شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : 10519

پرورش ماهیان بومی قم در اولویت قرار گیرد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم از لزوم اولویت در پرورش ماهیان بومی در این استان و وجود ۲۰ گونه ماهی بومی خبر داد.
پرورش ماهیان بومی قم در اولویت قرار گیرد
به گزارش قم نیوز، محمود علی رکنی بیان کرد: گونه هایی از آبزیان قم بومی هستند که می توان از آنها استفاده بهینه و اقتصادی کرد و جدای از آنها برخی از گونه های ماهی نیز غیر بومی هستند که چنانچه بخواهند آنها را وارد قم کرده تا تکثیر شوند باید ارزیابی لازم صورت گیرد و فواید و مضرات آن ارزیابی شود.

وی ادامه داد: برای تکثیر ماهیان غیر بومی باید با اعمال مدیریت و بررسی فرایندهای توسعه با توجه به ملاحظات زیست محیطی و با بررسی اثرات زیست محیطی با دیدگاهی مثبت نتیجه گیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بیان کرد: باید مطالعات لازم در خصوص نگهداری ماهیان غیربومی انجام گیرد تا چالش های آن دامن گیر استان نشود.

وی گفت: یک گونه مهاجر زمانی که وارد منطقه می شود ممکن است دارای امراض گوناگونی باشد بنابرین بهتر است تکثیر ماهیان غیربومی به صورت سیستم بسته باشد.

رکنی تصریح کرد: هر یک از حیات وحش دارای جایگاه خاصی هستند و در اکوسیستم نباید یک ماهی غیر بومی در مقام رقابت با ماهی بومی قرار گیرد پس ابتدا باید ماهی بومی گسترش یابد و بعد برای ورود ماهی غیر بومی باید مطالعات و ملاحظات زیست محیطی صورت گیرد.

وی گفت: لازم است برای تکثیر ماهی غیر بومی در قم به صورت علمی رفتار شود تا علاوه بر توجه به فایده مندی اقتصادی به محدودیت های زیست محیطی نیز توجه شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم بیان کرد: ملاحظات مدیریتی، پیش بینی چالش ها و اثرات غیر قابل جبران، طرح های بهسازی و اقدامات اصلاحی و ارزیابی وضعیت می تواند نقش موثری در استفاده اقتصادی از ماهیان داشته باشد.

وی گفت: ۲۰ گونه ماهی بومی در قم وجود دارد که بر اساس مطالعات محققان به این تعداد دست یافته اند.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcf1tdy.w6dxyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما