چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : 13285
مهر گزارش می‌دهد:

قمرود زیستگاه 12 گونه ماهی

قم نيوز : قم نیوز: رودخانه قمرود از جمله رودخانه‌های قم است که به دلیل شرایط مناسبش زیستگاه 12 گونه ماهی است که نوع منحصر به فردی از گورخر ماهی از جمله آنهاست.
قمرود زیستگاه 12 گونه ماهی
به گزارش قم نیوز ،رودخانه قمرود از سمت کوه‌های لرستان و فریدن اصفهان سرچشمه می‌گیرد و با طی حدود ۲۸۸ کیلومتر و گذشتن از شهرهایی همچون گلپایگان، خمین، محلات و دلیجان به قم می رسد و در نهایت به دریاچه نمک می ریزد.

رودخانه ها و مسیل های زیادی از جمله رودخانه های خوانسار، شور، قره سو، زاغه و ... در طول مسیر به این رودخانه می ریزند. رودخانه قمرود در طول مسیر طولانی خود از محل گنبدهای نمکی و نمک زار می گذرد و رفته رفته آب آن شور می‌شود. رودخانه قمرود به دلیل شرایط مناسبی که دارد زیستگاه انواع ماهی هاست.

کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان قم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: آب رودخانه قمرود در گذر از نمک زار ها شور می‌شود و بر اساس اندازه گیری‌ها در هر لیتر آب بین چهار تا پنج گرم شوری وجود دارد.

محمد رضا محقق با اشاره به این که تا کنون ۱۲ گونه ماهی در این رودخانه شناسایی شده است، افزود: بیشتر این ماهی‌ها بومی هستند اما گونه‌هایی از انواع ماهی پرورشی نیز وارد آب این رودخانه شده اند؛ به خصوص در پشت سد ۱۵ خرداد که در مسیر این رودخانه قرار دارد به دلیل حجم بیشتر آب، انواع ماهی های پرورشی وجود دارد که در آنجا تخم ریزی کرده و تکثیر شده اند و به محلی برای صید تفریحی ماهی تبدیل شده است.

وی در خصوص گونه های ماهی در حال زیست در این رودخانه گفت: ۲ گونه از سیاه ماهی‌ها به نام‌های درشت فلس و ریز فلس، یک گونه سفید ماهی یا عروس رودخانه که تا وزن ۲ کیلو گرم هم صید شده اند و کپور ماهی که این نوع ماهی نیز در این رودخانه تا وزن پنج تا ۶ کیلوگرم هم صید شده است.

کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان قم ماهی سوف، یک گونه ماهی باربوس، ماهی خیاطه، لوچ ماهی کفزی و ماهی آمور را از دیگر نمونه ماهی‌های در حال زیست در رودخانه قمرود نام برد و افزود: بیشتر ماهی های رودخانه قمرود مصرف خوراکی دارند.

وی در ادامه بیان داشت: این ماهی ها به دو گونه علف خوار و گوشت خوار تقسیم بندی می‌شوند و گونه علف خوار از جلبک‌های برکه ای تغذیه می‌کنند و ماهی‌های گوشت خوار از حشرات ریز، صدف‌ها و حلزون‌ها تغذیه می‌کنند، حتی در شکم برخی از آنها خرچنگ‌های کوچک هم دیده شده است.

شرایط تغذیه ای و عمق مناسب آب، قمرود را مستعد زیست انواع ماهی کرده است

محقق همچنین با اشاره به دلایل پرورش خوب ماهی ها در رودخانه قمرود اظهار داشت: به دلیل وجود پوشش گیاهی در اطراف و حاشیه رودخانه حشراتی نیز در کنار آب زندگی می کنند و وجود همین غذای زنده و طبیعی و مهیا بودن شرایط تغذیه ای و عمق مناسب آب باعث می شود تا این رودخانه زیستگاه مناسبی برای انواع ماهی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، از وجود گونه ای از گورخر ماهی در رودخانه قمرود خبر داد و گفت: گونه ای از گورخر ماهی در رودخانه قمرود و پشت سد ۱۵ خرداد زیست می کند که گونه ای بومی و منحصر به فرد این رودخانه است.

کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: این گونه ماهی تخم گذار بوده و از منابع مختلفی از جمله لارو حشرات تغذیه می کند.

محقق افزود: گونه هایی از گورخر ماهی در مکان های دیگری از جمله آشتیان، اشتهارد کرج و چشمه علی دامغان وجود دارند اما این گونه از نظر فرم بدنی با گونه های دیگر تفاوت دارد و منحصر به رودخانه قمرود است.

انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdciwraz.t1apv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما