دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : 106236

قطارهای اتوبوسی و تندرو را با هم اشتباه نگیرید!

قم نيوز : از انواع قطار می‌توان به قطارهای باری، تندرو، اتوبوسی و کوپه‌ای اشاره نمود. هر کدام از انواع قطار ویژگی‌های خاص خود را دارند اما در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌ها و تفاوت‌های قطار اتوبوسی و تندرو بپردازیم.
قطارهای اتوبوسی و تندرو را با هم اشتباه نگیرید!
قطارها در حقیقت خودروهایی هستند که در مسیرهای ریلی کار می‌کنند. معنی لغوی قطار نیز چندین واگن ریلی است که به هم متصل هستند. قطارها جزو محبوب‌ترین وسایل نقلیه هستند. امنیت بالای قطار سبب شده است که بسیاری از افراد مسافرت کردن با قطار را به سایر وسایل حمل و نقل از قبیل اتوبوس، هواپیما و خودرو شخصی ترجیح دهند. اما آنچه احتمالا افراد زیادی نمی‌دانند آن است که قطارها شامل انواع مختلفی هستند که با یکدیگر تفاوت فراوانی دارند.
 
از انواع قطار می‌توان به قطارهای باری، تندرو،اتوبوسی و کوپه‌ای اشاره نمود. هر کدام از انواع قطار ویژگی‌های خاص خود را دارند اما در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌ها و تفاوت‌های قطار اتوبوسی و تندرو بپردازیم.
 
پیش از آن که به مبحث گفته شده بپردازیم باید یادآوری کنیم که برای خرید بلیط قطار علی بابا بهترین گزینه خواهد بود. چرا که با یک سرچ ساده در این سایت می‌توانید هر بلیط قطاری که مد نظرتان است را خریداری نمایید. مهم نیست بلیط قطار تهران شیراز مد نظر شما است یا مشهد قم، علی بابا تمام مسیر‌ها را پوشش می‌دهد.
 
قطارهای اتوبوسی
قطار اتوبوسی نوعی قطار است که ویژگی اصلی آن محل استقرار مسافرین است. برعکس قطارهای کوپه‌ای که مسافران آن در فضاهای چهار یا شش نفره با یکدیگر هستند، در قطارهای اتوبوسی فضا کمی عمومی‌تر است. چیدمان صندلی‌های این نوع قطار مشابه صندلی اتوبوس‌ها است. در هر کوپه تعدادی صندلی و چند سرویس بهداشتی به علاوه کوپه مهمانداران قطار وجود دارد. این قطارها صندلی‌های کاملا عادی از نظر راحتی دارند که پشتی آن تا حد کمی قابل تنظیم است.
 
شرکت‌های زیادی از قبیل ماهان، رجا و پردیس تعدادی قطار اتوبوسی را در ناوگان خود داشته و همه روزه از آن‌ها استفاده می‌کنند. ویژگی مثبت این نوع از قطارها هزینه بسیار کمتر آن‌ها نسبت به سایر قطارها است. به طور مثال قیمت بلیط قطار تهران شیراز اتوبوسی به مقدار زیادی مناسب‌تر از قطار کوپه‌ای است. به طوری که اگر برای خرید بلیط قطار علی بابا را بررسی کنید، خواهید دید که در اکثررمسیرها پایین‌ترین قیمت مربوط به قطارهای اتوبوسی است.
 
قطارهای تندرو و اتوبوسی را با هم اشتباه نگیرید​​​​​​
این قطارها روی ریل عادی حرکت می‌کنند و معمولا شرکت‌ها هیچ وعده پذیرایی برای مسافران در نظر نخواهند گرفت. اما اگر مایل به صرف غذا باشید می‌توانید در زمان خرید بلیط این موضوع را ذکر نموده و یک بن غذا خریداری نمایید.
 
این مطلب را هم بخوانید: مهم ترین مساجد مشهد و اصفهان 
 
قطار سریع‌السیر یا تندرو
قطاری که سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با قطار عادی دارد را سریع‌السیر یا تندرو می‌گویند. سرعت این قطار‌ها به مقدار قابل‌توجهی بیشتر از قطار‌های عادی است. یک مسیر ۱۱ ساعته را می‌توان به وسیله قطارهای تندرو در ۴ ساعت طی نمود.
بر طبق تعریف ارائه شده توسط اتحادیه اروپا قطاری تندرو محسوب می‌شود که حداقل سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و واگن‌های مخصوص سرعت بالا داشته باشد. همچنین یک قطار سریع‌السیر باید بر روی ریل‌های مخصوص حرکت نماید. این ریل‌ها که از ریل‌های معمول قطورتر هستند سبب سرعت گرفتن قطار می‌شوند.

قطارهای تندرو و اتوبوسی را با هم اشتباه نگیرید

​​قطارهای تندرو برای مسافرانی مناسب هستند که تصمیم دارند در زمانی کم به مقصد خود رسیده و در وقت صرفه‌جویی نمایند. در ایران مسیر تهران مشهد بیشترین تعداد قطار تندرو را دارد که با توجه به زیارتی بودن شهر مشهد و تعداد بالای مسافرانی که از تهران به این شهر سفر می‌کنند کاملا منطقی به نظر می‌رسد.
 
نتیجه‌گیری
در خصوص تفاوت قطارهای اتوبوسی و تندرو می‌توان گفت که هر قطار اتوبوسی لزوما تندرو نیست. اما باید این مورد را نیز اضافه نمود که بر طبق تعریفی که از اتحادیه اروپا نقل شد قطارهای مورد استفاده در ایران تندرو محسوب نمی‌شوند. چرا که نه ریل ویژه‌ای وجود دارد، نه کوپه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین بالاترین سرعت قطار تندرو در ایران تنها ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
 
سریع‌ترین قطار فعال در خطوط ریلی ایران، قطار پردیس با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین تعداد توقف‌های این قطار از سایر قطارها کمتر است. این قطار که در مسیر تهران مشهد فعال است طراحی خوبی داشته و از لحاظ کیفیت خدمات، پذیرایی و تهویه در وضع مناسبی قرار دارد.
 
 
شاید با خودتان فکر کنید که سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بسیار کمتر از استاندارد اروپایی است. در پاسخ باید گفت که در کشور ما یک تعریف با فاکتورهای مشخص برای قطارهای تندرو وجود ندارد. به همین دلیل به هر قطاری که به میزان قابل‌توجهی سریع‌تر از سایر قطارهای مشابه حرکت کند تندرو، گفته می‌شود.
 
کلام آخر
همانطور که گفتیم سفر با قطار بسیار امن و محبوب است. اگر شما هم قصد سفر با قطار را دارید، پیش از تهیه بلیط به انتظارات خود از قطار، بودجه و زمان خود توجه کنید.
در صورتی که برای شما راحتی در اولویت است و زمان و بودجه مصرفی اهمیت چندانی ندارد، قطارهای واگن‌دار پنج یا چهار ستاره برایتان مناسب خواهد بود. اما اگر بودجه اولین اولویت شما است و دو مورد دیگر اهمیت کمتری دارد، قطار اتوبوسی بهترین انتخاب خواهد بود. اما در صورتی که زمان عاملی است که اهمیت بیشتری دارد، پیشنهاد ما خرید بلیط قطار تندرو است. پس نیازهای خود را اولیت بندی کنید و سپس به انتخاب بپردازید.
 
https://qomnews.ir/vdcfmvdyvw6dx0a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما