پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : 10325

مشارکت شهروندان موجب کاهش آبگرفتگی می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: معاون خدمات شهری شهرداری قم از آمادگی شهرداری قم برای مقابله با آبگرفتگی در بارندگی‌های روزهای آینده خبر داد.
مشارکت شهروندان موجب کاهش آبگرفتگی می‌شود
به گزارش قم نیوز، جهانبخش نجف‌زاده با اشاره به گزارش‌های هواشناسی مبنی بر بارش احتمالی در روزهای آینده اظهار کرد: شهرداری قم در نخستین اقدام، ستادهای ۲۶ گانه ویژه بحران را در نواحی مختلف شهرداری تشکیل داد.

وی افزود: هر یک از ستادها به ریاست شهرداران مناطق در مواقع بحران تشکیل جلسه خواهد داد و با بهره‌گیری از همه امکانات در راستای پیشگیری و رفع موارد آبگرفتگی اقدام خواهد کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اذعان به وجود نواقصی در زمینه جلوگیری از آبگرفتگی در سال‌های اخیر ابراز داشت: برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در راستای پیشگیری از آبگرفتگی صورت گرفته و در همین زمینه ۲۶۰ نقطه آسیب‌پذیر شناسایی و برای هر کدام راهکارهایی اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه زیرگذرها، سپتیک‌ها و هسته مرکزی شهر اصلی‌ترین نقاط آسیب پذیر هستند، گفت: تیم‌های ویژه برای نقاط مختلف تشکیل شده تا مشکل خاصی نداشته باشیم.

نجف‌زاده با اشاره به موقعیت توپوگرافی رودخانه قمرود عنوان کرد: نهرهای موجود در مناطق ۱۸ تا ۲۰ میلی‌متر ظرفیت دارند که با افزوده شدن آب‌های مناطق دیگر در هنگام بارندگی به آنها، این ظرفیت دوبرابر می‌شود.

وی عدم رعایت اصول بهداشتی و موارد زیست محیطی در مناطق مختلف شهرداری را مورد توجه قرار داد و گفت: تخلیه ضایعات و زباله‌ها و نیز مصالح ساختمانی در نهرها عامل اصلی گرفتگی انهار در مواقع بارندگی است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم حفر چاه‌های جدید در بافت‌های قدیمی شهر را یکی از راه‌های جلوگیری از آبگرفتگی دانست و افزود: با حفر چاه‌های جدید امکان هدایت آب‌ها با کانال‌کشی در آنها فراهم می‌شود که در حال حاضر هزار و ۴۰۰ حلقه چاه فعال در شهر برای رفع آبگرفتگی وجود دارد.

وی در عین حال ابراز داشت: با خرید و تقویت موتور پمپ‌های کف‌کش ثابت و سیار و استقرار آنها در زیرگذرها و سپتیک‌ها توانستیم از تجمع آب در زیرگذرها جلوگیری کنیم.

نجف‌زاده همچنین از برپایی گشت نظارت در چند مرحله با حضور شهرداران مناطق و مدیران ارشد استانی خبر داد و افزود: تاکنون آموزش‌های دوره‌ای برای کارگران نواحی شهرداری به منظور آشنایی بیشتر با راهکارهای مقابله با بارندگی‌ها برگزار شده است.

وی در پایان خواستار مشارکت شهروندان در کاهش مشکلات احتمالی شهر به ویژه در مواقع بارندگی شد و تاکید کرد: سامانه ۱۳۷ به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان است.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcamen6.49nwu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما