پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : 12084
آیت‌الله محمد یزدی مطرح کرد

رشد هنر در ایران پس از انقلاب اسلامی

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تشویق‌های دیگران نباید موجب غرور مداحان و شعرای جوان شود، گفت: دقت در محصولات فکری هنرمندان پس از انقلاب نشان‌دهنده کیفیت بالای آنها نسبت به دوره‌های قبل است.
رشد هنر در ایران پس از انقلاب اسلامی
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد یزدی در همایش طلیعه ولایت که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به تفاوت‌های انسان و حیوان اظهار کرد: بسیاری از غرایز حیوانی در آدمی هم وجود دارد اما قدرت تفکر و اندیشه و تشخیص وجه تمایز انسان و سایر موجودات است.

وی افزود: فلسفه و عرفان اسلامی با توجه به هستی و شناخت عالم شروع می‌شود؛ قرآن کریم نیز از بندگان می‌خواهد با مشاهده آیات الهی در طبیعت پی به وجود پروردگار عالم ببرند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شناخت انسان نسبت به خدا در فلسفه اسلامی از نگاه به طبیعت و شگفتی‌های خلقت حاصل می‌شود گفت: آدمی باید نظم موجود در آفرینش را بنگرد و از این طریق پی به علت وجودی آنها ببرد.

وی ادامه داد: آدمی مراحل تکامل طبیعی را به تدریج طی می‌کند و هدایت تکوینی خداوند او را در مسیر زندگی راهنمایی می‌کند.

آیت‌الله یزدی با اشاره به قدرت لایتناهی خداوند عنوان داشت: همه چیز به خدا باز می‌گردد و در واقع الله مبدأ و مقصد همه امور در عالم هستی است و این مضامین بلند در برخی از شعرهای شعرای مسلمان آمده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: چنانچه انسان به مرحله‌ای برسد که در نگاه به هر امری خداوند را ببیند آنگاه پی به حقایق هستی خواهد برد.

وی با بیان اینکه تفکر در آفرینش انسان را به خداوند می‌رساند گفت: اگر ذره‌ای از عنایت و لطف الهی نسبت به جهان و انسان برداشته شود همه چیز به هم می‌ریزد و نظام خلقت دچار مشکل می‌شود.

آیت‌الله یزدی ادامه داد: چنانچه شعر بتواند آشنایی اسلام با اصول و عقاید ناب تقویت و انسان را از خیالات دور کند به همان نسبت ارزش بیشتری دارد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی در طول تاریخ شعرهایی توانسته‌اند امام معصوم(ع) را نیز منقلب سازند گفت: اشعار مرحله‌ای از حکمت هستند و این امر اشاره به بخش خدادادی ذوق شعری دارد.

وی با تاکید بر تمرین و مطالعه به منظور تقویت ذوق هنری و شعری عنوان داشت: با این حال توان شعرسرایی یک استعداد و قریحه خدادادی است که در فطرت انسان‌ها نهاده شده است بنابراین شعرا و مداحان اهل بیت(ع) باید قدر این نعمت را بدانند و با سرودن و قرائت اشعاری متناسب با روحیات مذهبی مردم آنها را با حقایق آشنا سازند.

آیت‌الله یزدی افزود: دقت در محصولات فکری و هنری شعرا و هنرمندان پس از انقلاب نشان‌دهنده کیفیت بالای آنها نسبت به دوره‌های قبل است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: شعرایی که قصد دارند در خصوص زندگی ائمه اطهار(ع) شعری بسرایند ابتدا باید در مورد زندگی آن بزرگواران مطالعه کافی داشته باشند و پس از آن وارد گود شوند.

وی با اشاره به حادثه عظیم کربلا و اسارت خاندان امام حسین(ع) پس از این واقعه ابراز کرد: چنانچه شعرا و مداحان بتوانند برتری‌های روحی اهل بیت اباعبدالله(ع) در برابر طاغوت را به زیبایی منعکس کنند آنگاه تاثیرگذاری مثبت اشعار را خواهند دید.

آیت‌الله یزدی گفت: شعرا و مداحانی که در قم حضور دارند و گاهی در مجالس مراجع برنامه اجرا می‌کنند باید اعتبار و ارزشی زیاد برای خود قائل باشند و قدر این نعمت را بدانند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تشویق‌های دیگران نباید موجب غرور مداحان و شعرای جوان شود تصریح کرد: این افراد باید با تأسی به پیشکسوتان و درس‌آموزی از آنان اصول کار را بیاموزند و عجله‌ای هم نداشته باشند ضمن اینکه باید از تقلید در این عرصه هم پرهیز شود.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcee78z.jh8wvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما