چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : 10913
خنیفر هشدار داد:

تربیت‌های امروزی مجازی است

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه روزانه تا هشت ساعت زندگی افراد جامعه ما را فضای الکترونیکی پر می‌کند، گفت: امروزه تربیت‌های جامعه شکل مجازی پیدا کرده است.
تربیت‌های امروزی مجازی است
به گزارش قم نیوز، دکتر حسین خنیفر صبح چهارشنبه در نشست مشترک با مدیران و کارشناسان مرکز رشد علوم انسانی گفت: سبک زندگی اسلامی زمانی رخ می دهد که هرکاری را که به آن اعتقاد و باور داریم برای خودمان مدل و الگو کرده و بدان عمل کنیم.

همایش ها و کنفرانس های ما پر از باید و نبایدهای تشریفاتی است
وی با اشاره به فرمایش امام علی(ع) که خوب گویی، پر گویی نیست، بلکه خوبی گویی، تبدیل به عمل است، گفت: آیا جامعه ما و نهادهای الگو ساز این فرموده گرانبها را سرلوحه و میزان عمل خود قرار می دهند.

استاد پردیس قم دانشگاه تهران، با تاکید براینکه بسیاری از همایش ها و نشست های کنونی نتیجه بخش نیست، افزود: الان دنیا دو دهه است خود را از باید و بایدهای مندرج در مقاله‌ها رها کرده و به دنبال راهکار و راهبرد است.

رئیس مرکز کارآفرینی پردیس قم دانشگاه تهران، با ابراز تأسف از اینکه خانه‌های ایرانی بازیچه ترفندهای غربی شده است، اظهار داشت: شما اگر جستجویی در خانه‌های ما بکنید می بینید که همه شان غربی است، الان مطالعات ما می گوید ایرانی‌ها سه و نیم تا هشت ساعت تلویزیون، ماهواره ، اینترنت و یا در دو مکان با یکدیگر sms بازی می کنند.

وی با بیان اینکه امروزه تلویزیون و بازی های رایانه ای به جای ما فکر می کنند، افزود: در زندگی هایمان فضای الکترونیکی حاکم است، تربیت ما تربیت مجازی شده است.

انتقاد از سریال "راستش را بگو"
خنیفر در ادامه با انتقاد شدید از برخی از برنامه های تلویزیونی از جمله سریال راستش را بگو، بیان داشت: من می خواهم بدانم کجای این فیلم اسلامی است که سه پسر و سه دختر آن هم به نوع رفیق با هم به خانه نفر چهارم بروند و حلقه جوانمردی تشکیل دهند و شب هم آن جا بمانند!

وی افزود: شخصی در سایتی نوشته بود من خودم لائیک هستم و پدر و مادرم لیبرال، اما اصلاً پدر و مادرم اجازه نمی‌دهند که من با پسری به خانه یک پسر دیگر بروم.

عضو شورای پژوهش سازمان آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اینکه مردم را با لفاظی و حرافی خسته کرده ایم، اظهار داشت: جامعه ما در نقل خیلی هنر دارد، در نقد ضعیف است و در الگوسازی صفر است.

ما همیشه دنبال زندگی ساختن هستیم نه زندگی کردن
خنیفر با بیان اینکه زندگی ما به جای زندگانی به زندمانی تبدیل شده است، تصریح کرد: اشکالی که ما ایرانی‌ها در سبک زندگی اسلامی داریم این است که ما زندگی ساختن را یادگرفته‌ایم ولی زندگی کردن را نه، همیشه دنبال ساختن خانه و جور کردن وام و خوراک و.. هستیم.

وی با اعلام این مطلب که درد این جاست که ما در سبک زندگی اسلامی مدل عملیاتی نداریم، گفت: ما چه داریم می کنیم چه نسلی داریم بار می آوریم، نسل تلخ پرسشگر، نسلی که خیلی سئوال روبه رویش است و تربیت هم نشده است. هرچند بچه های باهوش و الگو هم زیاد داریم.

باید زیرساختهای دینی و فرهنگی را بسازیم
عضو شورای پژوهش سازمان آموزش و پرورش استان قم با تاکید براینکه باید اول زیرساختهای دینی و فرهنگی را بسازیم، گفت: باید از مدرسه شروع کنیم، چرا دانش آموز ما به جای وب گردی ، ولگردی میکند، ولگرد اینترنت است چون که اطلاع ندارد، چون از اول برایش خط کشی نکرده اند که سایت مفید یعنی چه و سایت غیر اخلاقی و غیر مفید یعنی چه؟

وی با انتقاد از اینکه ائمه معصومین را دست نیافتنی و افسانه ای جلوه می دهیم، گفت: چرا نیامده ایم این عزیزان را روی سفره زندگی مان جاری شان کنیم، مشکل ما با معصومین همین است، آن قدر این عزیزان را دست نایافتنی کردیم، آن قدر این هاله نور را پررنگ کرده ایم که خودشان را دیگر نمی بینیم، این خطرناک است.

استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه اشکالی ندارد که کارهای روزمره و برخی از مشکلات بزرگان دین را تبیین کنیم، ادامه داد: ای کاش کمی از خنده و شادی و شوخی و قهر و آشتی های الگوی های دینی خود را بدون تعارف و کم و کاست در اختیار جوانان می گذاشتیم تا آنها هم بدانند که یک امام هم زندگی اش بالا و پایین داشته و با غم و شادی دست و پنجه نرم می کرده است.

زندگی خیلی ها با نوسانات بازار تنظیم می شود
عضو شورای پژوهش سازمان آموزش و پرورش استان قم، با تاکید بر اینکه زندگی بسیاری از خانواده‌ها ارتباط مستقیمی با نوسانات بازار دارد، افزود: در نوسانات ارزی اخیر خیلی‌ها به سمت خرید و فروش ملک رو آوردند.

وی با اشاره به اینکه این نوع زندگی، الگو برداری از زندگی جهود است، گفت: یهودیان یک تئوری دارند؛می گویند که آقا با خاک بازی کن؛دوم می گویند که چیزی خریداری بکن که باد از زیرش رد نشود، منظور همان ملک وخانه و زمین است.

خنیفر با تشریح این مطلب که سبک زندگی با حیات طیبه فرق دارد، گفت: حیات طیبه یک پله بالاتر از این سبک است به عبارت دیگر حیات طیبه آن کاخ است که سبک زندگی اجزای تشکیل دهنده آن هستند.

این استاد کارآفرینی و مدیریت با اشاره به یکی از تالیفاتش بیان داشت: در این کتاب به معرفی و تشریح انواع خانواده متلاشی، خانواده متزلزل،خانواده متعادل وخانواده متعالی پرداخته شده است که این خانواده اخیر همان حیات طیبه است و در آن تجربه اوج اتفاق می افتد و همدیگر را به سمت شدن، هل می دهند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcdsn0f.yt0zf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما