سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب : 11693
دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه:

140مرکز پژوهشی حوزوی در کشور در حال فعالیت هستند

قم نيوز : قم نیوز: دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه، از فعالیت 140 مرکز پژوهشی حوزوی در قم و شهرهای دیگر کشور خبرداد.
140مرکز پژوهشی حوزوی در کشور در حال فعالیت هستند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علی عماد بعداز ظهر امروز در جمع خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه پرداخت و گفت: اعتبار بخشی به ارکان علم و دانش از طریق استانداردهای اعطایی از سوی مراکز مسئول انجام می‎شود چرا که یک نظریه، کتاب، مقاله و مجله علمی باید دارای یک سری شاخص‎ها و استانداردهای مشخص باشد تا توان علمی آن از طریق مخاطبان اندازه گیری شود.

وی افزود: تشکیل شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه در سال ۱۳۸۷ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این شورا به ریاست مدیر حوزه‎های علمیه و شورای عالی حوزه‎های علمیه راه‎اندازی و اساسنامه آن به تصویب رسیده و گزارش فعالیت‎ها نیز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‎شود.

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه اظهار کرد: این شورا دارای چهار کمیسیون تخصصی نشریات علمی، انجمن‌ها و قطب‎های علمی، کمیسیون واحدهای پژوهشی و کرسی‎های نظریه پردازی است که هر کدام دارای زیر مجموعه‎های خاص خود هستند.

وی با بیان اینکه در بخش کرسی‎های نظریه پردازی ضوابط کاملا استاندارد شده‌ای در نظر گرفته شده است ابراز داشت: کار حمایت از برگزاری کرسی‎ها، نشریات و انتقال این نظریات در مجموعه‎های علمی از جمله وظایف این کمیسیون است.

عماد اظهارکرد: کمیسیون نشریات علمی حوزه در ۲۹ جلسه خود فرصت‌ها و شرایط لازم برای کسب اعتبارات علمی را مشخص کرده است و در مجموع درخواست‎های انجام شده در این مدت، ۱۱ نشریه مجوز علمی - پژوهشی خود را دریافت کرده‌اند که البته پیش از این نشریات حوزوی دیگری نیز از سوی وزارت علوم، مجوز خود را دریافت کرده بودند.

وی گفت: تعداد معدودی از نشریات نیز نتوانستند رتبه علمی ترویجی و یا پژوهشی را کسب کنند که شرایط اخذ این مجوزها و نقاط ضعف کار آنها به مدیران نشریات اعلام شده است؛ نشریاتی که خود را حائز شرایط می‎دانند دراین فرایند نمونه برگ‎هایی را در اختیار دبیرخانه شورا می‎گذارند و پس از بررسی این نشریات در بحث شکل و محتوا، کارشناسان سه شماره این نشریه را مورد بازبینی قرار می‎دهند و نظر آنان در کمیسیون بررسی نهایی می‎شود. در حال حاضر هیچ نشریه‌ای بدون بررسی و رسیدگی در این کمیسیون نداریم.

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه عنوان کرد: اگر مدیران نشریه‌ای تا کنون نشریه خود را به این کمیسیون ارجاع نداده‌اند می‎توانند این کار را انجام دهند تا در مراحل بعد از گام‎های موثر بعدی برای آنها برداشته شود که از آن جمله می‎توان به نمایه سازی این مقالات در پایگاه‎های معتبر استنادی اشاره کرد.

عماد در ارتباط با فعالیت‎های کمیسیون کرسی‎های نظریه پردازی گفت: تا کنون ۲۶ جلسه در ارتباط با بررسی آیین نامه و دستورالعمل‎های فعالیت این کرسی‎ها برگزار شده و ضوابط طرح نظریات علمی نیز اعلام شده است ولی از آنجایی که یک نظریه با نظر و پژوهش‎های جزیی تفاوت دارد هنوز کرسی نظریه پردازی مستقلی در این بحث برگزار نشده است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد شکوفایی این حوزه نیز باشیم.

وی تصریح کرد: در این ارتباط اگر کسی یک نظریه مستقل از علمای گذشته را نیز احصا کرده و با جزء بندی و به شکلی منطقی آن را ارائه و دفاع کند، این کرسی‎ در خصوص این نظریه نیز برگزار می‎شود. یک نظریه باید قابل دفاع باشد و حتی رقیب هم داشته باشد و پس از برگزاری، با شرایط خاص اخلاقی و هنجاری حوزه بررسی و ادامه بیان نظریه با آزادی کامل در فضای علمی و شفاف برگزار می‎شود.

عماد گفت: در بخش اعطای مجوز به موسسات علمی و پژوهشی نیز موسساتی چون موضوع شناسی احکام فقهی، مرکز پژوهشی میرزا هاشم آملی لاریجانی و مرکز پژوهشی فناوری اطلاعات و علوم اسلامی در حال دریافت مجوز هستند که کار آنها به اتمام رسیده است.

وی در خصوص فعالیت کمیسیون انجمن‎های علمی گفت: انجمن‎های متعدد علمی از جمله فلسفه، حقوق، رسانه و... درخواست مجوز کرده‌اند که پس از بررسی نهایی، مجوز رسمی به آنها اعطا می‎شود.

دبیر شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه علمیه اظهار کرد: این شورا به ریاست مدیر حوزه، به دبیری معاونت پژوهش حوزه، عضویت دو تن از اعضای شورای عالی حوزه، مدیر حوزه علمیه خواهران و سه تن از صاحب نظران عرصه پژوهش و تولید دانش فعالیت می‎کند که تا کنون پس از برگزاری ۴۸ جلسه و ۸۵ مصوبه چنین تشکیلاتی را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۴۰ مرکز پژوهشی فعال در حوزه مشغول به فعالیت هستند که اکثر آنها در قم به فعالیت مشغول هستند.
انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcjtmev.uqevhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما