سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 12240
شمقدری:

تضادهای تاریخی هنرمندان را سردرگم کرده است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: اگر فیلم استرداد در مبانی تاریخی ضعف دارد به دلیل کوتاهی مورخین در تاریخ‌نگاری است.
تضادهای تاریخی هنرمندان را سردرگم کرده است
به گزارش قم نیوز، جواد شمقدری در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم فجر در استان قم که با حضور هنرمندان و مسئولان در سینما وتوس برگزار شد، با اشاره به اینکه از اکران فیلم‌های جشنواره فجر در شهر مقدس قم شگفت زده شده است اظهار کرد: این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم گرچه باید سال‌های گذشته رخ می‌داد.

وی بیان کرد: اگر در خصوص سینما و پیام‌هایی که در فیلم‌ها توسط هنرمندان منعکس می‌شود بحث و نقطه نظرات مختلفی پیش می‌آید می‌توان با حوزه‌های علمیه که سرچشمه اندیشه‌های دینی و اسلامی هستند ارتباط برقرار کرد.

پیوند میان حوزه‌ علمیه و سینما باید زودتر شکل می‌گرفت
رئیس سازمان سینمایی کشور با تاکید بر اینکه قم زادگاه علم، دانش و معرفت الهی است، اضافه کرد: اگر ضعفی در سینما وجود دارد به این موضوع بر می‌گردد که پیوند میان حوزه‌های علمیه و سینما بسیار با تاخیر برقرار شده است.

وی تصریح کرد: باید ریشه‌یابی کرد که چه کسانی مقصر هستند و نمی‌گذارند پیوند میان حوزه‌های علمیه و سینما شکل بگیرد.

شمقدری با اشاره به اینکه در تمام طول فعالیت خود و به ویژه از زمان شکل‌گیری سازمان سینمایی تلاش می‌کنم تا بر اساس رهنمودها و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری عمل کنم، تصریح کرد: البته قطعا مثل هر شاگردی در محضر استاد خطاهایی داشتیم اما هدف و برنامه ما این بوده است که در این مسیر گام برداریم.

وی با تاکید بر اینکه از رهنمودهای رهبر انقلاب در دیدار اخیر با دست‌اندرکاران جشنواره عمار به عنوان مسیر راهبردی برای سینما استفاده خواهد شد، اضافه کرد: باید بتوانیم سینما را با معارف علمی و دینی پیوند بزنیم تا از گنجینه‌های ارزشمند برخوردار شویم.

سازمان سینمایی آماده ارتباط با حوزه‌های علمیه است
رئیس سازمان سینمایی کشور یکی از دغدغه‌های رهبری در حوزه سینما و فیلم‌سازی را ارتباط مناسب با نخبگان دینی و حوزوی عنوان کرد و افزود: برای چندمین بار رهبری فرمودند جریاناتی که تعلقات دینی و اعتقادی دارند و در حوزه علمیه مشغول به معارف الهی هستند هرچه زودتر راه پیوند با سینما را پیدا کنند.

شمقدری از اعلام آمادگی سازمان سینمایی کشور برای ارتباط مستمر با حوزه‌های علمیه خبر داد و تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف ما این است که حوزه‌های آموزشی در سینما هیچ ارتباطی با وزارت ارشاد و سازمان سینمایی ندارند.

وی با مبهم خواندن اینکه ورودی‌های سینما با چه هدفی وارد عرصه آموزشی می‌شوند و دورنمای آنها چیست، اضافه کرد: اگر ما فکر می‌کنیم موضوعی خود به خود حل می‌شود، دچار اشتباه فاحش شده‌ایم.

توجه سازمان سینمایی به موضوعات انقلاب و بیداری اسلامی
رئیس سازمان سینمایی کشور فیلم‌سازی در خصوص موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی، مقاومت، بیداری اسلامی و دفاع مقدس را از دغدغه‌های مقام معظم رهبری نام برد و گفت: هنرمندان و مسئولان سینمایی با جدیت بیشتری بر روی فیلم‌نامه‌هایی با این موضوعات کار خواهند کرد.

شمقدری با تاکید بر اینکه سینما در حوزه تاریخ معاصر کارهای بیشتری باید ارائه دهد، تصریح کرد: امسال شاهد تولید فیلم استرداد بودیم و سال‌ها منتظر حضور فیلم‌هایی از جنس تاریخ معاصر بودیم.

ضعف علوم انسانی سبب می‌شود تا یقه سینما را بگیرند
وی با اشاره به اینکه بیش از دو سال برای حوزه فیلم‌نامه و تحقیقات تاریخی فیلم استرداد کار صورت گرفته بود، اضافه کرد: متاسفانه ضعف‌هایی که در بخش علوم انسانی وجود دارد وقتی در ساختار فیلم تجلی پیدا می‌کند، همه یقه سینما را می‌گیرند.

تضادهای تاریخی سبب سردرگمی هنرمندان شده است
رئیس سازمان سینمایی کشور در دفاعی قاطع از فیلم استرداد اظهار کرد: اگر فیلم استرداد ضعفی در مبانی تاریخی دارد این ضعف برای فیلم نیست بلکه برای مورخینی است که در حوزه تاریخ‌نگاری کوتاهی کرده و خودشان دچار تناقض هستند.

شمقدری با تاکید بر اینکه فیلم در میان انبوهی از تضادها چه تصمیمی باید بگیرد، اضافه کرد: باید به سازندگان فیلم استرداد دست مریزاد گفت که به بخشی از تاریخ پرداخته‌اند و آن را به شکل جذاب ارائه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید قبول کرد که در ثبت وقایع و پرداخت شخصیت‌های تاریخی توسط مورخان کوتاهی صورت گرفته است اضافه کرد: سینماگر دوست دارد اثرش را ساخته و پرداخته کند تا به مخاطب انتقال دهد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdciuraz.t1ar52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما