سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : 10614

بیماران سوختگی قم به استان‌های دیگر منتقل می‌شوند

قم نيوز : قم نیوز: مجروحان حوادث سوختگی در قم به دلیل کمبود امکانات برای درمان به استان‌های همجوار منتقل می‌شوند.
بیماران سوختگی قم به استان‌های دیگر منتقل می‌شوند
به گزارش قم نیوز، انفجار مهیب در یک منزل مسکونی که ۷ نفر - دو خانواده - از شهروندان تبعه افغانستان را زمین گیر کرد، حادثه تلخی است که می‌تواند برای سایر شهروندان در مورد رعایت نکات ایمنی در فصل سرما تجربه باشد، اما تلخ‌تر از این حادثه، انتقال مجروحان به بیمارستان‌های دیگر استان‌ها به دلیل نبود بخش سوختگی مجهز در قم است.

حادثه‌دیدگان این انفجار یک مرد ۵۰ ساله افغانی و همسر و فرزندانش بودند که در شب حادثه، مادر زن مرد افغانی که خانمی ۷۵ ساله است به همراه پسر و عروسش در منزل او مهمان بودند. در اثر این حادثه که به دلیل جمع شدن گاز منواکسید کربن رخ داده، پسر و عروس این خانواده دچار سوختگی ۸۰ درصد شدند.

وضعیت جسمانی این زوج به گونه‌ای وخیم است که به اعتقاد مسئولان مرکز بهداشتی و درمانی نکویی، امکان رسیدگی و درمان برای آنان وجود نداشت و عروس خانواده برای درمان به بیمارستان سوختگی شهر اصفهان منتقل شد.

علاوه بر آن، مسئولان این مرکز درمانی به دنبال رایزنی با بیمارستان شهید مطهری تهران یا بیمارستان سوختگی اصفهان هستند تا یکی دیگر از مجروحان این حادثه را به یکی از این مراکز منتقل کنند.

مادربزرگ این خانواده که ۳۰ درصد سوختگی دارد، به دلیل بالا بودن سن و مشکلات جسمانی دیگر مانند دیابت، باید به بیمارستان مجهز دیگری منتقل شود.

این انتقال‌ها زخم مهلکی بر پیکره بهداشت و درمان استان است که با وجود سکونت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، هنوز از داشتن یک مرکز یا بخش سوختگی مجهز محروم است.

کمبود مراکز بهداشتی و درمانی تخصصی در استانی که سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و توریست‌های داخلی و خارجی است به طور مضاعف دیده می‌شود. اما در این استان تنها یک مرکز سوانح و سوختگی وجود دارد که آن هم مصدومان سوختگی با درصد بالا را به دلیل نبود امکانات و تجهیزات مناسب به مراکز استان‌های دیگر منتقل می‌کند.

استان قم با دارابودن بیش از ۲ هزار واحد صنعتی که بخش زیادی از آنها را صنایع شیمیایی، فلزی، برق، الکترونیک و... به خود اختصاص داده‌اند مستعد ایجاد حوادث فراوان به ویژه در معرض قرار گرفتن کارگران این واحدها با آتش، مواد شیمیایی و ایجاد سوختگی‌های متعدد است.

از سوی دیگر آمار بالای سوختگی‌های ناشی از بروز حوادث برون شهری - با توجه به اینکه قم در مسیر عبور به استان‌های مختلف قرار دارد - و درون شهری و شهروندانی که در حوادث مختلف دچار سوختگی می‌شوند، ضرورت ایجاد بخش سوختگی مجهز در استان را دوچندان می‌کند.

زمانی که مرکز سوانح و سوختگی رحیمی در بیمارستان نکویی قم راه اندازی شد، امیدها برای پذیرش و درمان مصدومان سوختگی بیشتر شد اما زخم ناسور بی‌تدبیری که ممکن است به دلیل کمبود اعتبار، کمبود نیروی انسانی متخصص و یا ضعف در آینده‌نگری باشد، با وقوع این گونه حوادث سر باز می‌کند. چه بسا مصدومان زیادی به خاطر ضعف در ارائه خدمات درمانی قربانی شوند.
روح‌الله کریمی

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcba0b8.rhbg8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما