سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب : 11206
همزمان با هفته وقف

هم اندیشی وقف و رسانه در قم برگزار شد

قم نيوز : قم نیوز: هم اندیشی وقف و رسانه همزمان با هفته وقف، با حضور مدیران و نمایندگان رسانه‌های استانی و مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد.
هم اندیشی وقف و رسانه در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز، مدیرکل صدا و سیمای قم بعد از ظهر سه شنبه در هم اندیشی وقف و رسانه که در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه وقف دارای پیشینه‌ای هزار و ۷۰۰ ساله در ایران است، اضافه کرد: در برخی مناطق کشور مانند یزد قدمت موقوفات به هزار و ۷۰۰ سال می‌رسد و بعد از اسلام هم مورد تایید بزرگان دین بوده و خود ایشان از بزرگترین واقفان محسوب می‌شوند.

بهرام محمدی‌نیا با بیان اینکه خانواده در قبل از اسلام در ایران از جایگاه والایی برخوردار بوده و ایرانیان به آن اهمیت ویژه می داده‌اند اظهار داشت: این اهمیت را می توان در رسومات سنتی مانند دید و بازدید ها و صله رحم در عید نوروز یا محوریت پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها در شب یلدا شاهد بود و با ظهور اسلام این نهاد مقدس شد و بر حفظ آن تاکید زیادی شده است.

وقف سابقه دیرینه زیادی در میان ایرانیان دارد
وی ادامه داد: وقف هم از جمله موضوعاتی است که سابقه دیرینه زیادی در میان ایرانیان دارد و دارای عمق و طول در فرهنگ ایرانی است و برای رواج آن کافی است تلنگری به مردم زده شود و موضوعی نیست که سابقه نداشته باشد و بخواهیم آن را ایجاد کنیم.

مدیرکل صدا و سیمای قم اضافه کرد: توسعه این هنجار به مراتب آسانتر از دیگر هنجارهاست زیرا با عمق وجود مردم و اعتقادات آنان در ارتباط است و شکل گیری تشکل‌هایی مانند خیرین مدرسه ساز و ... گواه این مدعاست و جنس نذر و وقف و ... در زندگی مردم ریشه دار است.

وی ادامه داد: تنها در سال قبل با همکاری صدا و سیما و کمیته امداد مبلغ بسیار بالایی در روز ۲۱ ماه رمضان برای ایتام و نیازمندان جمع آوری شد و برای وقف هم می‌توان با تدارک چنین برنامه هایی تلنگری به مردم زده شود.

محمدی نیا با برشمردن برخی از جلوه‌های زیبا از حضور مردم در مراسم مختلف نیکوکاری مانند جشن عاطفه‌ها و... تصریح کرد: صدا و سیما بستر بسیار مناسبی برای توسعه معروف است و ما در قالب ساخت مستند، تله فیلم، سریال، برنامه های گفت و گو و ... آمادگی داریم با اوقاف همکاری داشته باشیم.

در این هم اندیشی چند تن از نمایندگان خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

برای ترویج وقف به خوبی کار نشده است
مدیر مسئول روزنامه سراسری ۱۹ دی نیز در این مراسم، در سخنانی با بیان اینکه برای ترویج وقف به خوبی کار نشده است اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی هر کجا مردم احساس می‌کردند که نیاز اجتماعی وجود دارد در آن زمینه موقوفاتی را ایجاد می‌کردند که نمونه آن بیمارستان‌های متعددی است که ایجاد شده است.

مرتضی داستانی، انتشار کتاب در این زمینه، برگزاری منظم همایش تجلیل از واقفان و ارایه ریز موارد مصرف درآمد موقوفات برای مردم و شفاف سازی در این باره را از جمله راهکارهای رواج وقف برشمرد.


انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcjm8ev.uqevyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما