قم نيوز : قم نیوز: رییس مرکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی دستجرد قم، از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی بعنوان مهمترین چالش فراروی بخش کشاورزی این منطقه یاد کرد.
تغییرکاربری غیر مجاز اراضی، مهمترین چالش فراروی کشاورزی شهر دستجرد
به گزارش قم نیوز، سید مصطفی طباطبایی امیری گفت: بحث تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی به دلیل خوش آب و هوا بودن و توریستی اعلام شدن دستجرد و رغبت شهرنشیان برای ساخت و سازهای غیر مجاز، مهمترین مشکل و چالش فراروی بخش کشاورزی این منطقه می باشد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۹۵ مورد تخلف تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در دستجرد به ثبت رسیده است که پرونده تخلفات به دادسرا ارجاع شده است.

وی افزود: ۱۵ مورد از این تخلفات با استناد به تبصره دو ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی با حکم دادسرا و هماهنگی نیروی انتظامی بخش خلجستان، اجرای حکم تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز صورت پذیرفته و مابقی تخلفات در دادسرا درحال بررسی است.

طباطبایی اضافه کرد: متاسفانه برخی از بهره برداران دستجرد، خودسرانه و بدون مجوز کمیسیون تغییر کاربری امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی خود می کنند که این اقدام از نظر قانون، جرم محسوب شده و پرونده تخلف آنها جهت بررسی به دادسرا ارجاع می شود.

به گفته وی، تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی به خردشدن هرچه بیشتر اراضی، کاهش عملکرد محصولات، مهاجرت، ناامنی غذایی، لطمه به منابع حیاتی و سامانه های زیست محیطی، افزایش گازهای گلخانه ای، کاهش سطح درآمد زندگی روستاییان و بروز مشکلات اجتماعی و فرهنگی منجر می شود.

وی، از دست رفتن فرصت های شغلی مولد در بخش، پایین آمدن بهره وری عوامل تولید، بازشدن حضور دلالان و واسطه ها و افزایش کاذب قیمت اراضی کشاورزی و تشدید زمین خواری و تصرف اراضی دولتی را از دیگر معضلات تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی عنوان کرد.

رییس مرکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی دستجرد قم، به کشاورزان این منطقه توصیه کرد تا اراضی کشاورزی خود را به صورت غیر مجاز، تغییر کاربری ندهند؛ چراکه در این صورت گزارش تخلف آنها به مراجع ذیصلاح ارجاع می شود.

شهر دستجرد از توابع بخش خلجستان در شمال غربی استان قم و در ۷۵ کیلومتری از مرکز قم واقع شده است.

این بخش با وسعت یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع شامل یک شهر، دو دهستان و ۴۰ روستا است، جمعیت آن حدود ۱۰ هزار نفر و شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری می باشد.

بخش خلجستان از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای قم است که قنات و چشمه از اصلی ترین منابع آبی این منطقه به شمار می آید.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdceo78z.jh8zei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

دیده بان
عاملان زمین خواری همان کسانی هستند که در دهه هشتاد و نود املاکی را به صورت صوری صاحب شدن و به راحتی سند گرفتند

شما اگر شهود صدور سند را بررسی کنید هیچکدام همسایگان حدود اربعه ملک نیستند و امضاها معلوم نیست
تمام کشاورزی را از بین بردند و مکان درست کردند که معلوم است حراست شهرداری در خواب عمیق است
نظارتی بر بنگاه ها نیست