دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۱
کد مطلب : 32596
قائم مقام مجمع جهانی شیعه شناسی تاکید کرد

آشنایی بیشتر جوانان با ابعاد زندگی امام جواد(ع)

قم نيوز : قم نگار: قائم مقام مجمع جهانی شیعه شناسی گفت: حضرت جواد(ع) جوانترین امام معصوم هستند و خوب است که جوانان ما به این امام همام ارادت خاصی داشته باشند و نسبت به زندگی گهربار ایشان مطالعه زیادی انجام دهند.
آشنایی بیشتر جوانان با ابعاد زندگی امام جواد(ع)
به گزارش قم نگار، حجت‌الاسلام محمدرضا زارع در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جواد(ع) اظهار کرد: حضرت جواد(ع) جوان‌ترین امام معصوم و معروف به باب الحوائج هستند و خوب است که جوانان ما به این امام همام ارادت خاصی داشته باشند و نسبت به زندگی گهربار ایشان مطالعه لازم را انجام دهند.

وی افزود: امام رضا‌(ع) تا سن ۴۰ سالگی فرزندی نداشتند و بسیاری از شیعیان نگران این موضوع بودند که نکند بعد از ایشان دیگر امامی وجود نداشته باشد تا امور شیعیان و مسلمین را اداره کند که به لطف خداوند در سن ۴۰ سالگی امام رضا(ع) و در برخی روایات ۵۰ سالگی ایشان صاحب فرزند پسری شدند.

قائم مقام مجمع جهانی شیعه شناسی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام جواد(ع) بیان کرد: این امام بزرگوار نخستین معصومی هستند که در سنین کودکی یعنی در ۹ سالگی به امامت رسید و به علت کم سن و سال بودن ایشان عده‌ای تلاش کردند این موضوع را زیر سئوال ببرند اما حضرت جواد(ع) با علم و فضلی که داشتند توانستند همه این شیطنت‌ها را خنثی کنند تا برای همه موضوع امامت ایشان ثابت شود.

وی ادامه داد: بعد از اذیت‌هایی که خلیفه عباسی برای حضرت ایجاد می‌کرد موضوع امامت ایشان مورد قبول راهیان راه امامت قرار گرفت و یکی از بزرگان علوی و شیعه به نام علی بن جعفر که برخی معتقد هستند همین علی بن جعفر مدفون در گلزاری شهدای شهر قم است، نعلین امام جواد(ع) را روی چشم می‌گذاشت و می‌گفت با اینکه من ۷۰ سال سن دارم و فرزند امام صادق(ع) هستم، با این فضل و مقام خداوند مرا لایق امامت ندانست و این کودک را لایق دانسته و به امامت برگزید.

وی به نقش و تاثیر امام بر مردم در زمان حیاتش اشاره کرد و افزود: امام جواد(ع) عمر کوتاهی داشتند و بیش از ۲۵ سال عمر نکردند اما در همین عمر کوتاه و شریف شاگردان زیادی را تربیت کردند و برکات فراوانی برای ترویج آیین اسلام و تشیع داشتند و به خاطر آموزه‌های ایشان بزرگانی در بین شیعیان رشد کردند که نقش تاثیرگذاری در جریانات شیعی داشتند.

زارع گفت: حضرت جواد(ع) بر امور مسلمین احاطه کامل داشتند و ابراهیم بن محمد در کتاب بصائر آورده است که حضرت نامه‌ای برای او نوشت و دستور دادند تا زمانی که یحیی بن عمران از دنیا نرفته نامه را باز نکنم، وقتی یحیی فوت شد نامه را در کنار قبر او خواندم و یقین پیدا کردم که امام در خصوص موضوعی به من دستور داده‌اند و من را در این خصوص مامور کرده‌اند. این نقل قول این را می‌رساند که امام در نقاط مختلف وکلا و افرادی داشتند تا وظایف مربوط به ترویج دین را انجام دهند.

وی بیان کرد: عباسیان قصد داشتند تا نسل امام جواد(ع) را به خود متصل کنند به همین علت ایشان را به زور وادار کردند با دختر مامون ازدواج کند تا به این سبب فرزند امام از طرف مادر به عباسیان متصل شود اما به لطف خداوند حضرت از همسر دیگرشان بچه‌دار شدند.

قائم مقام مجمع جهانی شیعه شناسی به نحوه شهادت این امام همام اشاره کرد و افزود: این بزرگوار در مظلومیت کامل و در سن ۲۵ سالگی به دست معتصم عباسی که از محبوبیت و جایگاه امام در بین مردم هراس پیدا کرده بود با زهری که توسط ام‌فضل به ایشان خورانده شد به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcepn8x.jh8woi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما