يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۸
کد مطلب : 31625
مدیرکل منابع طبیعی قم:

۱۰۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی قم در کانون‌ بحرانی تولید ریزگرد قرار دارد

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل منابع طبیعی قم گفت: قم ۴۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی دارد که در این میان ۱۰۵ هکتار در کانون بحرانی تولید ریزگرد قرار دارند.
۱۰۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی قم در کانون‌ بحرانی تولید ریزگرد قرار دارد
به گزارش قم نیوز، سید محمدتقی سجادی با اشاره به اینکه بحث ریزگردها در سنوات اخیر به چالش ملی و حتی فراملی مطرح‌شده است، اظهار داشت: مسئله ریزگردها زندگی روزمره مردم را دچار آسیب کرده است و تاثیرات بسیاری در فعالیت‌های روزمره مردم قم داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه ایجاد ریزگرد به‌نوعی ماحصل برخی از اقدامات و فعالیت‌های نسنجیده انسان است، افزود: از طرف دیگر نیز تغییرات اقلیمی که در دنیا به دست انسان‌ها در حال انجام است و این پیشرفت این روند نقش داشته است.

وی با اشاره به اینکه کانون‌های ریزگرد برخی از عرصه‌های بیابانی هستند که به وضعیت ناپایدار و آسیب‌زا رسیده‌اند، تأکید کرد: استان قم یک‌میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار مساحت دارد که ۴۰۰ هزار هکتار آن عرصه‌های بیابانی هستند.

سجادی با اشاره به اینکه ۱۰۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی کانون‌های بحرانی هستند، خاطرنشان کرد: این کانون‌ها دچار ناپایداری بوده و از طریق عواملی مثل باد حرکت کرده و شرایط را برای جابه‌جایی ریزگردها فراهم می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه بخشی از این ریزگردها منشأ داخلی دارند که در آن بیابان‌ها نقش مؤثری دارند و بخشی منشأ داخلی ندارند که از خارج استان وارد می‌شوند، تصریح کرد: این ۱۰۵ هزار هکتار که شرایط بحرانی دارند در ۴ نقطه قم پراکنده هستند که شامل اطراف کهک، دشت مسئله، حسین‌آباد میش مست و پیرامون شهر قم هستند.

وی با اشاره به اینکه این مناطق بحرانی عرصه‌های رها شده‌ای هستند که عامل انسانی در آن نقش داشته و می‌توانند منشائی برای افزایش ریزگردها باشند، افزود: عوامل انسانی نقش خود را در گسترش و حرکت ریز گردها نشان داده‌اند.

سجادی با اشاره به اینکه تخم و شیارهای رهاشده‌ای که به هر انگیزه‌های در عرصه‌های کشاورزی اتفاق می‌افتند در افزایش ریز گردها نقش دارند، گفت: افرادی هستند که برای ادعای مالکیت زمین یک منطقه را شخم و شیار می‌کنند و رها می‌کنند که به حرکت ریزگردها کمک می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه مناطقی وجود دارد که به‌عنوان سایت نخاله مطرح هستند، افزود: نخاله‌های ساختمانی در حجم وسیع به‌صورت غیر فنی دپو می‌شوند. به جهت ناپایداری نخاله ساختمانی درمقابل عواملی چون باد جابه‌جا می‌شوند و وارد شهر می‌شوند و ریزگردهای ناشی از آن در شهر متراکم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از آن ناشی از جنس سازنده‌هایی هستند که در اطراف شهر قم وجود دارد، تأکید کرد: سازنده‌هایی ناپایدار که در مقابل عوامل طبیعی استقامت لازم را ندارند یکی از عوامل که‌ در وجود ریزگردها است.

سجادی با اشاره به اینکه یکی از عواملی که شاید بتوان گفت تأثیرش از همه بیشتر است بحث معادن روباز شن و ماسه است، افزود: معادنی که در مناطق متفاوت استان پراکنده هستند و به‌صورت غیر فنی بهره‌برداری می‌شوند و رها می‌شوند و سایت‌هایی که به اسم برداشت شن و ماسه خاکی را بهم می‌ریزند، می‌توانند در ایجاد ریز گردها مؤثر باشند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgn39w.ak9qx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما