يکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : 1022
آیت‌الله نوری‌همدانی:

فعالیت‌های تاثیرگذار علما برای جامعه تبیین شود

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید در قم با تاکید بر توسعه معرفی عالمان بزرگ دین گفت: فعالیت‌ها و اقدامات علمای بزرگ دین باید برای جامعه تبیین شود.
فعالیت‌های تاثیرگذار علما برای جامعه تبیین شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در دیدار رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مهم توصیف کردن معرفی علما و خدمات مراجع بزرگ به جامعه اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی با قرار دادن معرفی خدمات و نقش عالمان بزرگ در کنار دیگر فعالیت‌های خود، کار بزرگ و تاثیرگذاری را انجام می‌دهد.

وی بر توسعه این فعالیت‌ها تاکید کرد و گفت: حرکات، رفتارها و سکنات علمای بزرگ پس از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) برای ما سرمشق و راهگشاست.

این مرجع تقلید در مورد ضرورت انجام این فعالیت‌ها به شرایط موجود در جهان اشاره کرد و افزود: امروز دنیا باید بداند با چه فکر و فرهنگی در برابر جبهه غرب و غرب‌زدگان بایستد.

وی تصریح کرد: باید در معرفی این بزرگان به زمان و فضایی که در آن زندگی می‌کردند توجه کرده و به مردم بفهمانیم که نقش و مشی و عملکرد آنها با توجه به آن زمان بسیار تاثیرگذار و مهم بوده است.

‌نوری‌همدانی با بیان اینکه در زمان بنی عباس، شیعه فرصتی برای نشر و گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) پیدا نکرد، گفت: در زمان آل بویه و با روی کارآمدن حاکمان آنها، شیعه توانست نفسی بکشد و اندیشمندانی چون شیخ طوسی، شیخ صدوق و... ظهور کرده و گام‌هایی برای نشر و ترویج فرهنگ شیعه برداشته شود.

وی تاکید کرد: باید تاریخ علما را به گونه‌ای به مردم نشان دهیم تا بدانند در آن زمان خفقان چه گام‌هایی برای نشر اسلام و تشیع برداشته شده است.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که قدیمی‌ترین کتاب، کتاب جامع عباسی تالیف شیخ بهایی است، عنوان کرد: شیخ بهایی این کتاب را برای شاه عباس صفوی نگاشته و در آن مسائل فقه به صورت منظم آورده شده است که مرحوم آخوند خراسانی و آیت‌الله طباطبایی هم بر آن حاشیه نوشته‌اند.

وی با بیان اینکه آخوند خراسانی از نظر علمی، زهد و عبادت در مرتبه بالایی قرار دارد، مشروطیت را مهم‌ترین جریان زندگی آخوند خراسانی دانست و گفت: کسانی مانند شیخ حسین تهرانی، آخوند خراسانی، و میرزای مازندرانی از شخصیت‌‌هایی بودند که مردم را علیه استبداد دعوت به قیام کردند.

‌نوری‌همدانی ادامه داد: مرحوم آخوند خراسانی در مورد جریان مشروطیت، چند‌ بیانیه صادر کرده است که از جمله آن بیانیه‌ای است که به محمدعلی شاه نوشته و باید در کار خود از این بیانیه بهره ببرید تا مردم قدر نظام، انقلاب و مجاهدت علما را بیشتر بدانند.

وی در پایان توصیه کرد: در شهر قم مرکزی برای نشان دادن این فعالیت‌ها در نظر گرفته شود تا زائران و مسافرانی که به قم می‌آیند از آن بازدید کنند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcg.x9qrak9zxpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما