کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه:

140مرکز پژوهشی حوزوی در کشور در حال فعالیت هستند

خبرگزاری فارس , 17 بهمن 1391 ساعت 19:21

قم نیوز: دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه، از فعالیت 140 مرکز پژوهشی حوزوی در قم و شهرهای دیگر کشور خبرداد.


به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علی عماد بعداز ظهر امروز در جمع خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه پرداخت و گفت: اعتبار بخشی به ارکان علم و دانش از طریق استانداردهای اعطایی از سوی مراکز مسئول انجام می‎شود چرا که یک نظریه، کتاب، مقاله و مجله علمی باید دارای یک سری شاخص‎ها و استانداردهای مشخص باشد تا توان علمی آن از طریق مخاطبان اندازه گیری شود.

وی افزود: تشکیل شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه در سال ۱۳۸۷ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این شورا به ریاست مدیر حوزه‎های علمیه و شورای عالی حوزه‎های علمیه راه‎اندازی و اساسنامه آن به تصویب رسیده و گزارش فعالیت‎ها نیز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‎شود.

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه اظهار کرد: این شورا دارای چهار کمیسیون تخصصی نشریات علمی، انجمن‌ها و قطب‎های علمی، کمیسیون واحدهای پژوهشی و کرسی‎های نظریه پردازی است که هر کدام دارای زیر مجموعه‎های خاص خود هستند.

وی با بیان اینکه در بخش کرسی‎های نظریه پردازی ضوابط کاملا استاندارد شده‌ای در نظر گرفته شده است ابراز داشت: کار حمایت از برگزاری کرسی‎ها، نشریات و انتقال این نظریات در مجموعه‎های علمی از جمله وظایف این کمیسیون است.

عماد اظهارکرد: کمیسیون نشریات علمی حوزه در ۲۹ جلسه خود فرصت‌ها و شرایط لازم برای کسب اعتبارات علمی را مشخص کرده است و در مجموع درخواست‎های انجام شده در این مدت، ۱۱ نشریه مجوز علمی - پژوهشی خود را دریافت کرده‌اند که البته پیش از این نشریات حوزوی دیگری نیز از سوی وزارت علوم، مجوز خود را دریافت کرده بودند.

وی گفت: تعداد معدودی از نشریات نیز نتوانستند رتبه علمی ترویجی و یا پژوهشی را کسب کنند که شرایط اخذ این مجوزها و نقاط ضعف کار آنها به مدیران نشریات اعلام شده است؛ نشریاتی که خود را حائز شرایط می‎دانند دراین فرایند نمونه برگ‎هایی را در اختیار دبیرخانه شورا می‎گذارند و پس از بررسی این نشریات در بحث شکل و محتوا، کارشناسان سه شماره این نشریه را مورد بازبینی قرار می‎دهند و نظر آنان در کمیسیون بررسی نهایی می‎شود. در حال حاضر هیچ نشریه‌ای بدون بررسی و رسیدگی در این کمیسیون نداریم.

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه عنوان کرد: اگر مدیران نشریه‌ای تا کنون نشریه خود را به این کمیسیون ارجاع نداده‌اند می‎توانند این کار را انجام دهند تا در مراحل بعد از گام‎های موثر بعدی برای آنها برداشته شود که از آن جمله می‎توان به نمایه سازی این مقالات در پایگاه‎های معتبر استنادی اشاره کرد.

عماد در ارتباط با فعالیت‎های کمیسیون کرسی‎های نظریه پردازی گفت: تا کنون ۲۶ جلسه در ارتباط با بررسی آیین نامه و دستورالعمل‎های فعالیت این کرسی‎ها برگزار شده و ضوابط طرح نظریات علمی نیز اعلام شده است ولی از آنجایی که یک نظریه با نظر و پژوهش‎های جزیی تفاوت دارد هنوز کرسی نظریه پردازی مستقلی در این بحث برگزار نشده است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد شکوفایی این حوزه نیز باشیم.

وی تصریح کرد: در این ارتباط اگر کسی یک نظریه مستقل از علمای گذشته را نیز احصا کرده و با جزء بندی و به شکلی منطقی آن را ارائه و دفاع کند، این کرسی‎ در خصوص این نظریه نیز برگزار می‎شود. یک نظریه باید قابل دفاع باشد و حتی رقیب هم داشته باشد و پس از برگزاری، با شرایط خاص اخلاقی و هنجاری حوزه بررسی و ادامه بیان نظریه با آزادی کامل در فضای علمی و شفاف برگزار می‎شود.

عماد گفت: در بخش اعطای مجوز به موسسات علمی و پژوهشی نیز موسساتی چون موضوع شناسی احکام فقهی، مرکز پژوهشی میرزا هاشم آملی لاریجانی و مرکز پژوهشی فناوری اطلاعات و علوم اسلامی در حال دریافت مجوز هستند که کار آنها به اتمام رسیده است.

وی در خصوص فعالیت کمیسیون انجمن‎های علمی گفت: انجمن‎های متعدد علمی از جمله فلسفه، حقوق، رسانه و... درخواست مجوز کرده‌اند که پس از بررسی نهایی، مجوز رسمی به آنها اعطا می‎شود.

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه علمیه اظهار کرد: این شورا به ریاست مدیر حوزه، به دبیری معاونت پژوهش حوزه، عضویت دو تن از اعضای شورای عالی حوزه، مدیر حوزه علمیه خواهران و سه تن از صاحب نظران عرصه پژوهش و تولید دانش فعالیت می‎کند که تا کنون پس از برگزاری ۴۸ جلسه و ۸۵ مصوبه چنین تشکیلاتی را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۴۰ مرکز پژوهشی فعال در حوزه مشغول به فعالیت هستند که اکثر آنها در قم به فعالیت مشغول هستند.
انتهای پیام/۱۱۶/


کد مطلب: 11693

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/11693/140مرکز-پژوهشی-حوزوی-کشور-حال-فعالیت-هستند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir