پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۵
کد مطلب : 110296
منبع : ایسنا

اجرای طرح کاشت سالیانه ۲ میلیون نهال در استان قم

قم نيوز : معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه حدود یک‌ سال است که طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت آغاز شده است، گفت: طبق این طرح قرار است طی مدت چهار سال یک میلیارد درخت در کشور کشت شود که استان قم نیز در این راستا حدود دو میلیون اصله نهال در طول سال باید تولید کرده و کاشت آن را انجام دهد.
اجرای طرح کاشت نهال  در قم
اجرای طرح کاشت نهال در قم
به گزارش قم نیوز،مرتضی داوودی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: ۱۵ اسفند ماه اولین روز از هفته منابع طبیعی است که به روز درختکاری شناخته می‌شود، امسال مصادف با این روز برنامه کاشت نهال با حضور جانشین فرمانده سپاه و جمعی از مدیران استان قم در پادگان علی بن ابی طالب(ع) انجام شد که طی آن حدود ۲۵۰ اصله نهال پسته در محوطه پادگان کشت شد.

وی افزود: بحث درختکاری در منابع طبیعی به یک روز ختم نمی‌شود اما به هر حال هر سال یک روز به این امر اختصاص یافته است، حدود یک سال است که طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت آغاز شده است، طبق این طرح قرار است تا طی مدت چهار سال یک میلیارد درخت در کشور کشت شود که هر سال سهم هر ایرانی سه نهال و سالانه ۲۵۰ میلیون نهال است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تصریح کرد: هر استان براساس توانمندی و پتانسیلی که در این خصوص دارد باید طرح را اجرا کند که استان قم نیز در این راستا حدود دو میلیون اصله نهال در طول سال را باید تولید کرده و کاشت آن را انجام دهد، این یک طرح مردمی است که پایه و اساس آن را مشارکت و حضور مردم، بخش‌های خصوصی، نهادهای نظامی و انتظامی، بسیجیان و شرکت های شهرک های صنعتی تشکیل می‌دهد و تا این زمان اعتباری برای آن پیش بینی نشده است.

داوودی گفت: از خرداد ماه ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳ باید در استان قم دو میلیون اصله نهال تولید می‌شد که ۷۵۰ هزار اصله نهال آماده شده و کشت آن نیز انجام شده است، مابقی این تعداد نیز در اسفندماه سال جاری و فرودین سال آینده انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: طبق این طرح از هشت میلیون اصله نهال که طی چهار سال قرار است در استان قم کشت شود باید یک میلیون آن را امسال کشت کنیم که پیگیری‌های لازم جهت انجام این کار صورت گرفته‌است، در این راستا قراردادی با بسیج سازندگی برای حفر چاله و کاشت نهال منعقد شده است، همچنین با همکاری شهرداری قم نیز مقرر شده است ۱۸۷ هزار اصله نهال در سطح شهر کشت شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بیان کرد: منابع طبیعی نیز برای ارگان‌هایی که نیاز به کاشت نهال متناسب با فضای سبز آن‌ها و متناسب با شهر وجود داشته است توزیع ۱۰۰ هزار اصله نهال را انجام داده است.

داوودی تاکید کرد: طبق آمار تاکنون حدود ۳۳۰ هزار اصله نهال با مشارکت شهرداری و شرکت شهرک‌های صنعتی و با حضور گروه‌های بسیجی و سازمان‌های مردم نهاد کاشته شده است.
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdcgyz9q3ak9qx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما

درخت یار
قم ظرفیت آبی و زیستی کافی ندارد و این قبیل طرح ها پایدار نیست بهتر است مکان دیگری برای کاشت نهال انتخاب شود.