سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : 110289
منتخب مردم قم در انتخابات مجلس شورای اسلامی:

فصل مشترک تمامی طرح های مسکن بعد از انقلاب عمودی سازی بوده است

قم نيوز : منتخب مردم قم در انتخابات مجلس گفت: فصل مشترک تمامی طرح های مسکن بعد از انقلاب اسلامی عمودی سازی بوده و در طرح نهضت ملی مسکن نیز تقریبا برای ۱۵ درصد ویلایی سازی صورت گرفته است.
محمد منان رئیسی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی
محمد منان رئیسی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی
به گزارش قم نیوز،محمد منان رئیسی منتخب مردم قم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شامگاه یکشنبه در برنامه ثریا گفت: تمرکز جمعیت در برخی کلانشهرهای کشور ما نسبت به برخی از شهرهای غربی بیشتر شده و این رویکرد نظام سرمایه داری است که می‌خواهد جمعیت در یک نقطه تجمیع شود تا از این بابت موضوعات اقتصادی خود را دنبال کنند.

وی گفت: بلند مرتبه سازی در شهرهای مختلف کشور و حتی قم در این سال‌ها دنبال شده که این رویکرد نادرست است.

منان رئیسی با بیان اینکه شاه مدعی بود که تا سال ۵۹ جمعیت روستایی را تا دو میلیون نفر کاهش می‌دهد گفت: یکی از عرصه‌هایی که انقلاب اسلامی هنوز وارد آن نشده؛ حوزه مسکن و شهرسازی است و این روند فعلی نیازمند اصلاح دارد.

منتخب مردم قم در انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فصل اشتراک تمامی طرح‌های مسکن بعد از انقلاب اسلامی عمودی سازی است و در طرح نهضت ملی مسکن نیز تقریباً برای ۱۵ درصد متقاضیان ویلایی سازی صورت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: عمده تقاضاهای مسکن در دهه‌های اخیر در حوزه سوداگری است و امروز تعداد ۲ و نیم میلیون خانه خالی در کشور و ۳۵۰ هزار واحد خالی در تهران داریم که این آمار بالای ۱۰ برابر لندن است.

منان رئیسی افزود: ۷ سال پیش هر متر مسکن در تهران ۴ میلیون بوده و امروز نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است که رشد تصاعدی این موضوع باید رسیدگی شود و این رشد در سی سال اخیر از همه عرصه‌ها بیشتر بوده که اگر بتوان قیمت مسکن را ده درصد آزاد کرد، گشایش‌هایی برای مردم ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه رشد قیمت زمین آنقدر شدید بوده است که سازندگان کمتر به دنبال ساخت و ساز هستند افزود: این امر موجب کاهش عرضه مسکن می‌شود و امروز بیش از نیمی از مردم تهران اجاره نشین هستند.

سیاستی که در تمام دوره‌های اخیر انجام شده فروش تراکم بوده است

منتخب مردم قم در انتخابات مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: سیاستی که در تمام دوره‌های اخیر انجام شده فروش تراکم بوده است تا از این طریق اداره شهرها دنبال شود که البته این امر نشان دهنده مشکل در تقنین است.

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ با افزایش صدور پروانه ساختمانی در تهران نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافته؛ بلکه موجب افزایش قیمت‌ها نیز شده است.

منان رئیسی تصریح کرد: در کلانشهرها ۶۰ درصد درآمدهای شهری از محل عوارض ساختمان بوده و تراکم فروشی نیز رانت است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هر چقدر عمودی سازی شود سرانه جرم نیز افزوده می‌شود که این امر، هزینه‌های پنهان عمودی سازی است که در این زمینه نیازمند پیشگیری هستیم.

منتخب مردم قم در انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکل اصلی در مسکن، حذف مردم در این عرصه است و باید زمین را به دست مردم داد تا خودشان بتوانند امر ساخت و ساز را دنبال کنند.

وی عنوان کرد: اگر بتوان مشکل زمین را به ۵۰ درصد کاهش داد؛ این امر موجب کاهش هزینه ساخت می‌شود و زمین باید عرضه شود و با ابزارهای مالیاتی به سمت سوداگری نرود.

منان رئیسی افزود: برخی از تولیدکنندگان در عرصه مصالح ساختمانی قیمت تولید را به صورت دلاری به مردم عرضه می‌کنند.

وی بیان کرد: امروز سالانه نزدیک به ۷ هزار نفر فوتی در تهران به دلیل آلودگی هوا داریم که این گزارش رسمی وزارت بهداشت است.

منتخب مردم قم در انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی زمین به مردم عرضه نمی‌شود این امر موجب انباشت جمعیت در فضای محدود می‌شود که این امر موجب آلودگی‌های محیط زیستی می‌شود.
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdcivuaz3t1azr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما