوم، کمتر از فاز یک نیست چرا که با ساخته شدن کل پروژه مونوریل، می توان نسبت به تامین واگن های آن به میزان بیشتر و با هزینه کمتری اقدام کرد و در عین حال امکان ساخت واگن ها در کارخانجات داخلی مانند کارخانه مپنا، وجود دارد.
با توجه به اهمیت فاز دوم، در مهرماه سال 1388،
سردار محمد رویانیان، ریيس وقت ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور، خبر از آغاز فعالیت اجرایی مونوریل به سمت پردیسان تا یک هفته بعد داد. وعدهای که رویانیان داد در زمان ریاست وی بر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، عملی نشد؛ چرا که بحثهای اجرایی بر سر مدیریت وقت سازمان قطار شهری، اجازه برداشتن چنین قدمهایی را به این سازمان نمیداد. از سوی دیگر فاز دوم نیاز به مناقصه داشت که برگزاری آن کار یک هفته نبود.
شهریور ماه 1390 استاندار وقت قم،
وعده جدیدی درباره برگزاری مناقصه فاز دوم مونوریل داد که باعث خوشحالی مردم به ویژه مردم منطقه پردیسان شد. حجت الاسلام موسی پور گفت که دو ماه دیگر مناقصه برگزار می شود یعنی در آبان ماه 1390 تکلیف فاز دوم مونوریل روشن می شود.
"حجتالاسلام والمسلمین موسیپور در ادامه سخنان خود تسریع در طراحی و برگزاری مناقصه فاز دوم پروژه منوریل تا منطقه پردیسان را ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: اجرای فاز اول پروژه منوریل از پارکسوار شمالی تا حرم مطهر علاوه بر تسهیل در نقل و انتقال زائرین تاثیر زیادی در کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر خواهد داشت اما اجرای فاز دوم این پروژه نیز برای رفاه همشهریان و انتقال آنها به منطقه پردیسان ضروری است و باید مناقصه فاز دوم تا دو ماه آینده برگزار شود."
وعده استاندار وقت قم اگر چه به شکل کامل محقق نشد، اما در آبان ماه 90، سازمان قطار شهری قم، ف
راخوان ارزیابی کیفی پیمانکاران طرح و ساخت(مناقصه فاز ۲ مونوريل قم) را منتشر کرد. از این به بعد، اجرای فاز 2 پروژه مونوریل قم وارد مرحله جدی تری شد و شرکت های ایرانی برای ساخت فاز 2 این پروژه وارد رقابت شدند.
در اینجا ذکر این نکته ضروری است که در پروژههایی مثل مونوریل، علاوه بر قیمت، صلاحیت پیمانکار برای ساخت پروژه نیز مد نظر باید باشد و یکی از عوامل مهم تعیین صلاحیت، سابقه در ساخت مونوریل است. بی تردید با در نظر گرفتن چنین مسائلی، پیمانکار فاز 1 پروژه، اگر در مرحله ارائه قیمت، حاشیه مورد نظر و قانونی را پوشش دهد، در ساخت فاز دوم پروژه ای مانند مونوریل که دقیقا ادامه فاز اول است، اولویت دارد. در واقع واگذار کردن چنین پروژه ای به هر دلیل به شرکتی دیگر که سابقه ساخت مونوریل را ندارد، مانند این است که یک ساختمان 20 طبقه توسط دو شرکت ساخته شود. یکی تا طبقه دهم را بسازد و بعد شرکت دیگری که هیچ تجربه ای در ساخت چنین ساختمانی ندارد، برای ساخت 10 طبقه بعدی اقدام کند!
در واقع منطقی است مشابه آنچه که در پروژه مترو قم اتفاق افتاد، پسر از برآورد هزینه توسط کارفرما، فاز دوم با ترک تشریفات به پیمانکار فاز اول که صلاحیت اجرایی و فنی خود را ثابت کرده است، واگذار می شد تا مردم قم شیرینی سرعت در فاز 2 را در حالی که مانعی مانند تعیین نحوه عبور از جلوی حرم، در آن وجود ندارد؛ می چشیدند.
به هر حال مناقصه فاز دوم پروژه مونوریل برگزار شد. افشای جزییات این مناقصه صحیح نیست اما به نظر می رسد جریانی سیاسی از خارج از قم، در اعلام برنده این مناقصه، کارشکنی می کند. ذکر جزییات این جریان سیاسی و عقبه اقتصادی آن در این مقطع به صلاح نیست.
مردم قم فارغ از بحث های سیاسی، به طور جدی منتظر اعلام نتایج مناقصه فاز 2 مونوریل هستند و امیدوارند که قانون و مقررات در این مناقصه همانند سایر فعالیت های سازمان قطار شهری، کاملا رعایت شود و این سازمان که اکنون با هدایت رییس جدید خود، فعالیت می کند، ازین آزمون نیز موفق بیرون بیاید.
انتهای پیام/101