چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : 13611
آیت‌الله مکارم شیرازی:

عملکرد مدعیان حقوق بشر دوران دیکتاتوری هیتلر را تداعی می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با انتقاد از مواضع متناقض مدعیان دفاع از حقوق بشر و برخورد قلدرمابانه آنها در سطح جهان گفت: عملکرد مدعیان حقوق بشر دوران دیکتاتوری هیتلر و صدام را تداعی می‌کند.
آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله مکارم شیرازی
به گزارش قم نیوز،  آیت الله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به حدیث امام ‌هادی(ع) که فرمودند «عتاب، کلید سخن است» به تفسیر این حدیث پرداخت و اظهار داشت: دو تفسیر برای این حدیث می‌توان در نظر گرفت، یکی اینکه کسانی که شروع به سرزنش می‌کنند، مقدمه جر و بحث را آغاز می‌کنند و در نهایت منجر به بروز خصومت و درگیری بین خانواده‌ها می‌شوند پس بنابراین فرمایش امام‌ هادی (ع) باید از سرزنش پرهیز کرده و تا می‌توانید از مشاجرات لفظی جلوگیری کنید.

وی ادامه داد: تفسیر دیگری برای این حدیث می‌توان در نظر گرفت و آن اینکه سرزنش کردن سر آغاز سخن گفتن است، یعنی عتاب کلیدی برای بروز حرف‌هایی است که دو نفر از یکدیگر در دل دارند که با آن درب دل‌هایشان را باز کرده و حرف‌هایی که در دل دارند را بیرون می‌ریزند.

این مرجع تقلید در ادامه به جمله دوم این حدیث اشاره کرد و بیان داشت: جمله دوم می‌گوید اگر کینه را در دل نگه دارید و به زبان نیاورید، ممکن است به جاهای بدی کشیده شود، ولی وقتی سرزنش می‌کنید دل خالی شده و دیگر کدورت و کینه در آن ایجاد نمی‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه حدیث فوق دارای دو نکته روان‌شناسی است به تبیین این نکات پرداخت و ابراز داشت: بر اساس تفسیر اول این حدیث، سرزنش‌ها منشأ خشونت‌ها هستند و بر اساس تفسیر دوم باید حرفی را که از برادر مؤمن در دل دارید با وی مطرح کنید.

وی افزود: سخنانی که از معصومین به ما رسیده، فقط راه سعادت اخروی را به ما نشان نمی‌دهد، بلکه راه سعادت و زندگی صحیح در دنیا را نیز به ما نشان می‌دهد چرا که کلام معصومین مملو از نورانیت است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم حساب و کتابی ندارد، به انتقاد از سیاست‌های متناقض سازمان‌های بین‌المللی در برابر حقوق بشر و ایجاد امنیت در جهان پرداخت و تصریح کرد: در کنگره آمریکا جلساتی برگزار می‌شود که آیا باید از اسرائیل حمایت کرد یا خیر و سپس حمایت از اسرائیل را تصویب می‌کنند، این مسئله واقعاً شرم آور است.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: عملکرد متناقض مدعیان حقوق بشر وضعیت جهان را مشابه وضعیت جنگ جهانی و جنگ قلدرها کرده است، اسرائیل حق تهدید به خود می‌دهد و آمریکا حق تجاوز؛ دنیای امروز دنیای هیتلرها و صدام‌ها شده است.

وی با تاکید بر اینکه مگر در این دنیا با وضع موجود می‌توان امنیت ایجاد کرد بیان داشت: درست است این تهدیدها سرانجام ناکام خواهد شد ولی نفس این اعمال قابل بحث است که مطابق با کدام قانون، مکتب جهانی و کدام ارزش الهی و دینی این جنایات توسط زورمندان در جهان به وقوع می‌پیوندد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مسائل مربوط به ایران بسیاری از موضوعات پشت پرده در جهان را نمایان کرد، افزود: از ابتدا می‌گفتیم پشت پرده مسائل دنیا قلدرگری نهفته است و امروز جهان این وضعیت را به وضوح به نظاره نشسته است، ما باید هوشیار و قوی باشیم، به این مجامع و قوانین نمی‌شود اعتماد کرد.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان با بیان اینکه وضعیت امروز جهان نشان می‌دهد بشر بدون وجود نیروی الهی قادر به تأمین امنیت نیست خاطر نشان کرد: امیدواریم خداوند به برکت ظهور امام زمان (ع) دنیایی بسازد که خالی از سیطره افراد زورگو و بی‌منطق بوده و مملو از امنیت و آرامش باشد تا بتوانیم در پرتو حضرت زندگی آرام و سعادتمندی داشته باشیم.

انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdcb80b8.rhbf8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما