دوشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 12899
گردشگری در قم

موزه های قم تاریخ را برای گردشگران روایت می کنند

قم نيوز : قم نیوز: موزه ها روایتگرانی هستند که اگر چه گنجینه ای از گذران روزگار پرهیاهو را در دل خود حفظ کرده اند اما در سکوت و با آرامشی وصف ناشدنی این گذشت ایام را روایت می کنند و پیش چشم بازدیدکنندگان به تصویر می کشند.
موزه های قم تاریخ را برای گردشگران روایت می کنند
به گزارش قم نیوز، موزه ها مکان هایی هستند که در سکوت، بازدیدکنندگان خود را به قعر تاریخ می برند و سفرهای جذاب و گاهی پرهیجانی را برای آنها رقم می زنند؛ سفرهایی که آدمی را با انسان های گذشته، داشته ها و آداب و رسوم آنها آشنا می کنند.

موزه های مردم شناسی و هنرهای دستی قم نیز از جمله این مکان ها هستند که تاریخ را برای گردشگران روایت می کنند.

موزه مردم شناسی قم
خانه های زیبا و تاریخی حاج علی خان زند و حاج قلی خان دو مکانی هستند که توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قم به موزه مردم شناسی تبدیل شده اند.

خانه حاج علی خان زند در مرکز بافت قدیمی شهر قم معروف به محله "چهار مردان" در کوچه "گذر قلعه" قرار دارد که با توجه به فرم و مصالح به کار رفته، ساختمان آن متعلق به اواخر دوره قاجار یعنی حدود ۱۳۰ سال قبل است.

ورودی بنا شامل سردر کوتاه با نمای روکار آجری و بندکشی است که در قسمت پیشانی، اشکال هندسی و تزئینات نازک کاری دارد که از طریق پاگرد شش ضلعی و دالان جبهه جنوبی به حیاط مرکزی میان سرا مرتبط می شود.

این عمارت شامل سه بخش است؛ شاه نشین تابستانی با بادگیر منفرد که به زیرزمین راه دارد و در جبهه شرقی واقع است، شاه نشین زمستانی که فضای بیشتری را در بر می گیرد و در جبهه شمال واقع شده و بخش سوم، مخصوص خدمه که در جبهه غربی جای دارد.

بنا دارای ستون های سنگی با سرستون تزئینی درایوان شمالی و شرقی و آجرکاری در درهای چوبی است. نقوش درهای چوبی، بادگیر منفرد، سرستون ها، پایه ستون ها و نیز لب چینی بام و بادگیر از جمله عناصر تزئینی خانه حاج علی خان زند محسوب می شود.

و اما خانه حاج قلی خان در قسمت غربی خانه حاج علی خان زند واقع شده است. بنای این عمارت از اواخر دوره قاجاریه به جای مانده، اما اتاق ها و فضاهای جنوبی که قدیمی ترین بخش بنا است، قدمتی بیش از ۱۲۰ سال دارند.

دو بادگیر و ستون های سنگی ایوان های شمالی و شرقی و پنج دری های چوب گردو از خصوصیات بارز بنا به شمار می رود.

فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، نوع پوشش و بینش اجتماعی حاکم بر جامعه قم در اعصار گذشته، مجموعه ای از اسباب، اشیاء و لوازم زندگی، ابزار کار، لوازم کشاورزی و صنعتی، پوشاک و شیوه چینش اشیا در منازل قدیمی قم از جمله بخش هایی است که در موزه مردم شناسی قم به نمایش گذاشته شده اند.

موزه هنرهای سنتی قم
این موزه که در محله قدیمی "باغ پنبه" قم و در خانه تاریخی یزدان پناه از بناهای تاریخی منتسب به دوران قاجاریه واقع شده است، در برگیرنده مجموعه ای از آثار هنری اصیل و آداب و رسوم مردم قم و همچنین کارگاه های تولیدی و آموزشی صنایع دستی از جمله سفالگری، رودوزی سنتی و معرق کاری است.

ورودی بنا شامل سردری بلند با طاق شلجمی آجری چهارترک با چهار ستون سنگی مدور با سرستون و پایه ستون های حجاری شده و لب چینی هره سردر با کاشی های کنگره ای و آجربری است که از طریق پاگرد و دالان جبهه شمال شرقی با ایوان شمالی و سپس به حیاط مرکزی ارتباط می یابد.

کل مساحت این خانه تاریخی حدود ۸۸۵ مترمربع است که ۹۲۸ مترمربع آن زیربنا است که علاوه بر سرویس های بهداشتی، این بنا دارای ۱۰ اتاق بوده که سه تا از اتاق های جبهه جنوب غربی به همسایه مجاور در گذشته ها واگذار شده است.

از مجموع هفت اتاقی که در حال حاضر در خانه تاریخی یزدان پناه باقی مانده، سه اتاق آن نسبتا بزرگ و شاخص ترین بخش خانه پنج دری جبهه غربی است، با چهار ستون گرد با شال ستون ساده و سرستون ها و پایه ستون های حجاری شده، به علاوه سه دری های جبهه شمالی و جنوبی با ستون های سنگی شکیل ایوان ها و زیرزمین های این دو جبهه از قسمت های با اهمیت این خانه است.

تزئین به صورت جنبی شامل کاربر روی درهای چوبی و لب چینی هره پشت بام و ستون ها و پایه ستون های حجاری شده و پنجره های مشبک آجری با لعاب فیروزه ای و ساده از جمله تزئینات به کار فته در این بنا به شمار می رود.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdci3vaz.t1ar32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما