شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : 30770
منبع : پایگاه خبری تحلیلی قم فردا
بانوی کارآفرین قمی:

زائرین به جزء زیارت و سوهان از قم شناختی ندارند

قم نيوز : قم نیوز: بانوی کارآفرین قمی بابیان این‌که باید از ظرفیت صنایع‌دستی در قم استفاده بیشتری شود، گفت: متأسفانه علیرغم ورود میلیون‌ها زائر به شهر قم، زائرین به جزء زیارت و سوهان از قم شناختی ندارند.
زائرین به جزء زیارت و سوهان از قم شناختی ندارند
به گزارش قم نیوز، روز بیستم خرداد مصادف شده است با روز جهانی صنایع‌دستی، روزی که حداقل برای مردم ما با توجه به عقبه تاریخی کشورمان یادآور خلاقیت گذشتگان و حتی نسل امروز است اما این صنعت این روزها حال‌وروز خوبی ندارد و تمامی متولیان صنایع‌دستی از نبود عرضه محصولات در استان ناراضی‌اند که همین مورد ما را بر آن داشت با یکی از کارآفرینان برتر صنایع‌دستی به گفتگو بنشینیم.

لطفاً خودتان معرفی از چگونگی انتخاب این شغل بگویید؟
زهرا غلامی هستم که ۱۰ سال است کار سراجی یا همان چرم‌دوزی انجام می‌دهم و در حدود ۵ سال پیش بنا به پیشنهاد دوستانم در اصفهان این کار را به قم آوردیم.

از مراحل کار سراجی بگویید؟
در ابتدا متأسفانه چون چرم در قم تولید نمی‌شود و به‌ناچار باید چرم که ماده اصلی این کار است را از تهران، اصفهان و همدان تهیه کنیم، بعد از الگو کشی، با استفاده از کاتر کار برش‌کاری انجام می‌شود و چون سوزن از چرم طبیعی عبور نمی‌کند باید با سمبه سوراخ‌هایی در چرم ایجاد کنیم و بعدازآن کار دوختن صورت می‌گیرد.

چه محصولاتی تولید می‌کنید؟
تمام مدل‌های کیف اعم از پول، مجلسی، اداری و انواع جاکلیدی را تولید می‌کنیم.

تعداد کارگاه‌هایی که در قم مشغول به این کار هستند؟
تنها کارگاه موجود استان همین کارگاه است ولی حدود سه سال است که پای آموزش این رشته به فنی و حرفه‌ای و آموزش در مدارس بازشده است و ما در اینجا هم در قالب آموزشگاه صنایع‌دستی کار آموزش هنرجویان را با مدرک سازمان میراث فرهنگی انجام می‌دهیم.

به چه میزان تاکنون کارآفرینی داشته‌اید؟
تا امروز تعداد زیادی در این زمینه آموزش‌دیده‌اند ولی حدود ۱۲ نفر از خانم‌ها هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند که بعد از برش‌کاری تحویل آن‌ها می‌دهیم و آن‌ها کار خیاطی آن را انجام می‌دهند

بازار کار محصول شما در استان به چه صورت است؟
متأسفانه بازار کار در استان قم بسیار ضعیف است و ما چیزی حدود ۱۰ درصد محصولات را در بازار قم عرضه می‌کنیم و مابقی را به استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور صادرمی کنیم.

علت ضعف بازار قم در بازار قم در چیست؟
عدم شناخت کار و همچنین عدم‌حمایت مسئولین استانی باعث شده آن‌چنان‌که بایدوشاید نتوانیم فعالیتی در قم داشته باشیم و خود را به بازارهای خارج از استان دل‌خوش کرده باشیم.

مشکل اصلی در این زمینه چیست؟
بزرگ‌ترین سد راه ما در این زمینه نداشتن بازارچه صنایع‌دستی است و متأسفانه مسئولان در شهرداری و استانداری در این زمینه همکاری و همیاری ندارند.

علت عدم همکاری شهرداری چیست؟
تاکنون به‌صورت شخصی و حتی خود سازمان میراث فرهنگی پیگیر حل مشکل بازارچه صنایع‌دستی بوده‌ایم و با توجه به زائرپذیری استان ما نیاز به فضایی در ارتباط مستقیم با زائرین داریم که شهرداری بعد از کش‌وقوس‌های فراوان مکان‌هایی که به ما معرفی کرده که نه‌تنها هیچ‌گونه زائری به آن سر نمی‌زند بلکه حتی ۲۰ درصد قمی‌ها به آنجا نخواهند رفت و نرفتن به آنجا فرقی با رفتن ندارد.

اهمیت بازارچه صنایع‌دستی در چیست؟
زمانی که به شهرهای دیگر سفر و از بازارچه‌های سنتی آنجا دیدن می‌کنیم تازه متوجه غربت صنایع‌دستی در قم می‌شویم و این درصورتی‌که ما در این چند سال به همین مکان‌های مدنظر شهرداری هم قانع شده‌ایم ولی تاکنون هیچ‌گونه نتیجه‌ای برای ما در برنداشته است به‌عنوان نمونه نمایشگاه صنایع‌دستی نوروز برای هر شهری امتیاز است و امسال نیز این کار در پارک بنیادی انجام شد که روزانه ۲۰ الی ۳۰ نفر بیشتر بازدیدکننده نداشتیم.

چرا این‌قدر بازدید کم بوده است؟
متأسفانه زائرین که به قم می‌آیند جزء سوهان و زیارت شناخت دیگری از استان ندارند و در این در کنار بازارچه‌های دور از اماکن زیارتی بزرگ‌ترین مشکل است.

شرایط بازار کار در خارج از استان به چه صورت است؟
ما در بازارهای خارج از استان با مشکل دلال روبرو هستیم و ما باید با سود ۲ الی ۳ هزارتومانی به دلال بفروشیم و او با حداقل سود ۳۰ هزارتومانی آن را به فروش می‌رساند و همین موارد باعث شده حتی برای بازپرداخت وام‌های چهار درصد میراث فرهنگی هم با مشکل روبرو هستیم

از صادرات محصولات بگویید؟
کارهای ما برای دانمارک، هلند و کشورهای اروپایی صادر می‌شود ولی متأسفانه داخل استان از محصولات چینی استفاده می‌کنند که بسیار آزاردهنده است.

چه حمایت‌هایی بیشتر نیاز دارید؟
مشکل تمام متولیان صنایع‌دستی عرضه محصولات تولیدی است و اگر کارگاه‌ها خیلی زود از بین می‌روند به خاطر این است که هنرمند محصول تولید می‌کند ولی هیچ‌گونه حمایتی در عرضه محصول آن نمی‌شود.

شرایط حضور در این شغل چگونه است؟
این کار با حداقل سرمایه یک‌میلیون تومانی شما را صاحب یک شغل خانگی خوب می‌کند

آیا واردات بر کار شما تأثیر گذاشته است؟
متأسفانه ماهم شامل آفت واردات از چین شده‌ایم و در کار ما نیز چرم چینی باقیمت پایین وارد کرده‌اند که کیفیت آن از فوم‌های ما هم پایین‌تر است و متأسفانه خانم‌ها نیز به علت عدم شناخت ترجیح می‌دهند کیف چینی‌ بخرند که بیشتر از ۳ یا ۴ ماه مهمانشان نیست و در این زمینه مسئولین باید همتی مضاعف کنند تا تولید داخل بیشتر از این ضربه نبیند.

چه انتظاراتی از مسئولین دارید؟
زمانی که در نمایشگاه‌های استان‌های دیگر شرکت می‌کنیم و وقتی مردم به غرفه استان قم می‌رسند با تعجب می‌پرسند واقعاً این کار برای قم است که این آزاردهنده است و ما در این زمینه از شهردار و استاندار قم انتظار داریم همکاری داشته باشند.

در پایان اگر نکته‌ای باقی‌مانده است بفرمائید؟
ما فقط همکاری سازمان‌ها و نهادها را با میراث فرهنگی می‌خواهیم و چون آن‌ها کوتاهی می‌کنند تلاش سازمان میراث فرهنگی هم به‌جایی نمی‌رسد. ما تنها انتظاری که از آن‌ها داریم این است که فضایی خوب در اختیار ما بگذاریم و بودجه‌ای هم در این رابطه نمی‌خواهیم و خود ما حاضریم با هزینه شخصی این مکان را بسازیم

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgzu9w.ak9zu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما