دوشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 12886
حجت‌الاسلام رفیعی عنوان کرد

تبدیل شدن فرهنگ ایرانی اسلامی به غربی هویت باختن است

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه تبدیل شدن فرهنگ ایرانی اسلامی به فرهنگ غربی، هویت باختن است، گفت: انتخاب مهریه باید منطقی باشد و کلاس داشتن مهریه‌های بالا فاقد توجیه منطقی است.
تبدیل شدن فرهنگ ایرانی اسلامی به غربی هویت باختن است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در شب شهادت حضرت زهرا(س) و در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به سبک زندگی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سبک زندگی دینی ائمه معصومین(ع) را باید برای مردم تبیین کنیم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه سبک زندگی امروز ایرانیان تغییر کرده و به فرهنگ غربی در حال تبدیل شدن است، تصریح کرد: ازدواج، مهریه، مهمانی‌های عروسی، لباس پوشیدن و معماری‌های امروزی بر اساس اصول و مبانی دینی نیست.

تبدیل شدن فرهنگ ایرانی به غربی هویت باختن است
رفیعی با اشاره به اینکه زندگی‌های امروزی و تبدیل شدن فرهنگ ایرانی به غربی هویت باختن است، اضافه کرد: نوع کالا و زندگی بر اساس مرور زمان تغییر می‌کند اما امروز شاهد تغییر الگو و سبک زندگی ایرانی اسلامی هستیم.

وی با انتقاد از پرداختن بسیار به مصائب اهل‌ بیت(ع)، اظهار کرد: مصائب اهل‌بیت(ع) بخش پایانی زندگی آن‌ها بوده است اما ما باید روش و سبک تعامل آنها با یکدیگر در زندگی را تبیین کنیم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه یکی از نشانه‌های خداوند خلق همسر است، تصریح کرد: طبق فرمایشات قرآن کریم هدف از ازدواج ارضای غرایز نبوده بلکه زندگی با همسر سبب انس، الفت و آرامش انسان می‌شود.

رفیعی با تاکید بر اینکه در ازدواج دو اصل اساسی دوستی و رحمت باید باشد، خاطرنشان کرد: زن و شوهر باید یکدیگر را دوست داشته باشند و یکی از صفات زن خوب این است که محبوبیت برای همسر خود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زن زندگی را نباید سرد کند و باید به انسان در دین داری کمک کند، تصریح کرد: زنان در تربیت فرزند و صالح بودن آنها نقش مهمی دارند.

خانواده‌ها نظرات خود در مورد ازدواج را به جوانان تحمیل نکنند
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه اصل مشورت در روش انتخاب همسر ائمه معصومین(ع) رعایت شده است، خاطرنشان کرد: هنگامی که حضرت علی(ع) درخواست خواستگاری از حضرت زهرا(س) را مطرح کرد، پیامبراکرم(ص) با حضرت زهرا(س) مشورت کرد که نظرت در مورد حضرت علی(ع) چگونه است.

رفیعی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در پاسخ به سئوال پدر نظر ایشان را نیز جویا شدند و سپس تصمیم گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها برای ازدواج نباید نظرات خود را به جوانان تحمیل کنند، اضافه کرد: جوانان نیز باید منطقی باشند و از خانواده خود مشورت بگیرند.

عشق‌های رنگی منطق ندارد
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه عشق‌های رنگی گاهی عقل و منطق را به حاشیه می‌کشاند، تصریح کرد: پسر جوان ۱۹ ساله‌ای اخیرا به بنده مراجعه کرد و گفت می‌خواهم با دختری ۲۵ ساله ازدواج کنم اما پدرم مخالف است و دلیل منطقی خود را ازدواج پیامبراکرم(س) با حضرت خدیجه(س) دانست.

رفیعی اضافه کرد: پدر جوان مخالفت منطقی دارد و جوان تحلیل اشتباهی می‌کند چرا که تناسب سنی در جامعه امروزی بسیار مهم است و برای پسر ۱۹ ساله یک دختر ۱۶ ساله مناسب است.

وی با اشاره به اینکه سهولت از اساس تشکیل خانواده است، تصریح کرد: رسول خدا(ص) یک چهارم دارایی حضرت علی(ع) را به عنوان مهریه درخواست کرد.

کلاس داشتن مهریه‌های بالا فاقد توجیه منطقی است
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه مهریه‌های امروزی مطابقت با سبک زندگی ندارد، اظهار کرد: انتخاب مهریه باید منطقی باشد و اینکه متاسفانه در برخی خانواده‌ها مطرح می‌شود که بالابودن مهریه کلاس دارد بسیار اشتباه است.

رفیعی در پاسخ به برخی خانواده‌هایی که مهریه را تضمین تداوم زندگی و حاشیه امنیت زن برای طلاق توسط مرد می‌دانند، گفت: پایه زندگی بر اساس مهر بالا نیست و قطعا خوشبختی نمی‌آورد و خانواده‌ دختر باید رعایت حال جوانان را در خصوص مسئله مهریه داشته باشند.

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) فرمود مهریه بالا از جوانان طلب نکنید چرا که سبب عداوت و دشمنی می‌شود.

لزوم مشارکت خانواده‌ها و اقوام در آغاز زندگی زوج‌های جوان
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه اصل مشارکت در ازدواج را الگویی برای جامعه امروز دانست و تصریح کرد: خانه و شام عروسی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) را اصحاب پیامبر(ص) دادند و چه اشکالی دارد عروسی زوج‌های امروز نیز در منازل بزرگ اقوام یا فامیل برگزار شود و داماد زندگی خود را زیر فشار هزینه‌های سنگین ازدواج آغاز نکند.

رفیعی با تاکید بر اهمیت اصل معنویت در زندگی زوج‌های جوان گفت: کسی با شادی در هنگام عروسی مخالف نبوده اما اختلاط زن و مرد در تالار در قالب سبک زندگی ایرانی اسلامی نمی‌گنجد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcepv8z.jh8wvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما