چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : 1115
رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی:

اصطلاحنامه علوم اسلامی ثبت جهانی می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: اصطلاحنامه علوم اسلامی موفق به دریافت تقدیرنامه یونسکو شده و تلاش می‌کنیم آن را به عنوان اثری جهانی به ثبت برسانیم.
اصطلاحنامه علوم اسلامی ثبت جهانی می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمد‌هادی یعقوب‌نژاد در همایش نظام‌های معنایی و تولید دانش در کتابخانه‌های دیجیتال که پیش از ظهر امروز در سالن‌ همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به کارکردهای متداول اصطلاحنامه‌ها اظهار کرد: اصطلاحنامه‌ها دارای کاربردهای دیگری نیز هستند که چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: یکی از تاثیراتی که اصطلاحنامه‌ها می‌توانند داشته باشند تاثیر آنها بر فرهنگنامه‌ها و دانشنامه‌هاست زیرا یکی از مشکلات عمده نویسندگان این موارد، ارجاع به منابع است که اصطلاحنامه‌ها می‌توانند در این زمینه مفید واقع شوند.

رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی تدوین اصطلاحنامه‌ها را با هدف مدیریت دانش و اطلاعات دانست و تصریح کرد: در عصر حاضر شاهد تجمع اطلاعات در فضای مجازی هستیم که اگر این حجم گسترده سازمان‌دهی نشود با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به ویرایش سریع اصطلاحنامه‌ها در علوم فعال و به‌روز شونده گفت: اصطلاحنامه علوم اسلامی همگام با رویکردهای جدید تدوین شده و به دلیل ویژگی‌های بالفعل خود همراه با تحولات نو و مباحث جدید در زمینه مدیریت جدید نقش‌آفرین خواهد بود.

یعقوب‌نژاد با بیان اینکه تدوین اصطلاحنامه علوم اسلامی از سال ۶۹ در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار اصطلاح شناخته‌شده علوم اسلامی در رشته‌های مختلف علوم اسلامی گردآوری شده است.

وی در ادامه به ویژگی‌های اصطلاحنامه علوم اسلامی پرداخت و افزود: رعایت سلسله مراتب در سطوح معنایی اصطلاحات از خصوصیات این اصطلاحنامه است و نیز در زمینه مفاهیم مترادف کار بسیار عمیقی صورت گرفته که به عنوان مثال می‌توان گفت برای کلمه وجود در رشته فلسفه بیش از ۵۰ مترادف ذکر شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در زمینه رعایت وابسته‌ها در اصطلاح‌نامه علوم اسلامی گفت: ارتباطات هم‌بسته در این اصطلاحنامه کاملا وجود دارند.

وی با اشاره به وجود رشته‌های مختلف علوم اسلامی در این اصطلاحنامه اظهار کرد: ۹ رشته مختلف از جمله فقه، حقوق،‌ فلسفه و سایر موارد از رشته‌هایی هستند که در اصطلاحنامه علوم اسلامی وجود دارد.

یعقوب‌نژاد تصریح کرد: وجود چنین قابلیت‌هایی افق‌های جدیدی را در مباحث مدیریت دانش در اختیار محققان قرار خواهد داد.

وی اصطلاحنامه‌ها را نماد دانش دانست و گفت: با وجود این قابلیت‌ها، ورود اصطلاحنامه‌ها به فضای مجازی تحول بزرگی را در زمینه مدیریت دانش به وجود می‌آورد.

رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به ضرورت تسلط بر داشته‌ها برای تولید علم اشاره کرد و افزود: اصطلاحنامه‌ها با نگاه موضوعی و امکانات زیادی که دارند موجب تسلط نسبی بر دانش‌های موجود شده و پس از آن می‌توان به حوزه تولید علم وارد شد.

وی یکی دیگر از مباحث مهم را تدوین فرهنگنامه‌ها دانست و تصریح کرد: فرهنگنامه علوم اسلامی در سال اول در سه نوبت به زیور طبع آراسته شد و در نمایشگاه کتاب نیز مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت.

یعقوب‌نژاد گفت: اصطلاحنامه علوم اسلامی نیز در سال ۷۹ موفق به دریافت تقدیرنامه یونسکو شده است ضمن اینکه تلاش می‌کنیم آن را به عنوان اثری جهانی به ثبت برسانیم.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcj.vevfuqevisfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما