چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : 13616

کرامت زنان يک حقوق فردي و اجتماعي از ديدگاه قرآن

قم نيوز : قم نیوز: کرامت يکي از حقوق اساسي انسان ها و از جمله زنان ، حق کرامت به معناي حيثيت و شرافت است که شامل کرامت ذاتي و کرامت ارزشي مي شود .
کرامت زنان يک حقوق فردي و اجتماعي از ديدگاه قرآن
به گزارش قم نیوز، " ولقد کرمنا بني آدم و حملنا هم في البر و البحر و رزقناهم من الطيبات و فضلناهم علي کثير ممن خلقنا تفصيلا " اسراء ۷۰ و به راستي ما فرزندان آدم را گرامي داشتيم و آن ها را در خشکي و دريا سير داديم و از نعمت هاي پاکيزه روزي بخشيديم و آن ها را بر بسياري از مخلوقات خود برتري داديم ، برتري کامل (کرامت ذاتي )
" ان اکرمکم عندالله اتقاکم ان الله عليم خبير" (حجرات ۱۳ ) قطعا ارجمندترين شما نزد خداوند پرهيزگارترين شماست ، بي ترديد خداوند دانا آگاه است (کرامت ارزشي ) قرآن براي حفظ کرامت زن ارزش زيادي قائل شده استو هرگونه بي احترامي و هتک حرمت و از بين بردن کرامت و حيثيت او را مردود مي داند ، در اين جا به چند نمونه اشاره مي شود .
جلوگيري از تهمت ناروا ، " ان الذين يرمون المحصنات الغافلات المومنات لعنوا في الدنيا و آلاخره و لهم عذاب عظيم " ( نور ۲۳) بي گمان کساني که به زنان پاکدامن بي خبر از فحشاء و با ايمان نسبت زنا مي دهند در دنيا و آخرت لعنت شده اند و براي آن عذابي سخت خواهد بود .

جلوگيري از نگاه نامشروع " قل للمومنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ذلک ازکي لهم ان الله خبير بما يصنعون (نور ۳۰ ) به مردان با ايمان بگو ديده از نامحرم فرو نهند و پاکدامني خود را حفظ کنند که اين براي آنها پاکيزه تر است ، همانا خداوند به آنچه رفتار مي کنند آگاه است .

حرمت و احترام زن اقتضا مي کند که مورد سوء نظر قرار نگيرد ، زيرا سوء نظر ، تجاوز ،بهره برداري منفي و مفاسد اجتماعي و نا امني را براي او به دنبال خواهد داشت .

مساوات در برابر اجراي قانون : از نظر قرآن تمام انسان ها اعم از زن و مرد بدون تفاوت از نظر زبان ، جنس ، نژاد ، مذهب ،مليت ، عقيده ، وضعيت اجتماعي و ... در برابر قوانين و اجراي آن مساوي هستند ، قرآن هرگونه تفاخر فاميلي ، قومي ، اجتماعي و ملي را نفي کرده است .

" يا ايها الناس انا خلقناکم من ذکرا و انثي و جعلناکم شعو با وقبايل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم " (حجرات ۱۳) اي مردم ما شما را از مرد و زن آفريديم و شما را در تيره ها و قبيله ها قرار داديم تا يکديگر را بشناسند ، قطعا ارجمندترين شما نزد خداوند ، پرهيزگارترين شماست و هيچ ملاکي امتياز نيست .
اسلام از لحاظ حق آزادي و نيز بين زن و مرد فرقي نگذاشته است ، البته مراد از آزادي در اسلام بي بند و باري نيست بلکه آزادي از زنجيرهاي بردگي و بندگي غيرخداست ، اقسام آزادي چنين است :

الف ) آزادي عقيده : کسي حق ندارد خويش را بر ديگران تحميل کند ، خداوند مي فرمايد : " لااکراه في الدين" در قبول دين اکراهي نيست ، حتي اسلام به پيروان اديان ديگر اجازه مي دهد در کنار مسلمين و در کشور اسلامي به صورت مسالحت آميز زندگي کنند .

ب) آزادي انديشه : قرآن انسان ها را به تفکر و تعقل و انديشه فرا مي خواند اين انديشه بايد در جهت ترقي و تکامل انسان باشد .

ج) آزادي بيان : البته بايد در چارچوب قاعده و قانون باشد و اهانت آميز يا مضر به حال جامعه و افراد نباشند " الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه اولئک الذين هداهم الله و اولئک هم اولوالالباب " ( زمر ۱۸ ) همان هايي که به سخن گوش فرا مي دهند و بهترين آن را پيروي مي کنند ،اينان اند که خدايشان هدايت کرده و هم اينان خردمندان هستند .

د) مالکيت : " للرجال نصيب مما اکتسبوا و للنساء نصيب مما اکتسبن و اسالوا الله من فضله ان الله کان بکل شي عليها ( نساء ۳۲ )

مردان را از آن چه کسب کرده اند بهره اي است و زنان را از آن چه به دست آورده اند ، بهره اي است و هرچه بخواهيد از فضل خدا بخواهيد که بي گمان خدا به هر چيزي آگاه است .

اين آيه به دو نکته اساسي اشاره مي کند : الف ) استقلال در مالکيت : زنان مانند مردان مالک کسب و کار و تلاش خود هستند ، پس بر هر گونه مال و ثروتي که به دست مي آورند ، حق مالکيت دارند .

ب) فعاليت اقتصادي : زنان حق انجام دادن فعاليت هاي اقتصادي و اشتغال به کار را دارند .

انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdcg339q.ak9wq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما